מדד המחירים בארה"ב - גבוה צפוי אבל בסך הכל חיובי

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי, מזרחי טפחות: תגובה לנתוני המחירים בארה"ב

 

 

 
Photo Economy Tatiana Golmer Dreamstime.comPhoto Economy Tatiana Golmer Dreamstime.com
 

רונן מנחם, מזרחי טפחות
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
01/03/2024

ארה"ב: מדד המחירים של הצריכה הפרטית רשם עלייה של 0.3% בחודש ינואר. המדד ללא מזון ואנרגיה, מדד הליבה, המשמש את הבנק הפדראלי לבחינת קצב האינפלציה, עלה 0.4%. הנתונים עלה בקנה אחד עם הערכות השוק. בשני המקרים הייתה העלייה מהירה יותר בהשוואה לשלושת החודשים הקודמים (בין 0.0% ל-0.2%), אך יש לציין כי נתוני חודש דצמבר עודכנו כלפי מטה.

גם הקצב השנתי של שני המדדים, 2.4% ו-2.8%, בהתאמה, תאם להערכות, ובניגוד לנתון החודשי, חלה האטה בהשוואה לנתוני החודש הקודם: 2.6% ו-2.9%, בהתאמה. לגבי המדד הכללי, מדובר בקצב השנתי הנמוך ביותר זה 3 שנים ואילו מדד הליבה יורד בעקביות זה שנה.

עוד נמסר כי ההוצאות גדלו 0.2% בחודש ינואר, האטה חדה מעלייה של 0.7% בחודש הקודם. זאת, למרות שההכנסה זינקה 1%, פי ½2 מהערכות השוק ופי 3 מהחודש הקודם. כך, מרכיב החיסכון גדל, מה שעשוי לאותת על השפעה מצטברת של העלאות הריבית הקודמות.

בסך הכל, התמונה הכללית נוטה להתמתנות (למעט הנתון החודשי) בזירת המחירים ואלו חדשות טובות מבחינת שוק ההון, לאחר שורת נתונים שהצביעו דווקא על עלייה מסוימת של סביבת האינפלציה.

לא מדובר על נתון שעשוי להכריע את הקו לטובת הקדמה של הורדת הריבית, אך גם קטיעת רצף נתונים "חזקים מדי" מבחינתו של הבנק הפדראלי מתקבלת בברכה.
x