מנהל רשות המיסים, עו"ד שי אהרונוביץ`: "ההערכה היא שנגיע לכ-700 אלף תביעות על נזק עקיף, לא היינו במצב כזה מעולם"

הדברים נאמנו היום בוועידת ההנפקות השנתית של איגוד החברות הציבוריות | סקר מיוחד שנערך ביוזמת איגוד החברות הציבוריות בקרב מנהלים בכירים בחברות הציבוריות בישראל העלה שמרבית המנהלים סבורים כי המלחמה אינה צפויה להשפיע מהותית על הכנסות החברה, רווחיות החברה ומצבת כוח האדם בשנת 2024

 

 

 
עו״ד שי אהרונוביץ׳, צילום: עופר עמרםעו״ד שי אהרונוביץ׳, צילום: עופר עמרם
 

מורן שקד
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
04/03/2024

על רקע המלחמה, והמציאות הכלכלית המדאיגה בישראל, התקיימה היום ועידת ההנפקות השנתית של איגוד החברות הציבוריות בבורסה לניירות ערך בת"א. במהלך הועידה אמר עו"ד שי אהרונוביץ, מנהל רשות המיסים כי "המלחמה הציבה אתגר מורכב מאוד, של טיפול בנזקים ישירים, כפי שמעולם לא חווינו. הנזקים כעת זה פי 6 ממלחמת לבנון השנייה. כבר הוגשו כחצי מיליון תביעות, והיד עוד נטויה. המגוייסים יהיו זכאים גם הם לנזקים עקיפים, ולכן ההערכה היא שנגיע לכ-700 אלף תביעות על נזק עקיף. לא היינו במצב כזה מעולם. אנו מנסים לשלם כמה שיותר מהר. אבל כמות כוח האדם של רשות המיסים מוגבלת".

"אחרי משבר נוראי כמו ה-7 באוקטובר, צריך לנקוט צעדים אמיצים, ובכלל זה גם רשות המיסים. למרות שנוח להישאר במקום השמרני. אני השתדלתי להביא לכך שלא המיסוי יקבע לאן ילכו ההשקעות. בנדל"ן אנו רואים מקומות שהמיסוי נמוך, או פטור לגמרי, מה שעיוות את ההשקעות של ישראלים. אני חושב שבהחלט צריך לסגור עיוות זה. גם בשכירויות צריך לטפל, שההשקעה תהיה לא בגלל שיקולי מיסוי. אנו לא תומכים בהורדת המס על רווחי הון, כי מדובר בשיעורי מס סבירים התואמים מדינות אחרות בעולם".

אילן פלטו, מנכ״ל איגוד החברות הציבוריות, צילום: עופר עמרם

אילן פלטו, מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות, התייחס לסוגיית הרחבת תקציב הביטחון לאור המלחמה. "אם ניכנס להיסטריה ונכנע ללחץ של מערכת הביטחון ומסגרת התקציב תיפרץ, מעבר לצורך החד-פעמי, יהיו לכך השלכות קשות גם בתחום המיסוי וגם בתחום הרווחה. אנו עלולים לחזור למה שמכונה 'העשור האבוד', בו קצב הצמיחה היה נמוך בחצי מהקצב הרגיל". 

כמו כן, בכנס חשף פלטו תוצאות סקר מיוחד שערך האיגוד בקרב מנהלים בכירים בחברות הציבוריות בישראל. מהסקר עולה כי כ-60% מהנשאלים העריכו כי מצבת כוח האדם בחברה שלהם לא תשתנה עד סוף שנת 2024, או במילים אחרות – המלחמה לא צפויה לדעתם להרע או להיטיב את מצבת כוח האדם אצלם בחברה (יתר הנשאלים: 20% חושבים שבסוף השנה מספר העובדים אצלם בחברה יהיה גבוה יותר, ו-20% סברו כי מספר העובדים יהיה נמוך יותר). כאשר נשאלו המנהלים מה לדעתם תהיינה הכנסות החברה שלהם בשנת 2024, כ-42% סברו כי ההכנסות תהיינה דומות לשנת 2023, כ-34% סברו שההכנסות תהיינה גבוהות יותר וכ-24% בלבד סברו כי ההכנסות תהיינה נמוכות יותר. גם כאן, נראה כי המנהלים סבורים כי המלחמה לא תשפיע מהותית על הכנסות החברה. כאשר נדרשו להעריך מה תהיה הרווחיות בחברה שלהם בשנת 2024, כ-42% מהנשאלים סברו כי הרווחים יהיו דומים לשנת 2023, כ-32% חשבו שהרווחיות של החברה שלהם תהיה גבוהה יותר לעומת שנת 2023 ואילו וכ-25% חשבו שהרווחיות אצלם בחברה תהיה נמוכה לעומת שנת 2023.

עוד עולה מהסקר כי כ-48% מהמנהלים שנשאלו חוזים כי בסוף שנת 2024 שיעור האינפלציה יהיה בין 2.5% ל-3%; כ-28% מהנשאלים חושבים כי שיעור האינפלציה יהיה בין 3% ל-4%; כ-12% סבורים כי האינפלציה תהיה מתחת ל-2.5% וכ-12% נוספים חושבים כי היא תעמוד על למעלה מ-4%. ומתי תיערכנה הבחירות לדעת המנהלים בחברות הציבוריות? כ-49% מהמנהלים שנשאלו סבורים שהבחירות הכלליות הבאות עתידות להיערך בשנת 2025; כ-31% סבורים שהן תתקיימנה עוד השנה (בשנת 2024), כ-15% סבורים שהבחירות תתקיימנה בשנת 2026 וכ-5% חושבים שהבחירות תתקיימנה בשנת 2027 ואילך.

עו"ד ספי זינגר, יו"ר הרשות לניירות ערך, אמר בוועידה כי "שנת 2023 לא הייתה קלה לשוק הישראלי, המדדים פיגרו אחרי מדדים מקבילים בחו"ל וכמעט ולא היו הנפקות. בשנת 2024 מתחילים לראות שינוי, ההנפקות עולות. אחד התפקידים שלנו כרשות, זה להסתכל על השוק, ולנסות להוביל אותו קדימה, לפתח מכשירים וכלים. משבר הוא הזדמנות לשינוי. אחד הלקחים שעולים זה שהחוסן הלאומי תלוי בחוסן הכלכלי, ושוק ההון הוא אחד המנועים והרכיבים בחוסן הכלכלי. בין הנושאים שאנו רואים כמרכזיים זה נושא האיגוח - זה אירוע שמתגלגל קרוב ל-20 שנה. ב-2015 הייתה פריצת דרך עם דו"ח האיגוח. זה יוצר פער מול העולם. השוק לא שוקט על שמריו, ובהיעדר רגולציה לא נעצרת הפעילות, רק שהיא פחות מפוקחת. אין ריק ברגולציה. לכן שמנו דגש על נושא האיגוח".

עו״ד ענת פילצר-סומך, ועו״ד מאיר לוין, צילום: עופר עמרם

עו"ד ענת פילצר-סומך, יועמ"שית וסמנכ"לית איגוד החברות הציבוריות, ראיינה בוועידה את עו"ד מאיר לוין, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט כלכלי), שאמר: "התחושה שעולה בשיחות עם קולגות, היא שבשטח אנו חווים קושי הולך וגדל ביכולת לגייס אנשים לשירות הציבורי. זה נכון למשרות הזוטרות וגם למשרות הבכירות. קשה גם לשמר עובדים טובים. בשורה התחתונה, יש כיום מערכות בשירות הציבורי שנפגעו ביכולת שלהם לתת שירות. היה ניסיון לפטר את יו"ר הדואר, ונושא זה היה מבחינתנו תיק עקרוני. לא נתפשר על עצמאות שיקול הדעת של דירקטורים בחברות ממשלתיות, ובמיוחד על רקע פוליטי. 

חוק החברות הממשלתיות נחקק ב-1974, ומאז לא נדרשנו למקרה בו דרג מיניסטריאלי ביקש לפטר יו"ר דירקטוריון. העילה להעברה מכהונה, היא שהוא לא ממלא את תפקידו כראוי. ואנחנו נדרשנו לצקת תוכן בעילה, והעמדה שגיבשנו היא עמדה שלא תאמה את עמדת השרים. שורה תחתונה - משרת דירקטור בחברה ממשלתית היא לא משרת אמון. כולנו צפינו במשפטנים בהאג, בשירות הציבורי זה היה רגע של זקיפות קומה מקצועית, והבנה כמה חשובים המקצועיות ושירות הציבורי שמגשים את המטרה שלו. למרות האתגרים, בסוף יש אתוס חזק, ודווקא כעת אני מקווה שיש אנשים שמרגישים את הבעירה להתגייס ולעזור, ולכן אני אופטימי. נבחרת הדירקטורים זה נושא שמעסיק אותנו הרבה שנים. חברה ממשלתית אחראית על אינטרסים ציבוריים מרכזיים. לכן, צריך לדאוג שנושאי המשרה בה יהיו הטובים ביותר".

מישאל וקנין, יו"ר דואר ישראל, אמר כי "הדואר השתנה. אם תבואו היום לכל נקודת ממשק עם הדואר, תקבלו שירות יותר טוב מלפני שנתיים. ועדיין, לא הגענו אל המנוחה ואל הנחלה. החברה הייתה במצב של חדלות פירעון, עם הערת עסק חי, מערכת הבנקאית שלא האמינה בה, גם העובדים לא האמינו. היום העובדים מאמינים, ויש אמון בחברה. כעת, למרות מצב הלאומי במלחמה, החברה צפויה להציג נתונים משופרים. כעת, אנו בעיצומו של רוד-שואו, אנו יושבים עם כל אחת מתשע הקבוצות, מציגים להם את החברה. 

הייתה תכנית למכירת מניות החברה לציבור, ואנחנו דחפנו למכירה למשקיע פרטי. כי החברה לא הייתה בשלה להנפקה בלוחות זמנים קצרים. מבחינת אטרקטיביות של חברה למשקיע, כאשר הוא מקבל את כל החברה, זה יותר אטרקטיבי. סביר להניח שאחרי שהמשקיע ישביח את החברה, הוא כנראה ינפיק אותה. כשנכנסתי לתפקיד הייתי פחות גרופי של הפרטות. אבל בסוף כששירות ממשלתי נמצא בתחרות מלאה, אין ברירה אלא להפריט. ממשלה לא יודעת להיות בעלים של עסק שנמצא בתחרות אמיתית". 

בוועידה השתתפו בכירים רבים מעולמות שוק ההון, הכלכלה, העסקים והמגזר הציבורי, בהם עו"ד ספי זינגר, יו"ר הרשות לניירות ערך; עו"ד שי אהרונוביץ', מנהל רשות המיסים; מישאל וקנין, יו"ר דואר ישראל; איתי בן-זאב, מנכ"ל הבורסה לניירות ערך; עו"ד מאיר לוין, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט כלכלי); דניאל זינגר, מנכ"ל כפרית תעשיות (קיבוץ כפר עזה); ד"ר גולן בניטה, מנהל חטיבת השווקים בבנק ישראל; עוזי לוי, מנכ"ל קבוצת "מבנה"; גדעון תדמור, יו"ר איגוד החברות הציבוריות; אילן פלטו, מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות; ענת פילצר-סומך, יועמ"שית וסמנכ"לית איגוד החברות הציבוריות; הדר צופיוף-הכהן, מנכ"לית איגוד הדירקטורים; ורבים נוספים, בהם מנכ"לים ויו"רים של חברות ציבוריות מובילות, בכירי קהילת שוק ההון, הממשלה והרשויות השונות ועוד.

x