מחירי הדירות, שאינם משתקללים במדד המחירים לצרכן, עלו ב-1.2% בסקר האחרון

מדד המחירים לצרכן לחודש פברואר 2024 עלה ב-0.4%

 

 

 
Photo Nataliia Mysik Dreamstime.comPhoto Nataliia Mysik Dreamstime.com
 

כלכלני הפועלים
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
17/03/2024

מדד המחירים לצרכן לחודש פברואר 2024 עלה ב-0.4%. בשנים-עשר החודשים האחרונים המדד עלה בשיעור של 2.5%, והמדד ללא אנרגיה עלה בשיעור דומה למדד הכללי ב-2.5%. 

מחירי הדירות, שאינם משתקללים במדד המחירים לצרכן, עלו ב-1.2% בסקר האחרון (נתונים ארעיים) והם נמוכים ב-0.6% מהרמה לפני שנה. מחירי הדירות החדשות עלו ב-0.4% החודש, ובניכוי מכירות דירות מחיר למשתכן הם עלו ב-0.3%. בהשוואה לשנה שעברה מחירי הדירות החדשות ירדו ב-2.2%.
 
תחזית מדד המחירים לצרכן


עליית המדד תאמה את התחזית, אך רוב סעיפי המדד עלו בשיעורים גבוהים משהערכנו, בעוד שסעיף הדיור ירד בשיעור של 0.3% וקיזז את השפעת יתר הסעיפים. מדד מחירי שירותי דירות בבעלות ירד ב- 0.6%, וקצב העלייה השנתי ירד בחדות ל-2.0% בלבד. הבלימה של מחירי שכר הדירה משקפת להערכתנו השפעות של המלחמה, ואולי גם האטה מסוימת בהייטק שמשפיעה על מחירי השכירות במרכז הארץ. ניתן לראות התייקרויות במחירי המוצרים הסחירים כמו סעיף המזון שעלה ב- 0.7%, וסעיף ריהוט וציוד לבית שעלה גם הוא ב-0.7%. אפילו מחירי ההלבשה והנעלה ירדו פחות מהעונתיות המאפיינת את חודש פברואר. יתכן שחלק מעליות מחירים אלו קשורות לקשיים בהובלה הימית לישראל.

במבט קדימה יש לא מעט גורמים שפועלים לעליית האינפלציה: העלייה במחירי הטיסות לחו"ל עדיין לא שוקללה ברובה במדד, שיעור המע"מ צפוי לעלות בחודש ינואר 2025 ואין לפסול שעוד מסים עקיפים יעלו במהלך השנה, שכר המינימום צפוי לעלות בחודש אפריל ב-5.5%, וכן יתכן שנראה התחדשות של עליית מחירי שכר-דירה, ככל שהבנייה מתעכבת בשל היעדר עובדים. אנו מעלים את תחזית האינפלציה לשנה הקרובה לשיעור של 3.0%, ומעריכים שהסיכונים מוטים לאינפלציה גבוהה יותר.

השפעה על המדיניות המוניטרית


הפחתה של הריבית בחודש אפריל הפכה להחלטה גבולית, והיא תלויה בנתונים שיתווספו עד אז, ובעיקר בשער החליפין של השקל. מדדי המחירים לחודש פברואר גורמים לבנקים המרכזיים של ארה"ב, אירופה ועתה גם ישראל לחשוב מחדש על תוואי הפחתות הריבית. האינפלציה לא ממהרת לרדת, ועליות המחירים בשוקי הנדל"ן למגורים מחזקות את הערכה זו. סקר מחירי הנדל"ן של הלמ"ס הציג עליית מחירים חודשית חדה בשיעור של 1.2% בחודש ינואר, לאחר עלייה של 0.7% בחודש הקודם. אנו צופים עתה כשתי הפחתות ריבית עד סוף השנה.

x