נפגעת? קרסת? נדבר במושב הבא

בזמן שאלפי עסקים בישראל קורסים כלכלית בזמן המלחמה: משרד האוצר עדיין לא פרסם את תכנית הסיוע למילואיניקים

 

 

 
רמי בז׳ה, באדיבות פורום העצמאים והפרילנסריםרמי בז׳ה, באדיבות פורום העצמאים והפרילנסרים
 

עידו אסיאג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
23/03/2024

בתחילת חודש דצמבר הכריזו במשרד האוצר והביטחון על תכנית לסיוע למילואמניקים שנפגעו כלכלית בזמן המלחמה בסך 9 מיליארד שקלים. למרות הבטחות חוזרות ונשנות, בועדת הכלכלה הודיעו אתמול (א') כי עדיין לא פורסם מתווה ליישום תכנית הסיוע לעצמאים ששירתו במילואים וייתכן והדיונים יימשכו אל תוך המושב הבא של הכנסת. ע"פ נתוני פורום העצמאים והפרילנסרים: 35% מהעסקים בישראל מתריעים על מצוקה כלכלית חמורה בעקבות המלחמה

בתאריך 26.12.23 הכריזו שרי האוצר והביטחון על תוכנית "מגויסים למילואים", הכוללת שורת הגנות והטבות מקיפה למשרתי מילואים בשווי של 9 מיליארד ₪. אלא שהצהרות לחוד ומעשים לחוד. על אף ההכרזה על התוכנית השאפתנית, לעת עתה אין לתוכנית מקור תקציבי ליישומה ואין שום התייחסות לאובדן הכנסות עתידיות של אותם בעלי עסקים. אתמול (א')  בתום הדיון הרביעי (!) במתווה שטרם פורסם, בוועדת הכלכלה התבשרו בעלי העסקים שעדיין אין תאריך לפרסום מתווה הסיוע שדיון המעקב הבא  יידחה למושב הבא של הכנסת.

על פי הנתונים של פורום העצמאים והפרילנסרים,  למעלה מ-35% מבעלי העסקים נמצאים על סף קריסה כלכלית. מאז הקורונה מדינת ישראל נמצאת במשבר כלכלי מתמשך. העצמאי הממוצע בישראל מתמודד בכל שנתיים עם משבר כלכלי עצום שעבורו היא סכנה קיומית. חרף העובדה הזו, במשרד האוצר לא מתרגשים ולא ממהרים ליישם את תכנית הסיוע למילואמניקים וגם בתקציב המדינה שעבר בשבוע שעבר, ממשלת ישראל מציגה 0 מנועי צמיחה לעסקים הקטנים והבינוניים, 0 פעולות ליצירת רשת ביטחון כלכלית למקרי חירום.

כזכור, פורום העצמאים והפרילנסרים מבית ההסתדרות הגיש למשרד האוצר את ההסתייגות שלו מהתכנית כשלצד אי הבהירות בנוגע לתקצוב התוכנית, התוכנית לוקה בחסר גם במענה למספר לא מבוטל של מצוקות, וביניהן: עיכוב משמעותי במתן המענקים, מיסוי גבוה של חלק מהמענקים, אי מתן פתרונות לפגיעה עתידית בעסק, צבירת חובות גדולים בגין דחיית תשלומים לרשויות, מענה לקוי ובירוקרטיה רבה בפניה לקרנות הסיוע, הנגשה לקויה של הזכויות, התעלמות מהצורך בהארכת חופשת הלידה של בנות הזוג ועוד. 

יו"ר פורום העצמאים והפרילנסרים מבית ההסתדרות, רמי בז'ה: "אנחנו כבר בחצי שנה של לחימה, וכ4 חודשים מאז הצהרות האוצר על תוכנית גדולה. אפילו תקציב מדינה חדש כבר עבר, אבל פיצוי למילואימניקים שנלחמים בחזית להגן עלינו, ונלחמים בעורף על פרנסתם, אין. מאות עצמאים ופרילנסרים כבר חזרו משדה הקרב היישר אל צו הוצאה לפועל או חדלת פירעון על העסק. בהיעדר הצגת מנועי צמיחה חדשים בתקציב המדינה הנוכחי, ממשלת ישראל הציגה בפנינו בשבוע שעבר פורמט נועז וחדשני: הוצאה להורג של עסק אחד ביום בישראל. אפילו חברי הכנסת כבר מרימים ידים, ומודיעים שאין להם ציפיה שיהיה פתרון בקרוב. הם מתכוננים לפגרה בזמן שהמילואימניקים קורסים.  אני קורא לכנסת לכנס דיון חירום וליישם את תכנית הסיוע לעצמאים ופרילנסרים במילואים ללא שום דיחוי נוסף."

x