החשב הכללי ורשות שוק ההון פרסמו הקלות לנותני אשראי חוץ-בנקאי

במטרה להגביר את התחרות ולהוזיל את ההלוואות למשכנתאות במסגרת תכניות "דירה בהנחה"

 

 

 
Image by Alexander Stein from PixabayImage by Alexander Stein from Pixabay
 

משרד האוצר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
18/03/2024

החשב הכללי במשרד האוצר ורשות שוק ההון פרסמו ביום חמישי האחרון נוהל לפיו גם נותני אשראי חוץ בנקאי יהיו זכאים לפטור מהתנאים המגבילים החלים במסגרת תכניות "דירה בהנחה", פטור שעד כה רק בנקים למשכנתאות היו זכאים לקבל. מדובר בצעד חשוב שמטרתו להסיר חסמים לכניסתם של שחקנים נוספים לשוק האשראי לדיור.

כחלק מתנאי תכניות "דירה בהנחה" (מחיר למשתכן, מחיר מופחת ומחיר מטרה), חל איסור למכור את הנכס בתקופה שממועד הרכישה ועד ל-7 שנים מיום הזכייה בהגרלה או 5 שנים מיום קבלת טופס 4 (המוקדם מבניהם). עד היום, ניתן לבנקים למשכנתאות פטור מתנאי מגביל זה במקרים בהם הם מבקשים לממש את הנכס בקרות אירוע כשל בהחזר האשראי, גם אם אירוע הכשל חל בתקופה שבה עדיין מתקיים איסור המכירה.

על מנת להקל על פעילותם של נותני האשראי החוץ בנקאי בשוק ההלוואות לדיור, החשב הכללי יחד עם רשות שוק ההון באוצר השיקו פיילוט משותף אשר ייבחן את האפשרות של מתן פטור כאמור גם לגופי אשראי חוץ בנקאיים.

במסגרת הפיילוט תינתן האפשרות לבעלי רישיון למתן אשראי מורחב או בעלי רישיון להפעלת מערכת לתיווך באשראי מורחב מאת רשות שוק ההון לקבלת פטור מהתנאי המגביל למשך שנה, וזאת לאחר שאלו יוכיחו עמידה בתנאים מצטברים כגון: צבר אשראי נרחב וגדול מספיק, התמחות באשראי צרכני פרטני, מסמכים ונהלי עבודה תקינים, ותנאים נוספים שקבעה הרשות בנוהל. הפטור יינתן לאחר תהליך אישור פרטני.

המהלך צפוי להקל על גופי אשראי החוץ בנקאיים אשר מעוניינים להיכנס לתחום שוק ההלוואות לדיור מגובה הנדל"ן או להרחיב את פעילותם בתחום זה ובכך להגדיל את התחרות ולספק הצעות מימון זולות יותר ללווים הצעירים.

החשב הכללי, יהלי רוטנברג: "ההקלות שפרסמנו יחד עם רשות שוק ההון יקלו את כניסתם של נותני אשראי חוץ בנקאי לשוק ההלוואות לדיור ויגדילו את התחרות בשוק זה. תחרות זו צפויה להביא לירידה בשיעורי הריבית בשוק המשכנתאות והקלה על רוכשי דירה ראשונה. אני שמח ומברך על שיתוף הפעולה בין אגף החשב הכללי לרשות שוק ההון״.

הממונה על שוק ההון (בפועל), עמית גל: "השוואת התנאים במסגרת תכניות "דירה בהנחה" לגופים חוץ-בנקאיים במסגרת ההקלות שפרסמנו יחד עם החשב הכללי, מהווה צעד נוסף וחשוב לשכלול השוק הפיננסי, אשר יאפשר את כניסתם של נותני אשראי חוץ-בנקאיים לתחום ההלוואות לזוכי תכניות "דירה בהנחה" ובכך יסייע בהגדלת התחרות בשוק האשראי לדיור לטובת כלל הציבור. רשות שוק ההון, אשר אחראית על הפיקוח על נותני האשראי החוץ-בנקאי, תפעל לפקח ולוודא כי ההלוואות ניתנות ללקוחות באופן שקוף והוגן".
x