בזכות סוכני הביטוח: הוסדר מעמדם של ילדים עם מוגבלויות בקרנות הפנסיה

לאור לקונה בתקנון, מעמדם של ילדים עם מוגבלויות נפגע בחלק מקרנות הפנסיה כאשר אחד ההורים נייד את חסכונותיו * לאחר דיונים בוועדת העבודה והרווחה ולאחר פרסם טיוטת הבהרה לפני כחצי שנה, רשות שוק ההון פרסמה הבהרה סופית לפיה יישמר הרצף הביטוחי לילדים עם מוגבלויות בעת ניוד כספים בין קרנות פנסיה לכל ימי חייהם

 

 

 
אייל סיאני, קרדיט: יח״צאייל סיאני, קרדיט: יח״צ
 

מערכת FUNDER ואייל סיאני
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
20/03/2024

תקנון קרנות הפנסיה המקיפות החדשות קובע כי ילד עם מוגבלות יהיה זכאי לקצבת שאירים לכל ימי חייו (ולא עד גיל 21) בעת פטירת ההורה המבוטח בקרן הפנסיה. ההכרה כ"בן עם מוגבלות" מתרחשת אם המוסד לביטוח לאומי הכיר לראשונה בזכאותו של הילד לקצבת נכות כללית בהתאם לפרק ט' בחוק הביטוח הלאומי לאחר מועד הצטרפותו לראשונה של אותו עמית לקרן הפנסיה. עם זאת, לאור לקונה בתקנון, כאשר הורה לילד עם מוגבלות נייד את כספו לקרן פנסיה אחרת, ישנן קרנות פנסיה אשר נקטו בפרשנות כי הן אינן מחויבות לשלם לילד קצבת שאירים לכל ימי חייו אלא רק עד גיל 21. אי שימור מעמדו של ילדו של העמית כבן עם מוגבלות פגע משמעותית בזכויותיו.

בעקבות פעילות נמרצת של נציגי לשכת סוכני הביטוח – שחר שמאי וגילי פארן, הנושא הגיע לכדי דיון בוועדת העבודה והרווחה שלאחריה רשות שוק ההון פרסמה טיוטת הבהרה בנושא לפני כחצי שנה.

אתמול פרסמה רשות שוק ההון הבהרה סופית וחשובה לפיה יישמר הרצף הביטוחי לילדים עם מוגבלויות בעת ניוד כספים בין קרנות פנסיה.

להלן סיכום עיקרי ההבהרה בסיועו של אייל סיאני, בכיר בענף הפיננסים והביטוח וחבר ועדת הפיננסים בלשכת סוכני הביטוח:

1. ישנן חברות מנהלות של קרנות פנסיה אשר בעת קבלת כספים מקרן פנסיה חדשה אחרת לא שימרו את מעמדו של ילדו של העמית כבן עם מוגבלות כפי שהיה בקרן הפנסיה המעבירה וזאת לאור פרשנות שנתנו לתקנון.

2. פרשנות זו של התקנון אינה עולה בקנה אחד עם תכליתם של הוראות הדין המתייחסות לניוד כספים בין קרנות פנסיה לפיהם יש להסיר חסמי מעבר בעת ניוד על מנת להגביר את התחרותיות בשוק החיסכון הפנסיוני, ובכלל זה לשמור על הרצף הביטוחי של העמית בעת ניוד בין קרנות פנסיה.

3. לאור האמור, מובהר כי מעמדו של ילד עם מוגבלות בקרן פנסיה קיימת יישמר גם בעת ניוד כספים לקרן פנסיה אחרת וזאת בהתקיים 2 התנאים הבאים:

במועד ניוד הכספים לקרן הפנסיה המקבלת העמית(ההורה) היה מבוטח ברציפות בקרן הפנסיה המעבירה עם כיסוי ביטוחי לשארים. "מבוטח ברציפות" = ממועד ההכרה בבן עם מוגבלות ועד למועד העברת הכספים, העמית לא נדרש להצטרף לקרן מחדש או לחדש ביטוח בקרן בהתאם לתקנון הקרן .

שיעור הכיסוי הביטוחי לשארים בקרן המקבלת אינו גבוה משיעור הכיסוי הביטוחי בקרן המעבירה. אם שיעור הכיסוי היה גבוה יותר כאמור, יחול הכיסוי לבן עם מוגבלות בהתאם לשיעור הכיסוי הביטוחי לשארים שהיה בקרן המעבירה.

x