הפד מאמין ב-3 הורדות ריבית למרות שהאינפלציה עדיין דביקה, בנק ישראל ילך בעקבותיו

נראה שהשפעות המלחמה על המשק הישראלי פוחתות | כמה מילים על טסלה ועל אנבידיה

 

 

 
איתי ליפקוביץ׳, מנכ״ל הורייזן שוקי הון, צילום: ניאו מדיהאיתי ליפקוביץ׳, מנכ״ל הורייזן שוקי הון, צילום: ניאו מדיה
 

אדם כהן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
24/03/2024

תחזית האינפלציה בארה"ב עלתה ותשפיע על קצב הורדות הריבית בשנים 2025-2026, כך על פי הפדרל ריזרב.

התחזית של הפדרל ריזרב להורדות ריבית ב-2024, לא השתנתה לשנה הקרובה למרות מדדי מחירים לצרכן גבוהים בחודשיים האחרונים.

ההסתברות לתיקון בשוקי המניות עולה, אחרי 5 חודשים רצופים של עליות במדדים.

"מדד S&P 500 מסיים 5 חודשים רצופים של עליות, ללא שום תיקון משמעותי. זהו מחזה חריג בשוק המניות, מה מגביר את הסבירות למימוש, או מהלך ירידות העתיד לבוא, כנראה בתקופה הקרובה", כותבים בבית ההשקעות הורייזן בסקירתם לחודש מרץ 2024.

הפחתות הריבית שתוכננו ל-2024 התעכבו מעט והפדרל ריזרב יתחיל לממש אותן במחצית השנייה של השנה. למרות שהתמונה המאקרו כלכלית בארה"ב וישראל, מלמדת כי האינפלציה נותרה דביקה וההאטה בקצב האינפלציה, נעצרה, הפדרל ריזרב נחוש להוריד את הריבית 3 פעמים השנה. נראה כי בנק ישראל ילך בעקבותיו ויבצע עוד 2-3 הורדות ריבית עד לסוף השנה, כך כותבים כלכלני בית ההשקעות הורייזן בסקירה החודשית שלהם לחודש מרץ 2024. 

"תחזית האינפלציה בארה"ב עלתה ותשפיע את קצב הורדות הריבית בשנים 2025-2026, כך על פי הפדרל ריזרב. התחזית של הפדרל ריזרב להורדות ריבית ב-2024, לא השתנתה לשנה הקרובה למרות מדדי מחירים לצרכן גבוהים בחודשיים האחרונים", מציינים עוד בהורייזן שוקי הון. 

"אמינות הפדרל ריזרב, כמו כל בנק מרכזי, היא ערך חשוב מאוד והוא לא יהיה מוכן לפגוע בה. נראה שרק תרחיש של זינוק מחודש באינפלציה, יביא את הבנק המרכזי האמריקאי לשנות את התכניות שלו. ריבית נמוכה יותר, תקטין את הוצאות המימון של החברות, תגביר את היקף ההשקעות ותתרום לענפי הנדל"ן, מסביר איתי ליפקוביץ', מנכ"ל בית ההשקעות הורייזן בסקירה החודשית של בית ההשקעות.  

קצב האינפלציה בארה"ב בחודש פברואר עלה ל-3.2%, לעומת 3.1% בינואר. העלייה היא אמנם לא מהותית, אבל מעידה למעשה שהפחתת קצב האינפלציה היא משימה מאתגרת. נתון מעניין נוסף מגיע מענף הבנייה שרשם תוספת של 23,000 משרות חדשות, מה שיכול להוות אינדיקטור נוסף לגידול בהתחלות הבנייה.

נתוני שוק העבודה האמריקאי שהגיעו בפברואר האחרון מראים מצד אחד על עלייה של 0.2% בשיעורי האבטלה, אך עדיין האבטלה נמצאת ברמה סבירה של 3.9%. לשם ההשוואה בפברואר 2023, היא עמדה על 3.6%. מספר המשרות שנוספו בפברואר עומד על כ-275,000.

בנק ישראל ימתין להורדות הריבית של הפדרל ריזרב

כמו בארה"ב, גם בישראל, מדדי המחירים לצרכן לא מצביעים על האטה משמעותית בקצב האינפלציה. הורדות הריבית גם בישראל, יחכו הפעם אחרי שבנק ישראל הוריד בינואר את הריבית לרמה של 4.5%.

מדד המחירים לצרכן לחודש פברואר, שפורסם לאחרונה הצביע על קצב אינפלציה שנתי של 2.5%. גבול היעד העליון של בנק ישראל הוא 3%, שברור כי מעל לרף זה, הוא מנהיג מדיניות מוניטרית מרסנת, כלומר מעלה את הריבית. במקביל, נראה שהשפעות המלחמה על המשק הישראלי פוחתות. שיעור האבטלה במשק שעלה בעקבות המלחמה, ירד מ-6.3% בינואר 2024 ל-5.6% בפברואר 2024, עדות לכך שהמשק ממשיך להתאושש ולחצי האינפלציה עתידים לחזור בדמות לחצי שכר מעלה.

בחודש פברואר על מדד המחירים לצרכן ב-0.4%, אבל בנטרול סעיף הדיור קצב עליות המחירים הואץ ל-0.7%. כלומר קצב האינפלציה בישראל חוזר להאיץ והמשמעות היא שבנק ישראל ימתין בטרם יחליט על הורדת ריבית. 

מתחילת 2024: טסלה הציגה את הביצועים הגרועים במדד S&P 500

"חברת צמיחה, ללא צמיחה", כך מכנה קולין לנגן, האנליטס של חברת וולס פארגו, בדו"ח חדש את חברת הרכבים החשמליים, שבעבר נחשבה לאחת החברות המבטיחות והצומחות בעולם. מתחילת השנה טסלה צללה ב-34% ומציגה את הביצועים הגרועים ביותר במדד ה-S&P 500. אז מה קורה לחברה שייסד איילון מאסק? התשובה מתחלקת לשניים, מצד אחד אנחנו עדים לירידה בביקוש לרכבים חשמליים ואיחורים באספקת הרכבים, מצד שני, השוק הסיני התחרותי נושף בעורפה של טסלה ומגדיל את הנתח שלו בשוק העולמי, ונכון לכרגע גם מאסק הודה לאחר פרסום הדוחות של החברה בינואר ופספוס התחזיות: "כי אם לא יוקמו חסמי סחר, חברות הרכבים החשמליים הסיניות יהרסו את רוב החברות בעולם".


בנתיים, וולס פארגו הורידה את יעד המחיר שלה למניית טסלה מ-200 דולר ל-125 דולר, וחוזה ירידה נוספת של 25% בערך. UBS, הורידה אף היא את יעד מחיר המנייה מ-165 דולר מ-225 דולר.

אינבידה מציגה את העתיד בכנס

אנבידיה המנייה החשובה והחמה ביותר היום בעולם קיימה השבוע את כנס המפתחים השנתי שלה ה-GTC, שנועד להציג לעולם טכנולוגיות חדשיות ולאן צועד ענף הטכנולוגיה. אחד הפיתוחים המעניינים ביותר שהוצגו בכנס הוא ארכיטקטורת בלאקוול.

לפי החברה, ארכיטקטורת ה-Blackwell GPU כוללת שש טכנולוגיות טרנספורמטיביות עבור מחשוב מואץ, שיסייעו לפתוח פריצות דרך בעיבוד נתונים, הדמיית הנדסה, אוטומציה של עיצוב אלקטרוני, תכנון תרופות בעזרת מחשב, מחשוב קוונטי ובינה מלאכותית.

ומאפשרת לארגונים "לבנות ולהפעיל AI בזמן אמת על מודלים של שפות גדולות של טריליון פרמטרים בעלות וצריכת אנרגיה נמוכה עד פי 25 מקודמו". Nvidia טוענת כי לשבב יש 208 מיליארד טרנזיסטורים וכי הפלטפורמה תאפשר למודלים של שפות גדולות להגדיל עד 10 טריליון פרמטרים.

Nvidia עלתה ב-267% ב-12 החודשים האחרונים וב-79% מתחילת השנה.

אנבידיה תמשיך להשפיע על שוקי המניות לא רק מעצם המשקל שלה במדד S&P 500, אלא גם בבשורות המגיעות ממהפכת AI וההשפעה שלה על השווקים. למרות שעשתה את הבלתי ייאמן בדוחות הכספיים האחרונים, יהיה לחברה קשה לשחזר קצב צמיחה כה חד ומהיר. כך גם היכולת של החברה להשפיע על המשך העליות במדדים תהיה מוגבלת. 

x