אם אתם גרים בת"א - מה הסיכוי שאתם גרים בשכירות ? ומה הסיכוי אם אתם גרים בירושלים או בשוויץ ?

בישראל 2.9 מיליון דירות 71% מתוכן בבעלות - באיזה ערים רוב התושבים גרים בשכירות? ובאיזה מדינה רוב הדירות מושכרות ?

 

 

 
Image by frimufilms on FreepikImage by frimufilms on Freepik
 

מוטי קפלן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
30/03/2024

סרטון על הבורסה בת"א:

סרטון על השווקים הבינלאומיים:
בישראל כ-829 אלף דירות בשכירות, באיזה עיר אחוז הבעלות הנמוך? באיזה ערים רוב התושבים גרים בשכירות? ובאיזה מדינה רוב הדירות מושכרות ? רמז: המדינה מייצרת שעונים ושוקולד וחשבון הבנק שם היה פעם סודי ביותר....
סקר הבעלות על דירות בישראל בעשור האחרון 2013-2023 שפירסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, לא מפתיע במיוחד לאור האובססיה לבעלות על דירה בישראל, אבל המגמה היא ירידה קלה.

ערים בולטות באחוז גבוה של דירות בשכירות הן: חריש (50.5%), תל אביב-יפו (47.8%), וגבעתיים (41.2%). רשויות מקומיות עם אחוז גבוה של דירות בשכירות הן: מצפה רמון (56.7%), קריית ארבע (42.9%) ועמנואל (41.3%).

אחוז הבעלות עולה עם הגיל 

ככל שקבוצת הגיל גבוהה יותר, חלקם של המחזיקים בדירות בבעלותם עולה, וחלקם של המחזיקים בדירות בשכירות יורד. בדירות שבהן גילם של המחזיקים הוא עד 34, 58.4% הן בשכירות, לעומת פחות מ-20% הדירות שמחזיקים בהן בני 65 ומעלה.


מה קורה בעולם?

בשנת 2022, 30.9% ממשקי הבית באיחוד האירופי מתגוררים בשכירות. בשנה זו בישראל 28.1% מהדירות הן בשכירות. באיחוד האירופי ניתן לראות בחלק גדול מהמדינות הבדלים בצורת המגורים בין מזרח היבשת לבין מרכז היבשת ומערבה. אחוז משקי הבית המתגוררים בשכירות גבוה במיוחד במרכז אירופה ובמערבה וכן ברוב אירופה הצפונית, המובילות ביניהן הן שווייץ – 57.7% וגרמניה – 53.5% שגרים בשכירות. לעומת זאת, במדינות ממזרח היבשת שיעור הגרים בשכירות נמוך מאוד לדוגמה: אלבניה 4.1%, רומניה – 5.2%, וסלובקיה – 7.0%. בארצות הברית שיעור משקי הבית המתגוררים בשכירות גבוה מעט מהממוצע באיחוד האירופי 32.7% בדומה לקנדה 32.2%.


האם נתוני התשואה מצדיקים דירה להשקעה?

כלל ידוע בנדל"ן למגורים הוא שככל שהדירה יקרה יותר, התשואה משכירות נמוכה יותר ולהיפך. לכן תל אביב מובילה בשיא השלילי של 2% ואפילו פחות מתשואה לשכירות, ובאר שבע למשל מובילה בתשואה משכירות עם כ-3%.

הרוכשים ובמיוחד המשקיעים שקונים דירה להשקעה כמובן שלא בונים על התשואה משכירות אלא על עליית ערך. האם זה תמיד קורה? ממש לא בטוח. בין השנים 2000-2008 מחירי הדירות ירדו ואפילו ביותר מ-20% בחלק מהמקומות.

אנחנו כמובן לא ממליצים לקנות או לא לקנות דירה ומתי, רק ממליצים לפתוח ולהגדיל את החשיבה בניגוד לחשיבת "עדר", ולבחון אפשרויות נוספות להשקעה למשל בשוק ההון, שם התשואות הגיעו לממוצע של יותר מ-7% בשנה שלא לדבר על מדדים כמו S&P500 או הנאסד"ק שיכולים לעלות גם בעשרות אחוזים בשנה אחת. אבל גם השקעות סולידיות יותר הניבו תשואה ממוצעת נאה של 5% לאורך שנים, שלא לדבר על עלויות הקנייה והמכירה בהשקעת נדל"ן ההון הגבוה הנדרש, והסיכון בהשקעת כל הביצים בסל אחד אם משקיעים את כל הכסף "בקירות" בנדל"ן. אבל להשקעה בנדל"ן למגורים יש הרבה רגש ופסיכולוגיה לא רק רציונל.


בעלות על דירה לפי מחוז

האחוז הגבוה ביותר של דירות בבעלות נמצא באזור יהודה והשומרון (79.7%), ובמחוז הצפון (77.7%(. אחוז הבעלות הנמוך ביותר – במחוז תל אביב (60.6%). בהתאם לכך, האחוז הגבוה ביותר של דירות בשכירות, נמצא במחוז תל אביב (38.9%), לעומת 22.3% באזור יהודה והשומרון ו-20.1% במחוז הצפון.

מה צריך לקרות כדי ששוק השכירות יתפתח כאופציה לבעלות על דירה

כל עוד הממשלה כמו כל הממשלות הקודמות לא תעניק עדיפות לבנייה מאסיבית לשכירות, או יגדילו באופן דרמטי את הבניה למגורים, כפי שקרה בתקופת שרון שהצליח לגרום להתחלת בנייה של 130,000 יחידות דיור בשנה אחת, נמשיך לראות את הנתונים ללא שינוי כאשר המרוץ לדירה ימשיך, ומי שאין לו ברירה ואינו יכול לרכוש דירה בבעלותו יאלץ לגור בשכירות ולשלם לא מעט על "הזכות" לקורת גג בישראל.

נדמה שהמדינה רוצה לעודד רכישה של דירות בבעלות עם כל המשמעויות הכלכליות הקשות במיוחד לזוגות צעירים שכורעים תחת נטל המשכנתא לשנים רבות, וחבל מאוד.

x