מדד S&P500 - עדות להרחבת השוק, שהשוורים חיכו לה בנרות

וגם: תצוגה של אזורי התיקון מטה, במידה וזה יגיע בעתיד הקרוב

 

 

 
איור פאנדר אילוסטרציה AIאיור פאנדר אילוסטרציה AI
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
31/03/2024

סרטון על הבורסה בת"א:

סרטון על השווקים הבינלאומיים:
"אין דברים כאלה!". ביטוי שגור בפי הצעירים והמחוברים. וזה בדיוק מה שמתאים לומר על שוק המניות האמריקאי. צריך לחפש די הרבה זמן אחורה כדי למצוא מגמה עולה עוצמתית, מתמשכת, וחסרת רחמים לשורטים, כמו זו המתקיימת מאז נובמבר 2023. אני גם חושב שקוראיי כבר מאסו בהסברים על המהות של המגמה הזו. ניתן לחזור על זה עד אין סוף, ועדיין, אין זה מוריד מההתפעלות שלנו.

מה שניתן לחזור עליו בכל זאת, בגלל שיש לזה חשיבות גדולה בימים אלו ממש, היא העובדה שהעליות היו זמן רב עבודה די מרוכזת של כמות מניות קטנה מאוד. פעם נתנו להן כינוי FAANG, ולאחר מכן שבע המופלאות. פעם התייחסנו אליהן כטכנולוגיה הגבוהה, וחודשים רבים ראינו את עיקר העניין שלהן ב-AI ומה שהוא יוכל לעשות למען האנושות. מניות כמו NVidia היו לדגל של התופעה. התרגלנו לכך שיש מניות בעלות שווי שוק של טריליוני דולרים (!!) ושעליה של עשרות אחוזים, בחודשים בודדים, היא דבר הגיוני ונורמאלי בסביבת ריביות גבוהות.

ובכל זאת, כאשר מדדי הסנטימנט נמצאים ברמות של Extreme Greed, אופציות ה-PUT נסחרות בשווי יחסי מצחיק, ובמיוחד, כאשר 7 המופלאות קטנו ל-4 בלבד, מתחילים האפטימיים ביותר לחשוש. קצת. השאלה הגדולה במוחם היא: מה יקדם את המדדים אם חלק מהציבור ירצה לממש חלק מאחזקותיו במופלאות? מה יקרה אם הטכנולוגיה לא תהיה הקטר המוביל?

התשובה שניתנת כרגע מתחלקת לשני תנאים של מהות אחת:
 
תנאי ראשון: שההכלכלה האמיתית חייבת להמשיך להראות סימנים של צמיחה. זאת, כדי שרווחיות החברות ימשיכו לספק את המצופה. כל זה כאשר הפד מבטיח להוריד ריביות בקרוב.
תנאי שני: שתתבצע רוטאציה איטית, אבל רחבה ככל האפשר, בין ההשקעה בטכנולוגיה לסקטורים האחרים שהיו רדומים עד כה. נזכיר כמה: אנרגיה, תשתיות, פיננסים, חומרי גלם, ונדל"ן.

בינתיים, התנאי הראשון ממשיך להתקיים: נתוני התמ"ג, הצריכה, ובמיוחד אלו של התעסוקה, ממשיכים להצביע על חוזק. עד כדי כך שיש חשש לחידוש באיום האינפלציוני. מה עם התנאי השני? הנה זוג גרפים המראים שהתהליך הזה בהחלט קורה גם הוא:


(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)

(כל היחסים נבנו על פי תעודות סל המייצגות מדדים שאזכיר ישירות)
בצד ימין יש לנו את היחס בין מדד ה-S&P500 שבו יש משקל זהה לכל מניה (RSP) והמדד הרגיל (SPY). למרות שלוקח זמן לעניין להתפתח, שימו לב למה שקרה ממש לפני סיום חודש מרץ. על ידי עלייה נמרצת ביחס (המצביעה על אותה רוטציה רוחבית) הוא מגיע לבדוק עכשיו פריצה של המשולש המתכנס.

בצד שמאל, המשולש כבר נפרץ כאשר היחס הוא בין המניות הקטנות (ראסל-2000 - IWM) ומדד הנסדק-100 (QQQ). גם כאן אי אפשר לטעות: המשקיעים מגוונים ומכניסים הרבה כסף בהמון דברים שאינם שייכים למופלאות. וכך, שתי התצוגות מצביעות על ההרחבה המתקיימת בשוק, ומקיימות את התנאי השני שביקשנו שיקרה. אוקי, אז איפה המדד העיקרי כרגע ומה הגיוני שיקרה? הנה גרף יומי של ה-S&P500:


(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)

לא נחזור על היופי של המהלך אלא רק נחזור על העובדה הידועה לכל מנתח שווקים מתחיל: "אנו נניח שהמגמה תמשיך, כל עוד לא מוכח אחרת". לכן, נתרכז בשני דברים:
·  מה הם התנאים המינימאליים כדי שייקבע שמתחיל תיקון מטה,
·  ומה הגיוני שיהיה היקף תיקון כזה.

נתחיל בתנאים לקביעת תחילת תיקון יורד: יש הרואים בשבירה מטה של הממוצע הנע 20 את הטריגר העיקרי לכך. ציירתי לכם את קו המגמה הקובע (2) שמאוד קרוב לאותו ממוצע. ואני אוסיף: מבנה של שיאים ושפלים יורדים, בגרפים תוך יומיים של 2-4 שעות, יחזק מאוד את השבירה של הקו מטה. לפניכם גם נקודה מעניינת לציון: שימו לב שמתקיימת סטייה שלילית ארוכת טווח מאוד, מאז דצמבר 2023, בין המחיר והמומנטום (המיוצג כאן על ידי ה-RSI).

תאמרו מיד: מה היא עוזרת לנו אם היא כזו ארוכה ונעשתה מול עלייה כה מופלאה. ואני עונה כאן תשובה על פי הספרים: סטייה אינה טריגר לפעולה אלא מהות מסייעת או מזהירה. הרבה יותר טובה עלייה בלי סטייה שלילית. אבל, אם יש כזו, זה אומר שעלינו לחכות כל הזמן לשינוי במחיר כדי לקחת עמדה של יציאה או עמדה הפוכה לכיוון מטה. בגדול, לקבוע את גבולות הגזרה לשינוי במגמה. שינוי כזה לא הגיע אבל הסטייה "מחלישה" ומכרסמת אותה לאיטה. היא עושה זאת בשכנוע העצמי של הקשובים למגמה, גם כאשר לא רואים זאת בפועל.

ומה לגבי עומק התיקון? על מנת להעריך זאת שמתי שני סרגלי Fibonacci על המערכה הגדולה. אחת מאז 11-2023, ואחת מאז חידוש העליות ב-01-2024. בשני אזורים נמצאו רמות קרובות: סביב 4968-4985, וסביב 4816-4803 (1). תיקון עמוק יותר יכול לכוון לאזור 4680 (חצי מהעלייה כולה) ו-4544 (שני שליש מהעלייה כולה). כאמור, כל זה מבוסס על השיא הנוכחי. ומי יודע מה הוא השיא שממנו יימדד תחילת התיקון? בינתיים, אף אחד לא יודע כי, שוב, ואחזור על זה אינסוף פעמים, המגמה עדיין בתוקף ועוצמתית מאין כמותה. יחד ננצח!
x