הבינה המלאכותית תסחוף את עולם האדריכלות, העיצוב והבנייה?

תחומים רבים בענף מושפעים כבר היום מה -AI. שוחחנו עם עו"ד בלה ברדה ברקת, השקעות נדל"ן אסטרטגיות בשביל להבין מה צפוי להיות עתיד התחום. בתים שמחקים את הטבע ורובוט שצובע את הבית היו רק חלק קטן מכך

 

 

 
עיצוב למסעדת פיצה, קרדיט: בלה ברדה ברקת עוצבו ב-AIעיצוב למסעדת פיצה, קרדיט: בלה ברדה ברקת עוצבו ב-AI
 

אדם כהן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
06/04/2024

כעו"ד שעוסקת בהשקעות נדל"ן אסטרטגיות כיצד הגעת לכתוב את ספר שעוסק בבינה מלאכותית?

הספר "לבנות בתבונה – תבונה מלאכותית באדריכלות עיצוב ובנייה" נכתב כחלק מתהליך הלמידה שלי. מאז שנחשפתי לתחום, לפני קצת יותר משנה, עשיתי כמה קורסים ושיעורים פרטיים ומהר מאוד נשאבתי לעולם המדהים הזה, שמאפשר, ממש בשניות, ליצור אינספור הדמיות של מוצרים שלא קיימים, בניינים עתידניים, מכוניות בעיצוב מיוחד ולמעשה כל רעיון שאפשר לחשוב עליו ועד עכשיו היה מאוד קשה להציג אותו באמצעים ויזואליים מבלי שיש לך נסיון בציור או עיצוב. 

בתור מי שעוסקת בנדל"ן כבר יותר מעשור, ומאוד אוהבת את התחום, במיוחד בפן היצירתי-אדריכלי שלו, זה היה כמו להיכנס לחנות צעצועים שמייצרת עבורי איזה צעצוע שרק אחלום עליו. אני מאוד אוהבת לקרוא ספרות מקצועית, כשלא מצאתי ספר בנושא אדריכלות עיצוב ובנייה, חשבתי שלכתוב אחד כזה, יכול להיות אתגר מרתק ומעשיר. 

אז כשאנו מדברים על AI בתחום העיצוב, האדריכלות והבנייה איך הבתים ייראו בעזרת הטכנולוגיות האלו? 

מחוללי הבינה המלאכותית הקיימים היום בשוק, מייצרים למעשה, תוצרים שהם שילובים ברמה כזו אחרת, מתוך מאגרי הידע הקיימים מאז שהאדם החל לעצב את ביתו. אנחנו מדברים פה על מאות שנות אדריכלות, עיצוב ותכנון, אלפי אמנים, ומגוון רחב מאוד של אפשרויות לשילובים וחידושים בכל התחומים. 

ככל ונשלב מחוללי בינה מלאכותית בתחום האדריכלות, העיצוב והבנייה נראה בנייה המחקה את הטבע, גם בשל יעילות אנרגטית וגם בשל יתרונות חברתיים ופסיכולוגיים של מבנים הבנויים כחלק מהטבע ולא בנויים לצידו. בנוסף לכך, אנחנו צפויים לראות הרבה יותר קוים מעוגלים בניגוד לקווים הישרים שאנו רואים בבנייה היום, וכן שימוש בחומרים טבעיים יותר כמו עצים, אלמוגים, קונכיות וכו' ופחות בטון וזכוכית. ככל והטכנולוגיה תשתפר ותאפשר רובוטיקה בתחום הבנייה, נראה הרבה יותר הדפסות של שלדי בניינים וכן מוצרים משלמים כמו ריהוט, תאורה ומגוון פריטי עיצוב שישלבו סגנונות מעבר – כמו הבארוק והרומנסק. 

האם כל אחד יוכל לעצב בעזרת בינה מלאכותית את בית חלומותיו? 

קרדיט: בלה ברדה ברקת עוצבו ב-AI


כל אחד יוכל בהחלט לתכנן, ברמת ההשראה ובמימד הדיגיטלי את בית חלומותיו, לתכנן ריהוט בעיצוב אישי ולבחור באריחים, חיפויים ואלמנטים נוספים הדרושים לבנייה בהתאמה אישית. אבל, כדי להפוך את בית החלומות הזה למציאות, למימד הפיסי האמיתי יש צורך במספר רב של אנשי מקצוע, כדי לוודא שהתכנון תואם את דרישות הבטיחות, הרישוי והנוחות האנושית הדרושה כדי לחיות בבית שכזה. תפקידם של האדריכלים והמעצבים הוא לא רק ברמת התכנון הקונספטואלי ויש צורך במומחיות שלהם על מנת לייצר בית חלומות שהוא אפשרי ליישום מעבר למימד הדיגיטלי. 

חשוב לזכור שבשלב זה הבינה המלאכותית יכולה ליצור הדמיות ועיצובים שטרם קיימים בשוק, כמו לדוגמא אריחים בעיצוב מיוחד, בצבע או בדפוס המוטבע על גבי האריח – השלב הבא יהיה לייצר את האריחים הללו באופן אישי עבור הלקוח. השלב הבא הזה, שבו הלקוח יכול לייצר בעצמו את חומרי הגמר יתאפשר באמצעות מדפסות תלת מימד ובאמצעות פתרונות טכנולוגיים אחרים, מה שיאפשר פרסונליזציה אופטימלית בעיצוב ותכנון מקום המגורים שלנו.

איך הבתים ייראו בעתיד בעזרת הטכנולוגיות? 

אנחנו נראה הרבה יותר אוטומציה, בכל שלבי הבנייה. מרובוטים שיצבעו את הקירות, דרך רובוטים שיניחו ריצוף ועד טכנולוגיה שתתריע על נזילות או סתימות במערכות השונות של הבניין. אנחנו נראה חלקים שמודפסים על ידי מדפסות ענק, נראה שימושים בחומרים חדשים וידידותיים יותר לסביבה והשינוי הגדול ביותר יגיע כאשר הבניינים יהיו דינמיים-רספונסיביים.

הסביבה הבנויה הולכת להפוך לחלק הרבה יותר פעיל בחיי היום יום שלנו. הבניינים יגיבו לשינויים מהסביבה – שינויי מזג אויר, שינויים בשימוש במרחב ושינויים כתוצאה משוני בזהות המשתמשים וכמותם. שינוי כזה יאפשר גם חסכון באנרגיה, גם התאמה מהירה יותר של המרחבים הבנויים וכמובן התאמה אישית בהתאם למגדר, גיל, מצב רוח, צורך פסיכולוגי או ביולוגי אחר. 

כשאנו מסתכלים על השקעות נדל"ן בתקופה הנוכחית – האם הבינה המלאכותית גם יכולה להיות לנו לעזר? בין אם ברכישה או בעיצוב דירה שקנינו?

הבינה המלאכותית עוזרת לנו כבר כעת. אתרים שונים עושים שימוש בבינה מלאכותית כדי לנתח עסקאות עבר, מגמות של עליה או ירידה בהיקף העסקאות או במחירן. מעבר לניתוח עסקאות עבר ומגמות שונות, כבר כעת אנחנו נחשפים לפיתוחים טכנולוגיים מבוססי בינה מלאכותית אשר מנבאים מחירים עתידיים. 

חשוב לזכור כי השימושים בבינה מלאכותית הם מגוונים – השימוש בבינה מלאכותית לניתוח כלכלי מספרי אינו דומה לשימוש בנושאים עיצוביים. ככל ומדובר בתחום המספרי כלכלי – אין לי ספק שנוכל לקבל החלטות נכונות יותר ומותאמות אישית, מה שיאפשר לנו חסכון בזמן ובמשאבים כלכליים. בהיבט העיצובי כאמור, בשלב הזה מדובר יותר ברמת ההשראה ולא ברמת הפרקטיקה, ככל ומדובר על שימושים פרטיים.

ניכר מדבריה כי הבינה המלאכותית היא כלי טכנולוגי מרתק. אך חשוב לברדה ברקת לציין כי ההיסטוריה מלמדת אותנו שניתן לעשות שימוש בכל טכנולוגיה חדשה - לטובת האנושות וכן לרעתה. השאלה כיצד נעשה בה שימוש, תלויה בנו ולכן חשוב לוודא שהטכנולוגיה הנוכחית, תנוצל לטובת האנושות כולה, תוך בקרה אנושית קפדנית ותהיה נגישה לשימוש לכלל האנושות ולא רק לחלקה. 

קרדיט: בלה ברדה ברקת עוצבו ב-AI


x