מנכ״ל בית ההשקעות IBI: "תופעת ה- AI זה אבי אבות הבועה"

דייב לובצקי, מנכ״ל בית ההשקעות IBI נשא דברים הבוקר בפאנל מנהלי בתי השקעות בוועידת שוק ההון לחיסכון ארוך טווח "היום גם עם תיק של 50% מניות אפשר לייצר תשואה לאורך זמן"

 

 
מימין לשמאל: חנה הולנדר, מודי שפריר, דיייב לובצקי, אביבית מנה קליל / צילום: מורג ביטןמימין לשמאל: חנה הולנדר, מודי שפריר, דיייב לובצקי, אביבית מנה קליל / צילום: מורג ביטן
 

דניאל דותן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
03/04/2024

"תופעת ה- AI זה אבי אבות הבועה, כל חברה רוצה שווי של פי 4 על כל מוצר רק כי החתם שלהם אמר להם להוסיף שני שקפים של AI למצגת", כך אמר דייב לובצקי, מנכ״ל בית ההשקעות IBI בפאנל מנהלי בתי השקעות שנערך הבוקר בוועידת שוק ההון לחיסכון ארוך טווח, "בגלל הריבית הגבוהה  יש הרבה פחות אשראי היום בשוק והיום זה שוק של מלווים. לכן אחרי הרבה שנים שבהן רדפנו אחרי מניות, היום גם עם תיק של 50% מניות אפשר לייצר תשואה לאורך זמן.

צריך לדעת לנהל את הסיכונים ולדעת לא להפוך תקלה של שנה לאסון פרמננטי

עוד ציין לובצקי: "יש פה תרבות שמודדת מרתון כל מאה מטר. השוק הוא מאוד תחרותי וכל שנה יש גוף מאוד גדול שמגייס ושנה אחרי זה הוא מפשל. ופה נעוץ ההבדל - לקוח פרטי רואה מה שמתי לו בתיק ברמת הנייר והנכס ואם משהו לא עבד- אז בוחנים ומשנים. גופים מוסדיים רואים רק תשואה – The Winner takes it all. בסוף צריך לדעת לשחק ולא להיקלע לשליש התחתון של טבלת התשואות, כי אז המשקיעים קמים והולכים למנצח של השנה. צריך לדעת לנהל את הסיכונים ולדעת לא להפוך תקלה של שנה לאסון פרמננטי. אחרת גוף יימצא את עצמו עם עמיתים שבשנה הכי רעה הוציאו את הכסף מהקופה והלכו למתחרים".

פאנל ההשקעות התקיים הבוקר בוועידת שוק ההון לחיסכון ארוך טווח באילת בהשתתפות דייב לובצקי - מנכ"ל בית ההשקעות אי.בי.אי, מודי שפריר - אסטרטג השווקים של בנק הפועלים, אביבית מנה קליל - מנכ״לית בית ההשקעות אופנהיימר, ובהנחיית חנה הולנדר - לשעבר מנכ"לית אקסלנס בית השקעות.

אביבית מנה קליל, מנכ״לית אופנהיימר, התייחסה לייבוש בגיוסי כספים של סטארטאפים: "אני יכולה להגיד לכם שמאחורי הקלעים יש רכבת אווירית של בנקאים ומשקיעים אמריקאיים שחזרו אלינו ביג טיים וחזרו להסתובב במסדרונות המשרדים שלנו בישראל.

ומהו התיק המומלץ לשנת 2024? 

מודי שפריר' אסטרטג השווקים של בנק הפועלים: "נכון להחזיק את התיק במח״מ בינוני פלוס גם בישראל וגם בארה״ב. לדעתי הריבית תיעצר על 3.9. לדעתי הפד ככל הנראה יוריד הריבית החל מחודש יוני ובישראל בשבוע הבא, סיכוי גבוה יותר שבנק ישראל יוריד את הריבית אלא אם כן יהיה אירוע דרמטי מול חיזבאללה. אנחנו בנקודת פיתול באינפלציה והיא תתחיל להאיץ גם בישראל לכן ממליץ להגדיל החשיפה לאפיק הצמוד".

דייב לובצקי: "פחות מניות והרבה יותר מוטה חוץ לארץ.  נוצרה סיטואציה של יציאת כספים מישראל ואי אפשר להילחם בטרנד הזה גם אם תהיה פה קפיצה שתיגמר המלחמה. עדיין מגמת ההשקעה ההיא חוץ לארץ עם מחמ״חים ארוכים ו-20% תיק אלטרנטיבי עם דגש על אשראים פרטיים וזה תחליף מניות לא רע". 

אביבית מנה קליל: "מדדי S&P מנוטרלים חברות גדולות והכי חשוב מבחינתי להשקיע בחברות ישראליות וכמה שיותר בארץ ובחו״ל. בחו״ל הן צומחות ויש היום מממש מחירי מבצע". 

איך מנהלים השקעות בריבית גבוהה?

דייב לובצקי: "החיים יותר קלים בסביבה הזו, אנחנו בשוק של אלטרנטיבות. לדעתי תופעת ה- AI זה אבי אבות הבועה, כל חברה רוצה שווי של פי 4 על כל מוצר של AI כי זה מה שהחתם שלהם אמר להם. יש הרבה פחות אשראי היום בשוק והיום זה שוק של מלווים. לכן אחרי הרבה שנים שרדפנו אחרי מניות, היום גם עם תיק של 50% מניות אפשר לייצר תשואה לאורך זמן".

הורדת הדירוג של מודי׳ס

מודי שפריר: "דירוג מודי׳ס מחמיא לישראל בהשוואה לשווקים. ממשלת ישראל הנפיקה 8 מיליארד דולר בתקופת מלחמה אבל בריביות מאוד גבוהות-מאוד בדומה לפרו והונגריה. אז אמנם היו ביקושים גבוהים אבל אבל הם היו בריבות מאוד גבוהות. שבוע אחרינו פולין הנפיקו את אותו החוב לאותה תקופה בריביות הרבה יותר נמוכות מישראל משמעותית. לאט לאט השוק מתמחר את היום שאחרי".

מוצרי אשראי לגופים מוסדיים ויתרונות גופים אלו בהשוואה לבנקים

דייב לובצקי: "אנחנו עשינו מהלך גדול בתחום המשכנתאות ההפוכות. זה מוצר שמערכת בנקאית מתעסקת בו בשוליים אבל לנו זה מאוד מתאים. גם בנושא של מימון חברות טכנולוגיות. מערכת בנקאית נותנת מימון קטן, גוף מוסדי יכול לתת מימונים גדולים יותר עם תהליכי חיתום מורכבים יותר. בסוף אני בוחן האם המוצר מייצר תשואה לאורך זמן. המכשול בסוף הוא בשבלונת החשיבה, של לצאת מהראש של השקעה רק במניות או איגרת חוב".

האם זה הזמן לקנות דירה?

מודי שפריר: "נכון להיום יש היצע דירות מאוד מאדו גבוה וביקושים יחסית נמוכים ורמת ריבית גבוהה. מה שהוביל לירידת מחירים. עכשיו אנחנו נמצאים בנקודת פיתול- הריבית במגמת ירידה והיצע גבוה מאוד אבל יש לנו בעיה של היצע קדימה. גם שהיו באתרים עובדים פלסטיניים, בקושי עמדו בביקושים ונכון להיום רק 80% מאתרי הבנייה פעילים וזה מעיד על ההיצע העתידי- תחת ההנחה שהריבית תמשיך לרדת ומחירים ימשיכו לעלות". 

הבדל בין כסף מוסדי לפרטי

דייב לובצקי: "יש פה תרבות שמודדת מרתון כל מאה מטר. השוק הוא מאוד תחרותי וכל שנה יש גוף מאוד גדול שמגייס ושנה אחרי זה הוא מפשל.. ופה נעוץ ההבדל- לקוח פרטי רואה מה שמתי לו בתיק ברמת הנייר והנכס ואם משהו לא עבד- אז בוחנים ומשנים. גופים מוסדיים רואים רק תשואה – The Winner takes it all. בסוף צריך לדעת לשחק ולא להיקלע לשליש התחתון של טבלת התשואות, כי אז המשקיעים קמים והולכים למנצח של השנה. צריך לדעת לנהל את הסיכונים ולדעת לא להפוך תקלה של שנה לאסון פרמננטי. אחרת גוף יימצא את עצמו עם עמיתים שבשנה הכי רעה הוציאו את הכסף מהקופה והלכו למתחרים".

גיוסי כספים לסטארטאפים

אביבית מנה קליל: "אני יכולה להגיד לכם שמאחורי הקלעים יש רכבת אווירית של בנקאים ומשקיעים אמריקאיים שחזרו אלינו ביג טיים. הבעיה של עצירת ההנפקות בארה״ב היא לא בעיה ישראלית, אבל הצפי להורדת הריבית החזיר את התיאבון.תראו את הנפקדת רדיט  ואסטרה לאבס, שתי הנפקות אטרקטיביות שנסחרות פי כמה על השווי שלהן וגם הרשת החברתית של טראמפ". 


דברים אלו ועוד, נאמרו בוועידת שוק ההון לחיסכון ארוך טווח 2024 שנערכת בימים אלו, זו השנה הרביעית ברציפות ומיועדת לדירקטורים, נושאי משרה בכירים ובעלי תפקידים בבתי השקעות, חברות ביטוח, קופות גמל ענפיות ופעילים בשוק ההון ובשוק החיסכון ארוך הטווח. הוועידה עוסקת בתכנים מקצועיים רלוונטיים לתחום הרגולציה וההשקעות.

בוועידה השנה משתפים בכירים רבים, ביניהם: ארנון בר דוד- יו"ר ההסתדרות הכללית החדשה, מתניהו אנגלמן- מבקר המדינה, חאלד כבוב שופט בית המשפט העליון, יוסי לוי- מייסד ומנכ"ל משותף בית ההשקעות מור, גילעד אלטשולר- מייסד ומנכ״ל בית ההשקעות אלטשולר שחם, אבנר סטפק מבעלי השליטה בבית ההשקעות מיטב, דייב לובצקי- מנכ"ל בית ההשקעות אי.בי.אי, מודי שפריר- אסטרטג השווקים של בנק הפועלים, אביבית מנה קליל- מנכ״לית בית ההשקעות אופנהיימר, פרופ׳ ירון זליכה, חנה הולנדר, עו"ד משה ארנסט- משנה למנכ"ל ומנהל חטיבת חיסכון ארוך טווח בכלל ביטוח ופיננסים, ענת כנפו תבור -מנכ"לית אלטשולר שחם גמל ופנסיה, חגי אורן- מנכ״ל מיטב פנסיה וגמל ורבים נוספים. 

ועידת שוק ההון לחיסכון ארוך טווח מתקיימת בשיתוף איגוד קופות הגמל הענפיות ובארגונם של: עו"ד ארז קניסטר ותמיר פלג, כאשר על התוכן המקצועי של הוועידה אמון משרד עורכי הדין גלעד בכר ושות'. 

 

x