וול-סטריט לאן ? ניתוח טכני S&P500

שוקי המניות S&P500 - תל-אביב 35 - ניתוח השילוב הנדיר והמדהים של יום חמישי-שישי בוול-סטריט. אצלנו, המגמה עדיין עולה ותקינה כאשר השבוע הקרוב יקבע רבות. סממן מדאיג ומעיב: דולר-שקל סביב 3.77

 

 

 
איור פאנדר אילוסטרציה AIאיור פאנדר אילוסטרציה AI
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
08/04/2024

רק בתחילת השנה ראינו רצף נרות שלילי כמו השבוע. ורק ביום חמישי (04-04-2024) היה אירוע מכונן שהיווה סממן ראשון אמיתי של שלילה במגמה החיובית האדירה שהייתה שוררת עד כה בשוק המניות האמריקאי. שבירת הממוצע הנע 20 יום, בתנועה תוך יומית כה אדירת עקביות, זעזעה לא מעט אנשים (במיוחד מצד הציבור הרחב...) שחשבו שהמדד יכול להמשיך לאיטו מעלה ללא תיקונים יורדים משמעותיים.

השאלה הגדולה העומדת כרגע, כמגדלור של תהייה לגבי ההמשך, היא: האם התחיל התיקון באמת? האם הוא יבוצע לעומק (על ידי ירידות) או בזמן (על ידי דשדוש אופקי)? ואם על ידי עומק, מה הרמות ההגיוניות שהוא יוכל להגיע אליהן?

לפני שננסה לתת תשובה על כל השאלות המעניינות האלו יש לומר דבר בסיסי אחד והיא הסיבה העומדת מאחורי אותו תיקון אפשרי: זהו שילוב של שאננות אדירת מימדים, עם שבירת הנחת היסוד לגבי ירידת הריבית ביוני או בכלל השנה. לגבי החלק הראשון כבר הרחבנו למכביר. נאמר רק שנשברו שיאים של סנטימנט, המון שנים אחורה, ושרצף העליות שחווינו מאז נובמבר 2023 היה מופת ליכולתה של וול-סטריט להפתיע אותנו כל פעם מחדש.

לגבי החלק השני, של הריבית, נביא לכאן את נתוני התעסוקה של יום שישי: עלייה של 303 אלף משרות חדשות מול צפי של 212 אלף (!!), וירידה באבטלה מ-3.9% ל-3.8%. התגובה של השוק הייתה ירידה חדה תחילה, ולאחר מכן חזרה מעלה מעניינת (ראו מטה פירוט של אותה עלייה די מדהימה). כל זה כאשר התשואות של האג"ח הארוך דווקא עלו! זהו סימפטום נוסף לתופעה שכבר הזכרתי כאן לרוב: רצון הממשל להראות, בכל מחיר, תוצאות טובות לקראת הבחירות.

אם זה מלווה בעליות בשוק, טוב. אם לא, לא נורא. לכן, ייעשה כל מה שצריך כדי להביא לבוחר נתונים של תעסוקה מלאה ותוצר-צמיחה מצוינים, עד נובמבר. גם כאשר זה מתנגש עם שאיפת הבנק המרכזי "לקרר" את המשק לקראת הורדת הריבית. האם הגיוני שהריבית תרד אם האינפלציה עומדת לה סביב 3.5% או יותר מזה? ועם נתוני שוק עבודה כה טובים בגלל ההעסקה הממשלתית המחפה על ההאטה בתעסוקה של המגזר הפרטי? אשאיר את התשובה להיגיון הבריא שלכם.

לכן, ככל שיגיעו נתוני כלכליים רשמיים טובים, שמצביעים על חוסר היגיון בירידת הריבית, יש להניח שזה יתמוך בתיקן היורד. אני יודע שביום שישי ראינו משהו הפוך, אבל אני מעריך שזו הייתה תגובה טבעית לירידה ה"מפתיעה" בסוף יום חמישי (הקשורה יותר לפקיעות אופציות). ועכשיו נשאל: האם יהיה כאן תיקון לעומק או בזמן? בינתיים, קשה לומר אבל אזכיר כלל בתורת הגלים של אליוט: אם גל 2 היה אופקי, גל 4 יהיה לעומק. וגל 2 מה-29-12-2023 ועד ה-18-01-2024 היה אכן אופקי. לכן, לגל 4 הנוכחי יש סיכוי טוב להיות לעומק. לגבי הרמות האפשריות אני מפנה אתכם לניתוח המדד מטה.

שוק המניות שלנו הפתיע רבים ביום חמישי שעבר. אחרי תקופה ארוכה מאוד שבו הוא היה מושפע בלעדית ממה שקורה בחו"ל (גם ברמה התוך יומית), שוק המניות הישראלי חזר להיות מושפע מגורמים סביבתיים מקומיים יותר, דהיינו העימות עם ה-Proxies של איראן. בדרום, המדמנה מול רפיח, ההרג בטעות של העובדים ההומניטאריים הזרים, והעימות מול הממשל האמריקאי, כאשר עלתה מדרגה נוספת ההתנגדות לראש הממשלה. במיוחד מצד משפחות החטופים.

בצפון, יש תחושה שאנו בונים סולם שעליו ייבנה המסר לחיוניות המלחמה המלאה מול חיזבאללה. ככל שעובר הזמן, עולים הסיכויים ש"טעות" תדליק את הפתיל הזה. וזאת, כאשר אנו מבינים שלאף אחד (כולל אצלנו) אין ממש אינטרס לפתוח חזית בעצימות הגבוהה ביותר. כמו שאמרתי פעמים רבות: הדולר-שקל הוא הקנרי שבמכרה. הוא (3.76) כבר מרמז על המועקה של המשקיעים ובמיוחד הזרים שביניהם. יום חמישי הייתה דוגמה ליום שבו מוכרים כדי להקטין סיכונים מבלי לקחת בחשבון שיקולים פיננסיים או כלכליים. ואחרי שאמרנו זאת: המגמה הרשמית בשוק שלנו עדיין עולה רשמית!

ועכשיו, הבה נראה איך כל זה נראה בגרפים של המדדים...


(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)


(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)

S&P500

את הניתוח הטכני של המדד האמריקאי אני רוצה להתחיל במבט על מה שקרה ביום שישי. הסיבה לכך פשוטה: התנהגות השוק הפוכה ממה שכל בר דעת יכול היה לחשוב שיקרה. אנא ראו את הגרף התוך יומי (15 דקות) מעלה להתייחסות.

אחרי הירידה הגדולה של יום חמישי (5257-5145) כולם ציפו לראות אם נתוני התעסוקה יאיצו מטה או יעצרו את המהלך. ומה קרה? הנתונים הופיעו הרבה יותר טובים מהצפוי, התשואות של האג"ח עלו פלאים, הדולר זינק, והמניות עלו חזרה! פלא פלאים. לא רק זאת: העלייה עלתה לסביבה המדויקת למדי של שני שליש תיקון (5220-5210) והתייצבה בין התיקון הזה והתיקון חצי (5190). בי"ס של עבודת רמות Fibonacci.

הסברים? בדיעבד, זה די קל: פקיעת אופציות, סגירת שורטים, קניות של תחתיות, וכו... בפועל, וול-סטריט הראתה לנו כמה היא עולם משלה, הפועל על פי צרכים של "גדולים" ולא על פי מה שהגיוני שיקרה. אגב, העלייה הזו עדיין לא ביטלה את שבירת הממוצע הנע 20 כך שתחילת שבוע הבא יהיה קריטי ממש למגמה החיובית.

לגבי הגרף הראשי אומר כך: המומנטום מאט, היו לנו ארבעה נרות שליליים (הייקין אשי), והמשקיעים המומים מחמישי-שישי. האם זה אומר שהולכים מטה מגמתית? עדיין לא! חייבים התפתחות של שיאים ושפלים מינוריים יורדים לקביעה הזו. אבל, ללא תצוגה של האפשרי אי אפשר. לכן, שמתי על הגרף את הרמות של תיקון שליש-שני שליש (מסגרת סגולה) כאשר שבירה של 5000 תהיה שער האישור למהלך כזה.

כרגע, הגעה ל-4550 נראית דמיונית. ואם הייתי אומר לכם, ב-11-2023, שנגיע ישר ל-5275 בתחילת אפריל 2024 הייתם מאמינים? לכן, אין לבטל דבר, במיוחד כאשר מדובר באפשרות למגמה יורדת שהינה אלימה בהרבה מטבעה ממגמה עולה. טריגרים? דברנו על הפד, אבל כל דבר יכול להיות משויך כטריגר, בדיעבד ובזמן אמת. לכן, כמו תמיד, אדגיש שוב: המחיר הוא המלך!


(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)

TA35

יום שישי החיובי בוול-סטריט, למרות נתוני התעסוקה הגבוהים יותר מהצפוי, נותנים תקווה גדולה שביום ראשון, ובכלל בשבוע הקרוב, נראה בורסה תל-אביבית טובה. הבעיה היא, כמו שכתבתי לעיל, שהגורמים המקומיים תפסו עכשיו מקום מכובד יותר מהרגיל בשיקולים של שחקנים. לכן, החיוב יגיע שוב רק אם יחזור סוג של שגרה ביטחונית.

טכנית נטו, המגמה עדיין עולה כי יש עדיין מצב של שיאים ושפלים עולים במדד. כמו כן, המחיר עדיין לא חצה מטה את קו המגמה התומך את העלייה. נאמר מיד: 1880-1890 הייתה ונשארה הרמה הקריטית עבור השוק שלנו. כל עוד זו עומדת על תילה האיתנה אין בעיה גדולה. שבירתה מטה תיצור שפל נמוך שישבור את הרצף החיובי. ואז 1810 תהיה חייבת להתמודד עם כמות גדולה של מאוכזבים. לעומת זאת, עמידה ועלייה מכאן תכוון לשיא כל הזמנים כאשר השיא של 2015 הוא היעד המיידי הראשון. יחד ננצח!

 
x