"ההחלטה לא להוריד את הריבית תגביר את חלקן של עסקאות יד ראשונה בשוק"

מאור אוחנה, מנכ"ל רשת דרכנו לייעוץ משכנתאות:

 

 
מאור אוחנה, מנכ״ל רשת ייעוץ המשכנתאות דרכנו, קרדיט: אדיר אסרףמאור אוחנה, מנכ״ל רשת ייעוץ המשכנתאות דרכנו, קרדיט: אדיר אסרף
 

עידו אסיאג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
13/04/2024

בעקבות החלטת בנק ישראל להשאיר את הריבית על כנה, מאור אוחנה, כלכלן, מנכ"ל דרכנו רשת ייעוץ משכנתאות (מקבוצת ארי מגורים) מציין כי ההחלטה לא תעצור את הזינוק בביקושים לדירות חדשות. לדבריו, בשוק הדירות החדשות נרשמה התאוששות דרמטית בחודשים האחרונים, בעיקר בפרויקטים שמציעים למכירה דירות על הנייר. הסיבה לכך היא שלריבית הגבוהה יש פחות השפעה על הרוכשים בגלל מבצעי המימון שמציעים היזמים שמשמעותם במרבית המקרים שהרוכשים משתמשים בהון העצמי ולא נדרשים לנטילת משכנתא בעת הרכישה. זאת גם הסיבה שאנחנו עדים לתופעה שלמרות העלייה המשמעותית בביצוע עסקאות לרכישת דירות חדשות, היקפי המשכנתא שניטלו בחודשים האחרונים לא עלו בהתאמה. 

לדבריו, בגלל מבצעי המימון יש כיום בשוק העדפה לרכישת דירות חדשות ובעיקר לדירות על הנייר שמועד המסירה שלהם בעוד מספר שנים. עם זאת בשוק דירות יד שנייה עדיין יש השפעה לריבית הגבוהה וזה בא לידי ביטוי בירידה בעסקאות יד שנייה ביחס לעסקאות לדירות חדשות. על פי נתוני הלמ"ס בחודש פברואר כמעט מחצית מהעסקאות בשוק היו עסקאות לרכישת דירות חדשות (48% ), בעוד בשנת 2023 השיעור הממוצע של עסקאות חדשות היווה 42% מסך העסקאות ובשנת 2022 הוא עמד על 39%.הותרת הריבית על כנה ייתכן ותאיץ את המגמה של העדפת רכישת דירות חדשות המאפשרת גם למשפרי דיור לדחות את מכירת הדירות שברשותם בסמוך למועדי האכלוס.

x