פרשנים מגיבים להודעת הריבית - חטיבת המחקר מעריכה ריבית 3.75% ברבעון הראשון של 2025

בנק ישראל מוטרד מהעליה באי וודאות, מהמדיניות הפיסקאלית ומהסיכון לאינפלציה | תגובות מומחים להודעת הריבית

 

 
Image by jcomp on FreepikImage by jcomp on Freepik
 

נירה שמיר, כלכלנית ראשית בבנק דיסקונט
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
08/04/2024

כפי שצפינו, בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי, ברמה של 4.5%. במוקד השיקולים: עליה באי הוודאות הגיאופוליטית, המדיניות הפיסקאלית, עליה בציפיות האינפלציה וסיכון לאינפלציה קדימה, התאוששות כלכלית של המשק, פיחות השקל לצד תנודתיות גבוהה.

בנוגע למדיניות הפיסקאלית, ציין הנגיד, כי רכיבי ההוצאות בתקציב אינם תומכי צמיחה, כגון: העדר עידוד יציאה לשוק העבודה, לימודי ליבה, השקעות בתשתית ועוד.

כלכלני חטיבת המחקר צופים ריבית של 3.75% ברבעון הראשון של 2025, כאשר לדברי הנגיד, חזרה לתוואי ריבית זה, מותנית בהתייצבות במצב הגיאופוליטי, כמו גם התייצבות הפרמטרים שמשפיעים על האינפלציה.

באשר להשלכות הכלכלה הגלובלית, ציין הנגיד את האינפלציה שמוסיפה להיות דביקה, ובנוסף, את העליה במחיר הנפט, שמאיימת על האינפלציה. 

בדומה להערכות שלנו בחודשים האחרונים, אנו מוסיפים להעריך כי הריבית בסוף השנה תעמוד על 4% ועל 3.75% בעוד שנה. נציין, כי נכון להיום, אלו גם הריביות שמגולמות בשוק, לאחר, שהשוק הפנים שהורדת הריבית תהיה מתונה, וכתוצאה, ראינו עליה בריבית. 


עילית פלג, סמנכ"לית קלי פרימיום מקבוצת קלי, מוסרת בתגובה להחלטת הריבית: "לאור חוסר הוודאות והסיכונים הגיאופוליטיים בישראל, דעות הכלכלנים היו חלוקות באשר להחלטת הריבית של בנק ישראל היום. בעקבות ההחלטה להותיר כעת את הריבית ללא שינוי ברמה של 4.5%, עשוי בנק ישראל להוריד את הריבית בהחלטתו הבאה, שתתקבל בסוף מאי. מבט על ארה"ב ועל כלכלות גדולות נוספות בעולם, מראה כי הבנקים המרכזיים אינם ממהרים להוריד ריבית, ונראה כי מספר הורדות הריבית הצפוי השנה הולך וקטן. במבט לטווח הקרוב, נראה כי שוקי ההון יושפעו בימים הקרובים בעיקר מהמצב הביטחוני במדינה, אפשרות של הסלמה ביטחונית, אפשרות לתגובה איראנית נגד ישראל או התקדמות בעסקת חטופים - ופחות מהחלטת הריבית. על רקע המצב הביטחוני נרשם בתקופה האחרונה פיחות בשער השקל, בעוד מחירי הנפט עולים. התחזקות הדולר והתייקרות הנפט מעלות את ציפיות האינפלציה בישראל. נוסף על כל אלה, בשוק מצפים להחלטת דירוג האשראי של ישראל שתקבל סוכנות הדירוג S&P בחודש הבא, לאחר שבתחילת המלחמה הורידה הסוכנות את תחזית הדירוג של ישראל לרמה שלילית".
x