יוליוס בר: המצב בשוק לא מצדיק את המשך עליית המחירים לאורך זמן

מצב הרוח השורי בשוק הנפט צפוי להסתיים

 

 

 
Image by atlascompany on FreepikImage by atlascompany on Freepik
 

עידו אסיאג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
09/04/2024

נורברט רוקר, ראש תחום כלכלה ומחקר הדור בבנק העושר "יוליוס בר": "מצב הרוח השורי בשוק הנפט צפוי להסתיים, המצב בשוק לא מצדיק את המשך עליית המחירים לאורך זמן"
 
מחירי הנפט עלו עד ל-90 דולר לחבית, זאת עקב בביקוש לנפט בעקבות הפתעות לטובה בהתאוששות הכלכלה העולמית. מדינות הנפט ובראשן ערב הסעודית שומרות על אסטרטגיה של הגבלת האספקה, מה שמוביל לעליית מחירים את המחירים באופן מלאכותי.

בינתיים, אי הוודאות בזירה הגיאופוליטית ממשיכה וגורמת לחשש גבוה בשוק. קל להסיק מהסיבות הללו ששוק הנפט צפוי להמשיך להתהדק, אך בחינה יסודית יותר של השוק לא תומכת בכך. אחסון הנפט בצפון אמריקה, אירופה ואסיה, שבהן נתונים אמינים זמינים, נותר מאוזן  יחסית, כאשר גם אתגרים לוגיסטיים, כולל אלו בים האדום, מנוהלים היטב.

עקב כך, אנו לא חולקים את התחזיות השוריות לנפט, זאת מכיוון שהעלייה בביקוש לא צפויה להמשיך להתרחב באופן משמעותי. שוק העבודה בארה"ב נותר הדוק והאפסייד הנובע מנסיעות לעבודה מוגבל. האתגרים בשוק הנדל"ן בסין מגבילים את פעילות הבנייה, במקביל לעלייה במספר הרכבים החשמליים שמתחילה לערער את צריכת הדלק בכבישים. יתרה מכך, סביר שתהיה תגובה מסוימת לעלייה במחירים. הקנייה הסינית של נפט עשויה להתקרר באופן אופורטוניסטי, שכן אחסון הנפט המקומי נותר בשפע. הייצוא הרוסי או האיראני עלול לעלות ככל שהביקוש לחביות מוזלות יגדל. במקביל לכך, ייתכן והמערב ירכך את עמדתו בנוגע לסנקציות לבלימת אינפלציית הדלק.
 
לדעתנו הגורמים הללו יובילו את מצב הרוח השורי לכדי מהפך, כמו תמיד. מחזור הסנטימנט הנוכחי הלך עד כה לפי הדפוס הרגיל. מאז השפל של שוק הנפט בסוף השנה שעברה, המיצוב בשוק החוזים העתידיים על ידי קרנות גידור ודומותיהן עבר מדובי לשורי מאוד. תנודות משפל לשיא כאלה נוטות להימשך שלושה חודשים בממוצע וחופפות לעליות מחירים של בסביבות 20%, וזה כמעט בדיוק מה שאנו מודדים עבור העלייה של היום. מצב הרוח והמחירים צפויים להתהפך בקרוב אלא אם כן היסודות בשוק ישתנו באופן משמעותי.
 
x