העליון קבע: מזרחי טפחות לא יעביר לזק"א את התרומה של רומן אברמוביץ`

בית המשפט העליון קיבל את ערעורו של מזרחי טפחות וגיבה את החלטת הבנק שלא להעביר את תרומתו של רומן אברמוביץ` לארגון זק״א

 

 
רומן אברמוביץ` / איור פאנדררומן אברמוביץ` / איור פאנדר
 

דניאל דותן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
09/04/2024

בסוף מרץ, כזכור,  הגיש בנק מזרחי-טפחות לבית המשפט העליון בקשה לעיכוב ביצוע החלטתו של בית המשפט המחוזי בתל אביב שהורה לו להעביר תרומה של רומן אברמוביץ` בסך 8 מיליון שקל לארגון זק"א.

הערעור של מזרחי-טפחות לעליון הוגש בהמשך לתביעה שהגישו רומן אברמוביץ` וארגון זק"א במשותף נגד בנק מזרחי-טפחות, במסגרתה הם ביקשו מבית המשפט להורות לבנק לאשר את העברת התרומה האמורה מחשבונו של אברמוביץ לחשבון של זק"א. 

הבנק סירב להעברת הכסף לאור סנקציות שהוטלו על אברמוביץ' באיחוד האירופי ובבריטניה בגין מעורבותו במלחמת רוסיה באוקראינה, אשר הבנק אימץ באופן וולונטרי. 


לפני כשבוע קיבל בית המשפט העליון את הערעור של בנק מזרחי-טפחות וגיבה למעשה את החלטת הבנק שלא להעביר את תרומתו של רומן אברמוביץ לארגון זק״א.

"על תאגידים בנקאיים בישראל מוטלת חובה, מכוח הוראות ניהול בנקאי תקין שמפרסם המפקח על הבנקים, לקבוע מדיניות ניהול סיכונים שתתייחס, בין היתר, להתקשרות ולביצוע פעולות עם גורמים הנכללים ברשימות סנקציות בינלאומיות", נכתב בפסיקת העליון, "תכליתה של חובה זו היא להגן על הבנקים מפני סיכונים שונים הנשקפים להם כתוצאה מניצול המערכת הבנקאית בישראל לצורך עקיפתם של משטרי סנקציות כאלה. במסגרת מדיניות ניהול הסיכונים שקבע הבנק, ראה הבנק לאמץ משטרי סנקציות שהוטלו על-ידי גופים מסוימים, בהם ממשלת בריטניה והאיחוד האירופי, למרות שאינו כפוף להם במישרין".

עוד נכתב בפסיקה: "מדיניותו זו של הבנק נקבעה מכוח חובה שהוטלה עליו על-ידי המפקח על הבנקים בהוראות ניהול בנקאי תקין מס' 310 ו411- שעניינן, בהתאמה, "ניהול סיכונים" ו"ניהול סיכוני איסור הלבנת הון ואיסור מימון טרור". הוראות אלה מורות לתאגידים הבנקאיים לקבוע מדיניות ונהלים בתחום סיכוני הלבנת הון וסיכוני מימון טרור שימנעו ניצול לרעה של התאגיד הבנקאי, על פי הערכת סיכונים שתיערך על-ידי הבנק".

לסיום צוין בפסיקה, כי הבקשה מתקבלת וכך גם הערעור. החלטת בית המשפט המחוזי מיום 30.1.2024 תבוטל, ובקשת המשיבים לסעד זמני תידחה.

x