יוליוס בר: נתוני האינפלציה בארה"ב מעכירים את הציפיות להורדת הריבית בחודשים מאי ויוני

האנרגיה השפיעה לרעה, הריבית במאי תישאר ללא שינוי, מה הסיכוי להורדת ריבית ביוני?

 

 

 
דיוויד קוהל, הכלכלן הראשי ביוליוס בר, צילום: Julius baerדיוויד קוהל, הכלכלן הראשי ביוליוס בר, צילום: Julius baer
 

מורן שקד
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
11/04/2024

דיוויד קוהל, הכלכלן הראשי ב"יוליוס בר": "נתוני האינפלציה בארה"ב מעכירים את הציפיות להורדת הריבית בחודשים מאי ויוני"

נתוני האינפלציה האחרונים בארה"ב היו גבוהים מהצפוי, והוסיפו חוסר ודאות נוסף לגבי מצב הריבית בשנת 2024. כמעט בוודאות, הבנק הפדרלי ישאיר את הריבית ללא שינוי בפגישת וועדת השווקים הפתוחים הפדרלית (FOMC) הקרובה שתתקיים ב-1 במאי. בנוסף, הסיכויים להורדת ריבית בפגישה שלאחר מכן בחודש יוני פחתו משמעותית, כאשר המוקד הוסט לפגישת הוועדה ביולי. אנו מאמינים כי הורדת ריבית ראשונה בחודש יוני אפשרית, אך הסיכויים לכך הולכים ופוחתים, במיוחד אם מדד הליבה של הוצאות הצריכה האישיות (PCE Deflator) שיפורסם בסוף החודש יצביע על תחזית אינפלציה גבוהה יותר.

אינפלציית הליבה בארה"ב נותרה ללא שינוי ברמה של 3.8%, בעוד מדד המחירים לצרכן הכללי עלה ל-3.5% בחודש מרץ, בעיקר בשל עלייה במחירי האנרגיה. נתונים אלו אכזבו את הציפיות לירידה קלה באינפלציה, והחריפו את הדיון לגבי מרחב התמרון של הבנק הפדרלי להתחיל בהפחתות ריבית בפגישות הקרובות של ה-FOMC. פירוט נתוני האינפלציה מראה כי מחירי הסחורות הבסיסיים חזרו לרדת לאחר הפסקה קצרה בפברואר. מנגד, מחירי השירותים האחרים עלו ותרמו לעליית האינפלציה הכללית. מאחר ומדד זה נכלל במדד הליבה של הוצאות הצריכה הפרטיות (מדד האינפלציה המועדף על הבנק הפדרלי), אך במשקל נמוך יותר, ייתכן שמדד זה שיפורסם בסוף החודש יצביע על ירידה באינפלציה. העובדה כי האינפלציה בארה"ב עלתה במשך חודשיים ברציפות, מעלה תהיות לגבי קיימות מגמת הירידה בארה"ב באופן כללי.

לאור נתוני האינפלציה, הבנק הפדרלי ככל נראה ישאיר תשאיר את הריבית ללא שינוי בפגישה הקרובה ב-1 במאי. במקביל, הסיכויים להורדת ריבית ביוני, וכן ציפיות השוק הפיננסי לכך, פחתו משמעותית. כעת, המוקד לתחילת ההקלה במדיניות הוסט לפגישת הועדה בחודש יולי, וגדלות הציפיות כי לא תהיה הקלה כזו. עם זאת, אם מדד הליבה של הוצאות הצריכה האישיות שיפורסם בסוף החודש יציג תחזית אינפלציה חיובית יותר, כפי שצפוי וכפי שמרמזים נתוני האינפלציה הנוכחיים, עדיין קיימת אפשרות להורדת ריבית ראשונה בפגישת הוועדה בחודש יוני.
x