עידכוני נדל"ן – הריבית נשארת גבוהה, הטורקים מגבילים יצוא וחדשות טובות לדיירי הדיור הציבורי

עדכונים על כל מה שחם בענף הנדל"ן – איפה ניתן למצוא מבצע דיור לאנשי המילואים בלי הגרלה?

 

 

 
Photo-Apartment-Verbaska-Dreamstime.comPhoto-Apartment-Verbaska-Dreamstime.com
 

מוטי קפלן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
11/04/2024

הנגיד לא הוריד

הנגיד לא הוריד את הריבית בחודש אפריל, והיא נשארה 4.5% (ריבית הפריים עומדת על 6%), למרות ירידת האינפלציה ל-2.5%, ואולי צינן קצת את הרצון של היושבים על הגדר לרוץ ולקחת משכנתא לרכישת דירה. בין הסיבות להחלטה ציין הנגיד את הפעילות הכלכלית ושוק העבודה שמוסיפים להתאושש באופן הדרגתי. לצד זאת, מידת אי-הוודאות הגאופוליטית התגברה, ומשתקפת ברמה גבוהה יחסית של פרמיית הסיכון של המשק, הפיחות בשקל וההתפתחויות בענף הבנייה.

קצת תקווה לדיירי הדיור הציבורי

שר הבינוי והשיכון, חתם על הסכם עם חברת עמידר לניהול ותחזוקת הדיור הציבורי בהיקף של כ-6.2 מיליארד שקלים ל-7 שנים, ההסכם כולל מגוון תחומי פעילות בהם עמידר תפעל כזרוע הביצוע של המשרד במטרה לדאוג לרווחתם של דיירי הדיור הציבורי, כמו כן, ההסכם כולל לראשונה מתן שירותי שכירות ארוכת טווח לפיהם עמידר תשכור דירות בשוק החופשי ותשכיר אותן לזכאים לסיוע בדיור. בנוסף, במסגרת ההסכם, עמידר תבצע את השכרת הדירות לזכאי הדיור הציבורי, תהיה אחראית על ניהול מלאי הדירות, ביצוע שיפוצים והליכי אחזקה, קידום פרויקטים של התחדשות עירונית ופרויקטים בתחום הדיור להשכרה לזכאים מטעם המדינה.

הטורקים מאיימים ומגבילים

המימשל הטורקי הידוע כבר במשך זמן רב בשנאתו לישראל, ובניסיונות לפגוע בה בכל דרך, הכריז על הגבלות בייצוא לישראל, בעיקר בכל הקשור לחומרי גלם לענף הבנייה. בהמשך למשבר והמחסור הגדול בפועלים ענף הבנייה צפוי להיפגע עכשיו גם ממחסור באספקת חומרי הבנייה. זאת לאור הודעת משרד המסחר של טורקיה על הגבלת יצוא של מוצרים לישראל ב-54 תחומים שברובם נדרשים לענפי הבנייה והתשתיות. עיקר ההגבלה תהיה על מוצרי ברזל ופלדה, אלומיניום, זכוכית, בטון, מלט, ועוד חומרי גלם לבנייה. אין ספק שאם לא ימצאו מקורות אחרים ובהקדם לאספקת חומרי הגלם במקום היבוא לענף הבנייה מטורקיה המוערך בכ-25%, תהיה התייקרות בענף הדיור למגורים ובמדד תשומות הבנייה. אולי הגיע הזמן גם בענפים אחרים שפיתחו תלות ביבוא מטורקיה, כפי שניכר מאוד בתחום המזון ובתחומי מסחר רבים נוספים, לפתח ולעודד ייצור ואספקה מתוצרת הארץ במיוחד בתחומים חיוניים, כדי לא להיות תלויים ברודן ארדואן והממשל העוין את ישראל בהנהגתו.

האטה וירידת מחירים ב-2023

לפי דו"ח בנק ישראל לשנת 2023 נמשכה בשנה זו מגמת האטה בשוק הדיור, בשל התייקרות האשראי לדיור ונסיקת מחירי הדירות לאחר משבר הקורונה. האטה זו התבטאה בירידה של מספר העסקאות, וכן ירדו מחירי הדירות לראשונה מאז ירידתם בשנת 2018. עד פרוץ המלחמה קצב התחלות הבנייה נשמר ברמה גבוהה, והיצע הדירות המשיך לגדול למרות הירידה בביקוש לדירות, זאת על רקע קידום תהליכי התכנון והשיווק בשנים הקודמות, ומפני שעליית הריבית במשק ייקרה את החזקת הקרקע לאורך זמן ללא פיתוח. האטת ביקושים לצד שמירה על היקף הבנייה הגבוה התבטאו בגידול מלאי הדירות החדשות הלא-מכורות, במיוחד במרכז הארץ, ומחירי הדירות החדשות והדירות באזורי הביקוש ירדו. מתחילת שנת 2024 הורגש שינוי מגמה ומספר העסקאות גדל משמעותית בעיקר ברכישת דירות חדשות "על הנייר", בזכות מבצעי הקבלנים שהעניקו תנאי מימון הנחות ומבצעים אטרקטיביים לרוכשים.

דירה בהנחה בלי הגרלה למילואימניקים

חברת "אאורה" יוצאת במבצע הנחות לטובת אנשי המילואים וכוחות הביטחון שגויסו בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר ושירתו את המדינה במלחמת חרבות ברזל. אאורה מציעה הנחה של עד 350 אלף שקל ברכישת דירה בכל הפרויקטים שלה הפזורים ברחבי הארץ. הדירות שיימכרו יהיו במחיר מיוחד למשרתי המילואים, מחיר שיגלם הנחה של כ-150 אלף שקלים לדירה לפחות. ההטבה תינתן לכל מי ששירת בשירות מילואים פעיל והתנדבותי החל מה-7 באוקטובר, וכן לכל משרתי המילואים החברים במועדון " בהצדעה", המבצע בתוקף עד 5.5.2024 או עד גמר המלאי. צוות ייעודי מטעם חברת אאורה יטפל בפניות הזכאים, ויסייע להם בכל ההליכים הנלווים לרכישת דירה.

בונים בבת ים ובחולון

קבוצת "דניה" נבחרה להקים עבור קרסו נדל"ן פרויקטים בשווי של כ-176 מיליון ש"ח, מדובר בשני פרויקטים למגורים של קרסו נדל"ן שייבנו בבת ים וחולון. הפרויקט בבת ים עתיד להיבנות בגבול בת ים-יפו, בסמיכות לחוף הים, ויכלול שני בניינים בהם 73 יח"ד ב-9 קומות ברחוב שמחה הולצברג, בתמורה של כ-70 מיליון ש"ח. הפרויקט השני יבנה בחולון בסמיכות לבניין העירייה, ויכלול 110 יח"ד ב-9 קומות ברחוב וייצמן בתמורה של כ-106 מיליון שקלים.

מיתוג ובינוי

עיריית עכו יוצאת בימים אלה בתהליך של מיתוג שכונת "עכו מזרח החדשה" שהולכת ונבנית ממזרח לעיר. השכונה שנמצאת בימים אלו בפיתוח צפויה לאכלס כ-30 אלף תושבים חדשים ב-8,000 יחידות דיור ותכיל גם כ-500 דונם של אזור תעסוקה ומסחר. מתוך 8,000 יחידות הדיור שעתידות להיבנות, 2,000 יחידות כבר שווקו על ידי רשות מקרקעי ישראל. הסכמי הגג שנחתמו עם משרד האוצר, הבינוי והשיכון, מנהל מקרקעי ישראל ועיריית עכו, כוללים בנייה של כ-17,000 יחידות דיור חדשות, הפיתוח כולל שכונות חדשות בבניה מתקדמת, פארקים ירוקים ואזור תעסוקה גדול.

x