שער הדולר מזנק - הכותרות מלחיצות את הסוחרים

הדולר חוזר לעלות כמו בתחילת ה 7 באוקטובר לאור הכוננות הגבוה למתקפת איראן. אל תתפלאו אם היא לא תגיע בקרוב.

 

 
צילום פאנדרצילום פאנדר
 

מערכת FUNDER
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
12/04/2024

לשער הדולר הרציף וההיסטורי

הכותרות, ההזויות יש לומר, שממלאות את התקשורת היום על תקיפה אפשרית ב 48 השעות הקרובות הכניסו את כולם ללחץ וזה כולל את סוחרי המט"ח. השקל דולר טס לרף של כ 3.777 נכון לעכשיו (יום שישי לקראת השעה 15:00). לא ניתן לזלזל בצורך בהכנות לתקיפה או בצורך במוכנות העורף אולם חייבים להבין שישנה עוד אפשרות. האיראנים מתישים אותנו ומורחים זמן. 

אם נלמד ממאמרו של פייר בוסל (חוקר צרפתי המתמחה בעולם הערבי) אז 48 השעות הללו עשויות לצמוח ל 48 שבועות או אולי 48 חודשים ואף שנים. 

הנה קטע ממאמרו האחרון: "כדי להבין את החשיבה האסטרטגית האיראנית, כדאי לחזור לאחד מיסודותיה: הזמן. ליתר דיוק, ניהול הזמן, המאפשר לנקוט פעולה מדינית או צבאית ברגע הנכון. בעזה או במקום אחר, במצב של מלחמה או שלום, מה שחיוני במחשבה האיראנית הוא אומנות ההמתנה ל"שעה", גם מול הקושי, בהתאם לסורה 103 ( אל-אסר ) בקוראן. , הקורא לאדם להתמיד.

הזמן הוא מרכיב בסיסי בנפש הפוליטית האיראנית, ואין לזלזל בו. במשך מאות שנים חיכו המוסלמים השיעים למשיח, האימאם ה-12, שלדעתם אינו נראה לעינינו ויופיע באחרית הימים. מעבר לשיח האיראני הרשמי החריף והפרובוקטיבי, ישנה תרבות אסטרטגית עמוקה שנחרטה בזיכרון הפרסי הפופולרי - ביטויים שסון דזה בוודאי לא היה מתנער מהם. "בחר את היריב שלך, לעולם אל תסבול אותו." "אם אתה רוצה לנצח במלחמה, אל תילחם בקרב הלא נכון."

חזון הזמן הזה מוצג כאשר, עוד לפני שסופה של מלחמת עזה נראה באופק, חיל משמרות המהפכה האסלאמי כותב כי הג'יהאד יימשך גם לאחר המלחמה בעזה. הרצון הזה לפזר את המשבר לאורך זמן התואם בבירור רעיון איראני חזק אחר, לפיו כל מלחמה היא גם "מלחמת נרטיבים" המציגה את ההזדמנות לשדר את המסר של המהפכה האיראנית. העניין הוא לא כל כך לנצח או להפסיד בקרב בשטחים הפלסטיניים, אלא לבנות מסדר אזורי המוקדש לשיאיזם , הענף הגדול ביותר של האיסלאם השיעי. המושג "סדר אזורי" מרמז כאן על חיסול כוחות עוינים - בראש ובראשונה הדמוקרטיות המערביות, הנתפסות כמחוללות כאוס ואלימות."


סיבה נוספת וכנראה לא פחות חשובה היא האינפלציה בארה"ב שלא דועכת ועשויה להתגבר (גם בעקבות המתיחות במזרח התיכון) בעקבות עליית מחירי הנפט. עליית התשואות באג"ח ממשלת ארה"ב לרמה של 4.6% ל 10 שנים מרחיבה את פער התשואות בין ישראל לארה"ב.

עדכון 17:45 וול סטריט פתחה את המסחר בירידות של סביב 1%- כאשר JPM יורדת מעל 5%- ובין הישראליות TEVA יורדת אף היא כ 5%- . כל זה מוסיף לחץ על שער הדולר שעשוי להמשיך לעלות עקב פעילות מוסדית של מכירת מניות בחו״ל.
גרף של הדולר היום:
x