משרד התחבורה ורשות שוק ההון משיקים רפורמה מהפכנית בענף הרכב

מהפכה שתשפיע על תחום המוסכים, השמאים וחברות הביטוח

 

 

 
Image by Thomas Huber from PixabayImage by Thomas Huber from Pixabay
 

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
14/04/2024

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, שר האוצר, בצלאל סמוטריץ׳, רשות שוק ההון, ויו״ר ועדת הכלכלה, דוד ביטן מובילים מהפכה בענף המוסכים, השמאים וחברות הביטוח לטובת האזרח

משרד התחבורה ורשות שוק ההון משיקים רפורמה מהפכנית בענף הרכב שתשפיע על תחום המוסכים, השמאים וחברות הביטוח. בין היתר, יבוטלו רשימת השמאים של חברות הביטוח ויורחב מספר מוסכי ההסדר שיפעלו בתחום הביטוח.

ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ דוד ביטן אישרה את הרפורמה שמקדמים משרד התחבורה והממונה על שוק ההון, שתאפשר למספר גדול יותר של מוסכים לתקן רכב במסגרת תביעת ביטוח, וכן תבטל את רשימות השמאים של חברות הביטוח, במקביל לפרסום תקנות השמאים.

כיום, עומדת בפני המבוטח האפשרות לתקן את הנזק ברכבו במוסך הסדר וכן לבחור שמאי לאומדן הנזק מתוך רשימת השמאים של חברות הביטוח. מכיוון שרוב בעלי הרכבים מעדיפים לתקן במוסך הסדר עקב העלות המופחתת בגובה ההשתתפות העצמית, נפגעים המוסכים שאינם כלולים בהסדר ומקבלים פחות כלי רכב לתיקון לאחר תאונה.

עם כניסת הרפורמה לתוקף, חברות הביטוח יחויבו להגדיל בהדרגה את כמות המוסכים ולאפשר למוסכים נוספים לפעול בתחום תיקוני הרכב. רשות שוק ההון תבחן את הקטנת או השוואת גובה ההשתתפות העצמית בין מוסכים שבהסדר ושאינם בהסדר, כך שמבוטח יוכל לבחור בכל מוסך לתיקון רכבו לאחר תאונה.

על פי ההסדרה החדשה, תחויב חברת הביטוח לאפשר לכל מוסך העומד בקריטריונים ובעל מאפיינים דומים למוסך שעמו יש לה הסכם (היקף פעילות, גודל, סוג כלי הרכב המטופלים) להתקשר עמה ולהיכלל ברשימת מוסכי ההסדר. לצורך זה, חברות הביטוח לא יהיו רשאיות להפלות מוסכים על בסיס גודל או אי השתייכות לרשת מוסכים.

במטרה להבטיח שקיפות ותחרות הוגנת, נקבע גם כי גם אם הרכב יתוקן במוסך שאינו בהסדר, אשר עומד בתנאים של חברת הביטוח עם מוסכי ההסדר שלה, חברת הביטוח תגבה מהמבוטח השתתפות עצמית זהה; המוסך לא יממן עלות של רכב חליפי; התשלום למוסך יבוצע תוך 30 יום; וחברת הביטוח לא תתקשר בהסכם מסחרי המגביל את המוסך בסכום תיקון הרכב או בממוצע עלות התיקון.

חברות הביטוח יחויבו מעתה לשווק גם פוליסת ביטוח ללא בידול השתתפות עצמית, ורשות שוק ההון תפעל לכך שסכום ההשתתפות העצמית יהיה סביר. סוכן ביטוח לא יעניק או יקבל עמלה או כל טובת הנאה, במסגרת הליך בחירת המוסך או השמאי, לרבות באמצעות חברה לניהול תביעות או כל גורם אחר המעורב בתהליך, וכן בשל שירותי ייעוץ בתביעה.

לצד הרחבת מוסכי ההסדר ברפורמה החדשה, יפורסם משרד התחבורה תקנות שמאים מעודכנות, הקובעות כי על השמאי לציין באופן אובייקטיבי מחיר שוק של מוצרי תעבורה, ולא רק מחיר מחירון כנהוג כיום. "מחיר השוק" ישקף את כל ההנחות הקיימות בשוק, כולל עמלת חלפים שתשולם למוסך.

המבוטח יוכל גם לבחור שמאי רכב שייבחר באופן רנדומלי מתוך מאגר השמאים על בסיס גיאוגרפי, או לבחור בשמאי פרטי מטעמו.

התקנות המעודכנות צפויות להביא להפחתת גובה השומות וכן לצמצם את הפער בין המוסכים, כך שהמבוטח יוכל לפנות לכל מוסך לפי בחירתו. במשרד התחבורה וברשות שוק ההון מצפים כי הרפורמה תפחית את עלויות תיקוני הרכב וכך תביא להורדת מחירים ולשקיפות מלאה בענף.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים תא"ל (במיל') מירי רגב: "הרפורמה החדשה צפויה להביא להורדה משמעותית של המחירים המקובלים כיום בענף המוסכים, ותגביר את התחרות והשקיפות. במקביל לשמירה על הרציפות התפקודית בשעת החירום והסיוע במאמץ המלחמתי, אנחנו ממשיכים לפעול להגברת התחרות במטרה להביא להורדת מחירים, במסגרת המאבק ביוקר המחיה לטובת אזרחי ישראל".

שר האוצר, ח"כ בצלאל סמוטריץ': "אני מברך על הרפורמה הכוללת ועל הגעה להבנות בין כל הגורמים שעסקו בדבר. המעבר למחירי שוק בשומת רכב, צפוי להוות בשורה צרכנית חשובה שתגביר את התחרות בשוק החלפים, ותביא להוזלת עלות תיקון רכבים לציבור. פעולות אלה הן חלק מהמדיניות שמובילה הממשלה להוזלת יוקר המחיה".

יו״ר ועדת הכלכלה, ח״כ דוד ביטן: מדובר במהפכה של ממש שתיגע בכל התחום ותכלול את ענף הביטוח, השמאות , המוסכים והצרכנים. המחויבות שלי היא להוזיל את השירות לאזרח בכל תחום ובוודאי בתחום ענף הרכב ובמקביל לתקן עיוות רב שנים בענף שהדיר בעלי מוסכים ובעלי מקצוע רבים מהתחום.  אני מאמין שהרפורמה תוביל להוזלה לצרכן וכן תייצר פרנסה למוסכים שעד היום נחסמו מלהכנס לתחום תיקוני הרכב  במסגרת תביעות ביטוח״.

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים משה בן זקן: "כחלק ממגמת שיפור השירות לאזרח שמובילה שרת התחבורה רגב, אנחנו מביאים היום עוד בשורה לבעלי הרכבים בישראל, שמהיום ישלמו פחות על תיקון הרכב, מהלך שעשוי להשפיע לטובה גם על מחירי הביטוח. משרד התחבורה ימשיך לקדם כל מיזם שיביא להקלה ביוקר המחיה ויגביר את השקיפות לאזרח".

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון (בפועל), עמית גל: "ברצוני להודות למי שפעל והביא למודעות של הנושא, יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן וחברי הוועדה, ולכל נציגי הממשלה השותפים לדרך בנושא חשוב זה. אני מברך על קידום התקנות של שרת התחבורה להביא להגדרת מחיר שוק אובייקטיבי של חלפים בעת קביעת השומה, ומאמין שהתקנות יסייעו להפחית את יוקר המחיה ואת מחיר ביטוחי הרכב. שכן עלות החלפים במסגרת תיקון רכב בשל תאונה, מהותית ומשפיעה באופן ישיר על המחיר שמשלם הציבור".

x