קרן גידור בנאמנות - ליהנות משני העולמות

שנה מהשקת קרנות הגידור בנאמנות - כמה כסף מושקע בקרנות, דמי הניהול, אסטרטגיות ההשקעה ועוד

 

 

 
מלי לבייב, צילום: מושיק בריןמלי לבייב, צילום: מושיק ברין
 

מלי לבייב, מנהלת שיווק קרנות גידור בנאמנות, סיגמא קרנות נאמנות
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
14/04/2024

מזל טוב! קשה להאמין אבל קצת לפני שנה אישרה רשות ניירות ערך השקת מוצר חדש בתעשיית קרנות הנאמנות: "קרנות גידור בנאמנות" – מכשיר השקעה ייחודי שמאפשר לציבור ליהנות מאפיק השקעה שהיה פתוח בעיקר בפני משקיעים כשירים לצד שיפורים ותיקונים של חסרונות שקיימים במוצר קרנות הגידור. 

למעשה קרן גידור בנאמנות נהנית משני העולמות, הביטחון והשקיפות שיש בקרנות נאמנות, לצד גמישות השקעה ואסטרטגיות שקיימות בקרנות הגידור, כך נוצר מוצר שמונגש לציבור הרחב ומאפשר להיחשף אל הקרנות בכל סכום.

אם נפרט לעומק, כשמדברים על אסטרטגיות השקעה מתייחסים לטכניקות השקעה מעולם קרנות הגידור השונות, תוך כדי גמישות השקעה גבוהה ויכולת שימוש באסטרטגיות מתוחכמות כמו לונג/שורט לצד השקעות המסתמכות על בחינת דו"חות כספיים של חברות, אירועים מאקרו כלכליים, פוליטיים, מדינתיים או סקטוריאליים, במטרה לבנות תיק השקעות בעל יכולת גבוהה של ניצול עיוותי שוק ופערי תמחור בין שווקים וסקטורים.

בהיבט הבטחון למשקיעים, אותן קרנות מוגדרות כקרנות נאמנות – כלומר חלות עליהן הוראות רגולטוריות רבות אשר מבטיחות כללי התנהלות ברורים ושקיפות גבוהה, בין היתר בכל הנוגע לסוג הנכסים שמותר לקרנות להחזיק בקרן, לאופן השערוך, למועדי פרסום מחירי הקרן, לעלויות המיסוי וכו'.

אסטרטגיות ההשקעה בקרנות הגידור בנאמנות

הקטגוריה* של קרנות גידור בנאמנות הטרוגנית מאוד וכוללת בתוכה אסטרטגיות השקעה שונות, המבוססות על סגמנטים שונים.

אסטרטגיה לדוגמא היא אסטרטגיית לונג שורט על מניות – אסטרטגיה המתבססת, על רכישה של מניה מסוימת בה מנהל ההשקעות מזהה פוטנציאל לעליות יחד עם מכירה בחסר של מניה אחרת, אשר לפי הערכת מנהל ההשקעות צפוי לרדת, אסטרטגיית Global Macro – אשר מייצרת ערך לקרן מאירועים מאקרו כלכלים, אסטרטגיית Multi Strategy – שמלבת מספר אסטרטגיות, ועוד אסטרטגיות השקעה שונות.

האם יש הבדלי מיסוי בין קרן גידור לקרן גידור בנאמנות?

מדובר באחד ההבדלים המשמעותיים ביותר בין הקרנות. בעוד שבקרן גידור בנאמנות נגבה מס ריאלי בשיעור של 25% במועד מימוש הנכסים, בדומה לכל קרן נאמנות, הרי שבקרנות גידור לעומת זאת, המס הינו "מס רעיוני" שנגבה מידי שנה ושנה ועומד על שיעור של בין 25%-30%. כלומר, המס משולם גם על רווחים על נייר, לפני מימוש.

מה היקף הגיוס של קרנות גידור בנאמנות?

בשנת 2023 קבוצת קרנות הגידור בנאמנות מנהלת כ-400 מיליון שקלים הפרוסים על פני 24 קרנות גידור בנאמנות באסטרטגיות שונות.

אחת הבעיות שהתגלו בשנה האחרונה הייתה חוסר היערכות של הבנקים, כך שרוב המשקיעים לא יכלו לרכוש את המוצר. בתחילה רק הבנק הבינלאומי וחברי הבורסה שאינם בנקים אפשרו חשיפה למוצר אבל לאחרונה גם משקיעים שחשבון נירות הערך שלהם נמצא בבנק פועלים, לאומי ומזרחי יכולים לרכוש את הקרנות בלחיצת כפתור בכל סכום שירצו. בהמשך השנה צפוי גם דיסקונט להצטרף כך שרוב המשקיעים בישראל יוכלו להנות מהמוצר.

כיצד נגבים דמי הניהול בקרן?

דמי הניהול בקרן הגידור בנאמנות הינם קבועים לכל המשקיעים ובדומה לכל

קרנות הנאמנות. תשואת הקרן שמוצגת הינה בניכוי כל העלויות של המשקיעים.

מה הם דמי הצלחה?

דמי ההצלחה הם תשלום נוסף הניתן למנהל הקרן במקרה בו הקרן השיגה תשואה עודפת מול פרמטר שנקבע מראש בתשקיף. דמי ההצלחה יגבו רק במקרה בו המשקיע הרוויח.

בנוסף, היה והמשקיע השקיע בקרן בתקופה בה הקרן הציגה תשואה שלילית, מנהל הקרן לא יגבה דמי הצלחה עד שהמשקיע יחזור להיות ברווח על השקעתו. כל קרנות הגידור בנאמנות עובדות לפי שיטה זו  שנקראת שיטת קו המים העליון (High Water Mark).

שיקולים עיקריים בבחירת קרן גידור בנאמנות

ביצועי הקרן במונחי תשואה ושארפ לאורך זמן – בהשקעה לטווח בינוני/ארוך ניתן ליהנות מתשואות לאורך זמן.

הניסיון של מנהל ההשקעות שמנהל את הקרן – האם מדובר במנהל השקעות מיומן שחווה עליות ובעיקר חווה משברים וידע לנהל את היחס בין הסיכוי לסיכון ולנצל את ההזדמנויות.

דמי הניהול שהקרן גובה ודמי ההצלחה שנגבים בקרן.

*קטגוריה – קרנות גידור בנאמנות נכון ל31.03.24. 

לכותב עשוי להיות עניין אישי בנושא הכתבה. פרסום זה אינו מהווה הצעה לרכישת יחידות בקרנות ואינו מהווה תחליף לייעוץ / שיווק השקעות ו/או מס המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

x