עלייה של עשרות אחוזים בביצועי שיפורי מיגון בדירות ללא ממד

 

 

 
ZdjEcie 140221727 Verbaska Dreamstime.comZdjEcie 140221727 Verbaska Dreamstime.com
 

מיכאל לוי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
19/04/2024

בהשוואה לרבעון הראשון של 2023 חלה עלייה של מאות אחוזים בבקשה לשיפור מיגון ועלייה של עשרות אחוזים בביצועים בפועל ברבעון הראשון של 2024. 

ל- 62% מהדירות בישראל אין ממ"ד בשנת 2023, כך עולה מנתוני התאחדות הקבלנים בוני הארץ  בין אם מדובר על בניינים ישנים, חוסר הסכמה של דיירי הבניין לבניית ממ"ד או הנטל הכלכלי שכרוך בזה ואינו מאפשר את הדבר. בתקופה זו, כשישה חודשים מתחילתה של מלחמת 'חרבות ברזל' הצורך במרחב מוגן אשר מאפשר שקט נפשי ובטחון פיזי ברור לכולנו. יחד עם זאת, לא כולם יכולים לשאת בהוצאה חד פעמית שיכולה להסתכם לכ- 150 אלף ש״ח. כיום בעקבות רגולציה מתאימה של בנק ישראל אורטק מערכות מיגון בע״מ אשר מספקת שיפורי מיגון שמאושרים על ידי פיקוד העורף מציעה לפרוס את עלויות המיגון הדירה באמצעות משכנתה בנקאית.

"מאז ה-7 באוקטובר הצורך במיגון מפני טילים תפס מקום מרכזי במודעות הציבורית. ועל מנת לסייע לכלל האוכלוסייה, פרסם בנק ישראל מתווה הקלות למימון ממ"ד במסגרת המשכנתה. בתחילה הקלות אלו לא כללו את פתרונות שיפור המיגון אשר מאושרים על ידי פיקוד העורף אך במענה לפניות שלי ושל התאחדות התעשיינים בישראל הוסיף בנק ישראל גם את פתרונות אלו להקלות. מדובר על עשרות אלפי בתים שאינם יכולים לבנות ממ״ד והדרך המהירה שלהם לשפר את רמת המיגון בדירה הינה על ידי שיפור מיגון. כיום כללי בנק ישראל מאפשרים לכל בעל נכס לבצע שיפור מיגון וזאת ללא מגבלות הלוואות לדיור", מדגיש צפריר עקב מנכ"ל עין צופיה ייעוץ כלכלי בע״מ.

אם עד כה העול הכלכלי לפתרונות מיגון, העומד על מאות אלפים שקלים, היווה מחסום משמעותי, כעת בהמשך להקלות בנק ישראל אשר מאפשרים מסלול הלוואה במסגרת המשכנתה על שיפור פנימי של חדר בדירה, אורטק מערכות מיגון תסייע ללקוחותיה לפרוש את התשלום, העומד על 120-180 אלף ₪ לחדר בתשלום חודשי במשכנתה, שניתן לפרוס עד 30 שנים. פריסה לטווח ארוך כל כך הינה שיפור משמעותי לעומת 2-3 תשלומים עד כה. כחלק מהשירות הכולל תציע אורטק ליווי מקצועי של חברת עין צופיה בתהליך הגשת בקשה המשכנתה לבנק.

מסלול תשלום על שיפור מיגון במשכנתא

במסגרת הקלות בנק ישראל על הלוואות לבניית ממ״ד ו/או שיפורי מיגון בסכום של עד 200 אלף ש״ח הסיר הבנק את ההגבלות למתן משכנתאות ללווים ונתן לבנקים שיקול דעת רב לאישור או דחיית בקשות ההלוואה בנושאים אלו. בעקבות פניות שנעשו לבנק ישראל, ניתן גם להלוות על חשבון המשכנתה לצורך שיפור המיגון בדירות בהן אין אפשרות לממד. כך, ניתן יהיה לפרוס תשלום של 150 אלף ש״ח לתשלום חודשי של כ- 750 ש״ח בפריסה ל- 30 שנים.

מדוע אין בכל הדירות בארץ ממ"ד?

הוספת ממ"ד בטון בבניה רגילה בבית דורשת רישוי ואישור מחלקת הנדסה של העירייה והסכמת הדיירים לשינויים ותוספות בבניין. בדרך כלל אין גם אפשרות להוסיף ממ"ד לדירה יחידה אלא אם כן הדירה בקומת קרקע. יש מקומות בהם גם אין אפשרות להוסיף ממ"ד כמו חזית בנין, כי אז הממ"ד חורג מקו הבניין ועשוי לפלוש לשטח הרחוב הציבורי או לשטחים של בניינים סמוכים. גם תוכנית תמ"א 38 שנועדה למגן דירות ישנות מרעידות אדמה והתקפות טילים, הצליחה להוסיף ממ"ד רק ל-7% מהדירות הפוטנציאליות. כך יוצא כי לחלקים גדולים באוכלוסייה אין ממ"דים. 

הקשר בין דירות להשקעה לשיפור מיגון

צפריר עקב מנכ"ל עין צופיה יעוץ כלכלי: "מאז פרוץ המלחמה, העדפות השוכרים הן לדירות שיש בהן פתרון מיגון. העדפות אלו מייצרות הפרש של מאות שקלים לטובת דירות שיש בהן ממ״ד ולעתים אף קושי בהשכרת דירות שאין בהן ממ"ד. לכן, בעלי דירות להשקעה צריכים לבחון את האפשרות  להשביח את הנכס שלהם ולהשקיע בבניית ממ״ד ו/או בשיפור מיגון. לבעלי דירות להשקעה ישנה חשיבות רבה למהירות הפתרון ועל כן יש להם עדיפות לשיפור מיגון שאינו מצריך אישורים חיצוניים. דירה ממוגנת מעלה משמעותית את ערכה בשוק ובאזורי הביקוש עליית ערך הדירה יכול להיות גבוה משמעותית מעלות שיפור המיגון. וכאמור משפרת את האטרקטיביות עבור שוכרים פוטנציאליים. ביצוע שיפור המיגון על ידי הלוואת משכנתה מאפשר לבעל הדירה לייצר תזרים מזומנים חיובי מההשקעה וזאת תוך שימוש בדמי השכירות הגבוהים יותר לטובת כיסוי התשלומים החודשיים על ההלוואה. כך הוא גם משביח את הנכס ואף יכול לעשות זאת תוך שיפור ההכנסה החודשית שלו".

כדי לפתור בעיה זו ולאפשר לתושבי המדינה למגן חדר קיים בדירתם, אישר פיקוד העורף פתרון לשיפור מיגון יחידות הדיור הקיימות בבניינים, ניתן לבחור את אחד החדרים בדירה ולמגן אותו במערכת מאושרת פיקוד העורף. כך לקבל בדירה חדר מוגן לחירום. חדר כזה ממוגן בכל ארבעת הקירות ולעיתים גם בתקרה. גם נקודות החולשה של כל חדר, חלון ודלת, מוחלפים לחלון ודלת בהתאם לתקן ממ"ד. 

המיגון מבוצע בתוך החדר הקיים והתוספת אינה משנה או פוגעת בחזית הבניין וממש כמו בשיפוץ של דירה, אינה דורשת כל אישור של הדיירים. מיגון כזה אורך בין 3-5 ימים. כל לוחות המיגון מגיעים מוכנים מראש ואין בנייה בתוך הבית, היוצרת "אתר בניה", אלא הרכבה בלבד. הלוחות מורכבים "כמו לגו" תוך זמן קצר בתוך מסגרות ייעודיות כחלק ממערכת מאושרת על ידי פיקוד העורף, כמו כן, מותקנים חלון ודלת לפי תקן ממ"ד הכל תוך שמירה על סדר יחסי בבית, אין צורך לפנות את הדירה וההפרעה לחיים הרגילים היא מינימאלית, כאשר כל העבודה מתנהלת בתוך החדר עצמו. החדר הממוגן חוזר למצב התפקודי המקורי שלו  לאחר כ-10 ימים כולל גמר גבס. 

x