בורסה בכוננות ספיגה: מה צופן לנו יום המחר לאחר התקיפה באיראן?

התקיפה האיראנית מטילה צל כבד על המשק הישראלי, ובעקבות זאת ציפיות הציבור לגבי העתיד הולכות ומתקדרות. עם זאת, לצד החששות, צומחות גם הזדמנויות. התעשייה הביטחונית, הנחשבת לחזקה ומתקדמת, צפויה ליהנות מביקוש גובר כתוצאה מהאירועים האחרונים

 

 

 
לימור עופרי, צילום: ענבל מרמרילימור עופרי, צילום: ענבל מרמרי
 

לימור עופרי עיזר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
17/04/2024

ליל המתקפה האיראנית על ישראל ייזכר כלילה מטריד ובלתי נשכח עבור ישראלים רבים. זו לא רק העובדה שהיה מדובר על תקיפה ראשונה וישירה מ"ראש הנחש" עצמו, וזאת לאחר שנים ארוכות של מהלומות גלויות וחשאיות במסגרת המב"מ, אלא גם היקפה החריג והאינטנסיבי של ההתקפה עם מאות כטב"מים, טילי שיוט וטילים בליסטיים, שלולא ההגנה האווירית המרשימה היו גורמים להרס רב במדינה.

כמו בכל מלחמה או אירוע ביטחוני רחב היקף הצפי היה שמשקיעי הבורסה ינטשו אותה בבוקר שלמחרת, והציבור יקום ליום של מסכים אדומים, אך למעשה באותו בוקר נרשמו דווקא עלייה בבורסה בניגוד לתחזיות. הסיבה לכך היא כפי הנראה ההישגים המרשימים של מערכת ההגנה של ישראל ביירוט התקיפה, הישגים שהרגיעו את המשקיעים ואת השוק.

כעת נשאלת השאלה כיצד יגיב שוק ההון לתגובתה הקרובה של ישראל, ומי יודע אם גם לתגובתה של איראן לאחר מכן, כפי שראשיה מאיימים בשצף קצף. מכיוון שאיננו יודעים מה עתיד לקרות, ניתן לחשוב על כמה תרחישים אפשריים והשפעתם על הבורסה. בתרחיש הקיצוני ביותר אנו עומדים בפתחה של מלחמה אזורית ובמצב כזה  צפויות ירידות חדות בשווקים, הן בשוק המניות המקומי והן בשוק האג"ח הממשלתי. במצב כזה מומלץ להגדיל את רכיב המט"ח בתיק ההשקעות, להחזיק באג"ח דולריות בדירוגים גבוהים ולהגדיל את החשיפה לשווקי מניות גלובליים, כמו גם לשווקי הזהב והנפט היציבים יחסית.

היה והמהלומות בין ישראל לאיראן יתגלגלו למעין מלחמת התשה הרי שלא צפוי שינוי מהותי ממה שכבר נרשם במהלך המלחמה שכן המשקיעים כבר הורגלו למתיחות הביטחונית המתמשכת, ועדות לכך היא המקרה של חיזבאללה. 

בכל מקרה צריך לזכור כי בניתוח היסטורי ארוך שנים, השוק הישראלי מתאושש היטב לאחר מלחמות, כך שגם אם תפרוץ מלחמה בין ישראל לאיראן ושלוחותיה הרי שלאחר הירידות החדות, השוק יגיב לאורך זמן בתיקונים דרמטיים. 

על אף התמונה חסרת הוודאות והצפי לירידות בשווקים, הרי שישנם סקטורים שדווקא זוכים לפריחה במצב הנוכחי ועליהן נמנות התעשיות הביטחונית בישראל וחברות העוסקות בציוד ופיתוח אמצעי לחימה והגנה, דוגמת אלביט מערכות, נקסט ויז'ן, אימאג'סט, עין שלישית ועוד שרשמו עליות משמעותיות במחירי המניות שלהן בבורסה מאז ליל המתקפה. 

בנוסף, יש לציין כי ישראל אינה לבדה במערכה, ולארה"ב ובנות בריתה ישנה השפעה רבה באשר לשאלה כיצד והאם בכלל לתקוף את איראן. הן מצידן יפעילו מכבש לחצים, במטרה שישראל תכיל את האירוע ותימנע מלהגיב בצורה דרמטית, ומרכיב זה עשוי להרגיע את המשקיעים שחוששים מהבאות. 

בשורה התחתונה, היקף ההשפעה על השווקים ייקבע בהתאם להתפתחויות שיבואו. השוק רגיש מאוד למצב של אי ודאות, וייתכן כי יגיב בצורה קיצונית. מדובר באירוע מורכב בעל השלכות אסטרטגיות רחבות טווח, וקשה לקבוע באופן חד משמעי כיצד הוא ישפיע על הכלכלה ועל השוק. מה שכן ניתן לצפות הוא שסקטור התעשייה הביטחונית יחווה פריחה לאורך התקופה, ושגם אם הבורסה תחווה ירידות ואפילו חדות הרי שאלו יהיו זמניות בלבד, והבורסה תתקן את עצמה לאורך זמן. 

הכותבת היא מנכ"לית ובעלים "לימור עופרי פתרונות פיננסים". אין לראות בכתבה המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות.

x