S&P500 || האם הסתיים התיקון היורד במדד המניות האמריקאי?

הסיבות לכך שהסבירות היא שלא ראינו עדיין את התחתית בתיקון היורד בסנופי

 

 

 
איור פאנדר אילוסטרציה AIאיור פאנדר אילוסטרציה AI
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
29/04/2024

השאלה הגדולה שכולם שואלים עצמם היא כרגע זו: האם התיקון שראינו בתחילת אפריל הסתיים לו, או שזוהי רק התחלה למשהו הרבה יותר עמוק? ברור שאין לי אפשרות לקבוע עובדות בנושא. רק השערות. אבל, על פי ההיגיון של התנועה, ועל פי ההיסטוריה של המדד ושל מדד הפחד, המייצג את הסנטימנט כלפי מדד המניות העיקרי, אנו נאמר ש-5000 לא היה השפל של התיקון היורד.

נתחיל בהצגת הגרף של המדד עצמו, ברמה היומית:


(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)

מה אנו יכולים ללמוד ממה שרואות עינינו? שיש כאן חוסר פרופורציה מדהים בין מה שקרה כלפי מעלה ומה שקרה כלפי מטה. לא שיש כאן אקסיומות בנושא. תיתכן כזו סטייה בעוצמה ובגודל אבל זה פשוט שונה מהנורמה ההיסטורית. על מנת לתת לחוסר הפרופורציות קנה מידה, נסתכל על שני גורמי יסוד הנובעים מהמחיר עצמו: המומנטום ועומק התיקון.

מהמומנטום אנו למדים שני דברים: השפל האחרון הנוכחי היה הרבה יותר גבוה מהשפל שהיה בתחתית הכפולה שהייתה בו בנובמבר 2023. זמן היפוך המגמה לחיובית. כמו כן, עוד לא ראינו מבנה של שפל-שיא-שפל שיאמר לנו משהו על עומק סופי של תיקון כזה. ולגבי האלמנט השני?

עומקו הנוכחי של התיקון: שימו לב שהוא הצליח לחזור (בדיוק!) 23.6% מכל העלייה מאז נובמבר 2023 ועד תחילת אפריל. זוהי רמת Fibonacci  שמציינת, בדרך כלל, רק תחילת מהלך יורד. העומקים המקובלים ביותר, היסטורית, הם בין שליש ושני שליש, דהיינו בין רמות התיקון של 38.2% (4819) ו-61.8% (4547) כאשר ה-50% (4683) הינו האזור האהוב ביותר על המדד לתיקונים אנטי-מגמתיים.

לכן, מכל האמור לעיל יש להניח שאחרי סיום החלק המינורי העולה, נראה חידוש ירידות לכיוון אזור המחיר שציינתי כאשר אזור ה-4650-4700 הוא היעד הסביר ביותר לסיום. חיזוק מסוים אנו מקבלים גם מה-VIX, המכונה "מדד הפחד". המדד הזה, הבנוי מסטיות התקן של האופציות על מדד המניות, מדגים לנו את הפחד, או השאננות, של השחקנים ה"חכמים" שבזירה.

הנה גרף שבועי שלו:


(הגרף בוצע בעזרת פלטפורמת TradingView)

השיא של ה"פחד" האחרון היה סביב 18-19, דהיינו באזור הנמוך ביותר שניתן לחשוב עליו כאשר חושבים על עוצמת פחד אצל משקיעים. שימו לב שברמה ההיסטורית, תיקונים משמעותיים הסתיימו כאשר ה-VIX ביקר לפחות סביב 30 אם לא יותר (42). במצבים חמורים מאוד ראינו דברים הרבה יותר גבוהים אבל אינני חושב שאנו נמצאים בתקופה דומה ל-2020 (קורונה) או 2008 (GFC).

לכן, על בסיס זה, ובשילוב עם מה שראינו במדד לעיל, הסבירות הגבוהה היא שאנו נראה את ה-VIX מגיע קרוב ל-30 כאשר המדד יגיע לסביבות 4700-4650. אז, כל האופטימיים על ה-AI, ועל העתיד הוורוד של הכלכלה האמריקאית (Goldilocks), כבר יהפכו את עורם לעצובים ומאוכזבים. ואז, כרגיל, תהיה זו התקופה שבה אנו נחפש הזדמנות לחשוב את ההיפך לקראת הבחירות של נובמבר 2024. אם מדד המניות יצליח לקבוע שיא כל הזמנים חדש, מבלי לרדת מתחת לסביבת 5000, ויסגור מעל 5270, בסגירה שבועית, כל הנאמר עד כה שגוי והתיקון היורד היה אכן רדוד מעין כמותו. דבר שיעיד על העוצמה החזקה מאוד של הסגמנט העולה הבא. יחד ננצח בגדול!





 
x