לומברד אודייר: הדומיננטיות של ענקיות הטק מעורר חששות

ד"ר ננט הכלר-פיידהרב, ראש תחום אסטרטגיית השקעות, קיימות ומחקר ומנהלת ההשקעות הראשית של EMEA, פול בסנגר, מנהל קרנות ריבוי נכסים וגי'אנוון סאן, אסטרטג השקעות מהבנק השוויצרי לומברד אודייר

 

 

 
לומברד אודייר, צילום: Photo-Piotr-Swat-Dreamstime.comלומברד אודייר, צילום: Photo-Piotr-Swat-Dreamstime.com
 

עידו אסיאג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
02/05/2024

המצב הנוכחי של השוק מאופיין בדומיננטיות בולטת של קבוצה נבחרת של ענקיות טכנולוגיה, המכונה 'השביעייה המפוארת'. הדומיננטיות הזו, המונעת על ידי יסודות חזקים והשפעה של בינה מלאכותית, מעוררת חששות לגבי אפשרות הקיום שלה לטווח ארוך והאפשרות של היפוך מגמה. בחינת ריכוזיות ופיזור השוק מספקת תובנות מגוונות לגבי דינמיקת השוק. הריכוז הגבוה הנוכחי, במיוחד במניות בארה"ב, דומה לתקופות קודמות כמו בועת הדוט-קום, מה שמצביע על פוטנציאל לתיקון אפשרי שוק.

גורמים שונים כמו ריבית נמוכה, גלובליזציה ושינויים רגולטוריים הזינו את הדומיננטיות של חברות גדולות, במיוחד בכלכלה הדיגיטלית, תוך מינוף יתרונות שונים. למרות הריכוזיות החזקה הזו, מגמות היסטוריות מצביעות על כך שלעתים קרובות מצב כזה עלול להתערער, מה שמוביל לתיקוני שוק. עם זאת, חשוב לציין שהחברות הדומיננטיות של היום מציגות יסודות והערכות שווי חזקות יותר מאשר בעבר. מדדי הערכת שווי והמומנטום מצביעים על נקודות תורפה פוטנציאליות בשוק הנוכחי, במיוחד לגבי חברות צמיחה מוערכות מדי ומומנטום המתקרב לרמות היפוך. גיוון תיקים יכול להפחית סיכונים הקשורים להיפוכים בשוק. שמירה על גיוון אופטימלי על ידי איזון בין חברות מובילות נוכחיות לבין חברות עם פוטנציאל עתידי גבוה היא חיונית. בעוד ששוק מרוכז מציב אתגרים, שוק פחות מרוכז עם פיזור מציע הזדמנויות להוספת ערך באמצעות בחירת מניות סלקטיבית.

לסיכום, בעוד שהשוק כרגע מרוכז מאוד, ניטור מדדי הערכת שווי ואינדיקטורים של מומנטום, יחד עם גיוון, יכול לעזור לנווט סיכונים ולנצל הזדמנויות שנוצרות עם ההתפתחויות בשוק.
x