יוליוס בר: "לריבית ברמה הנוכחית יהיו השלכות על הצמיחה"

"נגידת הבנק מישל בולוק כבר ציינה כי משקי הבית מגיבים לריביות הגבוהות בקיצוץ בצריכה, מה שהוביל לכך שה-RBA הוריד את תחזיות צמיחת התמ"ג שלו לשנת 2024 ב-0.2 נקודות האחוז" - כלכלן ביוליוס בר מתייחס לסוגיית הריבית באוסטרליה

 

 

 
Photo-Pfluegler-Dreamstime.comPhoto-Pfluegler-Dreamstime.com
 

נטלי גרין
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
08/05/2024

קספר קוצ'לי, כלכלן ביוליוס בר: "ייתכן ונראה שיפור בביצועים של הדולר האוסטרלי בשנה הבאה במידה והריבית בארצות הברית תרד - מצב שייצור תיאבון לסיכון גבוה יותר בשווקים".
 
למרות שהבנק המרכזי של אוסטרליה (RBA) ממשיך לצפות שהאינפלציה תחזור ליעדיה לפני סוף 2025, סיכוני האינפלציה בטווח הקרוב דווקא עלו עקב התייצבות איטית מן הצפוי במחירים. עם זאת, הבנק המרכזי של אוסטרליה חזר והדגיש את עמדתו הניטרלית ביחס לצעדי ריבית עתידיים. כתוצאה מכך, הציפיות כעת הן כי לריבית הגבוהה תישאר על כנה למשך תקופה ארוכה יותר מהצפוי, כאשר הורדות ריבית צפויות אך ורק החל מהרבעון האחרון של 2024 ובקצב איטי יחסית.

המספרים מאחורי מצב האינפלציה באוסטרליה איכזבו את השוק ברבעון הראשון, כאשר המדד הממוצע של הRBA הידוע בכינוי trimmed mean הפתיע לשלילה עם נתון אינפלציה של 4.4%.. בשל ציפיות לאינפלציה גבוהה של כ-3.8% עד סוף 2024 - החליט הRBA להותיר את הריבית ללא שינוי, כפי שצפו בשווקים הפיננסיים. ה-RBA גם העלה את תחזיותיו לאינפלציה בטווח הקרוב, ואינו שולל בהכרח צעדים נוספים כדי להבטיח חזרה ליעד של 2%-3%. יתר על כן, הRBA שב והדגיש כי הוא עומדת מאחורי המדיניות הנוכחית על מנת להחזיר את האינפלציה ליעד.

עם זאת, לריבית ברמה הנוכחית של 4.35% יהיו השלכות על הצמיחה, שכן ניגדת הבנק מישל בולוק כבר ציינה כי משקי הבית מגיבים לריביות הגבוהות בקיצוץ בצריכה - מה שהוביל לכך שהRBA- הוריד את תחזיות צמיחת התמ"ג שלו לשנת 2024 ב-0.2 נקודות האחוז. 

לבסוף, בהינתן הציפיות להמשך התחזקות הדולר האמריקני, הפער הנמוך של הריבית האוסטרלית ביחס לדולר מגביל את היכולת של הדולר האוסטרלי לעלות על ערכו. בנוסף, מחירי הסחורות אשר צפויים להישאר יציבים בעתיד הקרוב אינם מהווים גורם תומך להתחזקות הדולר האוסטרלי. עם זאת, ישנו סיכוי לשיפור בביצועי הדולר האוסטרלי בשנה הבאה, במידה והריבית בארצות הברית תרד - מצב שיספק סביבה של תיאבון גבוה יותר לסיכון בשווקים.
x