קרן נאמנות במוקד || מור (!) אג"ח + 10% || קרן מצויינת למי שעדיין חושש מכניסה אסרטיבית מדיי לשוק ההון הישראלי

היא מקיימת שילוב נדיר של תשואה נאה, עלות נמוכה, תנודתיות נמוכה, ואמון משקיעים משמעותי (גיוסים)

 

 

 
איור פאנדר אילוסטרציה AIאיור פאנדר אילוסטרציה AI
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
15/05/2024

מאוד קשה לקחת החלטה לחזור לשוק ההון הישראלי. ואני מדבר כאן על המשקיע הפרטי שזה אינו מקצועו. מי שנמצא בתחום, חייב להיות מעורב ונשאר לו לעסוק רק במה לבחור וכמה, כאשר כמות המזומנים תהיה מינימאלית עקב הלחצים של הלקוחות המנוהלים שלו. אבל, מי שעומד על הקווים, ומסתכל ימינה ושמאלה, בסביבה העוינת שלנו מבין היטב את האמרה: "מרבה נכסים מרבה דאגה".

בכלל, ולמרות ההוכחות ההיסטוריות בנושא, להשקיע בזמני מלחמה הוא עניין פסיכולוגי קשה. תוסיפו לכך את האופי השמרני ממילא של הציבור שלנו ותקבלו רתיעה כללית. הוכחה מדברת בעד עצמה: ראו כמות הכספים הנמצאים בכספיות השונות. נכון שיש שם תשואה ללא סיכון יפה במיוחד, אבל עדיין... אם היה לנו אווירה פרה-רפורמה משפטית, ואפילו פרה-שביעי-לאוקטובר היה הרבה יותר קל.

סוג הקרנות שאני מביא לכם נציגה מהן, ה-10-90, מיועדות לאותן תקופות של התלבטות. מעין מינימום מתבקש. מצד אחד, יש חלק מנייתי, ובמקרה הזה גם חלק של אג"ח קצת יותר מסוכן, ומצד שני רוב הקרן נמצאת בחלק הסולידי יותר של הסקאלה. הנתון המאשר את כל מה שתיארתי לעיל הוא זה: סטיית התקן של 0.45%. סימן של תנודתיות מעטה מאוד כאשר התשואה השנתית של הקרן עדיין דו-ספרתית (11.24%)! קומבינציה אהובה. הבה נתחיל.

פרטי הקרן



הקרן מגיעה אלינו מבית מור, והיא שייכת לקרנות ה-10-90 שמנסות לשפר עמדות בעזרת אג"ח פחות מדורג (סימן הקריאה). היא לא וותיקה כל כך, עם תאריך הקמה יפה במיוחד של 22-02-2022 (...), והיא לא שינתה מאז מדינות השקעה. דמי הניהול שלה עומדים על 0.69% לשנה, הממקמים אותה במקום השלישי (מהזולה ועד היקרה) בין 20 קרנות בקטגוריה.

וזה אומר שהיא גם זולה למדי, ומשלבת גם תכונה חשובה זו באטרקטיביות שלה. כאמור, סטיית התקן שלה נמוכה, עם 0.45%, כיאה לחשיפה הנמוכה יחסית למניות (9.02%). אגב, היא חשופה ב-6.04% למט"ח (חו"ל) וזה נשמע לי סביר מאוד כגורם מקדם תשואה כאשר וול-סטריט עדיין חיובית. גודלה עומד על 266.3 מיליוני שקלים, הממקמים אותה במקום הרביעי מבין 20 הקרנות. בקיצור: גדולה, זולה, לא תנודתית, ומניבה (מובילה בתשואה השנתית עם 11.24% - 08-05-2024).

ביצועי הקרן



כאמור, הקרן של מור מובילה שנתית. אבל, אין זה מספיק, ואנו חייבים לבחון אותה בשתי צורות שונות: מול נכס בסיס מחקה, ומול חברותיה בקטגוריה. לפני כן, הנה הרצף התשואתי שלה, המראה ירוק בכל הטווחים הרציפים:



והנה השוואה מול קרן מחקה של תכלית, עבור טווחים של שנתיים, שנה, ומתחילת השנה:





אין צורך להכביר מילים כי התמונות מדברות בעד עצמן. אין כאן הובלה אלא בריחה קדימה... והנה השוואה מול חברותיה מהקטגוריה (5 הטובות: מור, אי-בי-אי, פסטרנק, סיגמא, קסם), עבור אותם טווחים:





בטווחים הארוכים אנו רואים כמה הקרן מצליחה להיות קדימה בהרבה, אבל, אין להתכחש שבזמן האחרון, מתחילת השנה, הקרן של פסטרנק הצליחה לבלוט ולקחת קצת "פור" לפני הקבוצה של הקרנות.

גיוסים ופדיונות



עכשיו הגענו לחלק המשמח שבניתוח. אני תמיד שמח מאוד כאשר אני רואה שציבור המשקיעים מסכים לעיקר הניתוח. וזה המקרה גם כאן. בקרן של מור גיוסים לרוב, כאשר, באופן מעניין במיוחד, הגיוסים הגדולים ביותר היו אלו שבזמן המלחמה. מה כתבתי לעיל על ההעדפות של הציבור שלנו?... עדיין, יש לשבח את הקרן הזו על הצלחתה לנווט את כספי הציבור אליה, וזאת במקום לתחרות. הנה השוואה של הגיוסים בין קרנות הקטגוריה, בשנתיים האחרונות:


 
למי שמעוניין להגיע לדף הקרן באתר פאנדר, הנה הלינק:
https://www.funder.co.il/fund/5135009
וכדי לבחון את התחרות הישירה בה ניתן להגיע לדף הענף:
https://www.funder.co.il/fundlist/c/322

המון הצלחה לכולם!

 
x