ראובן קרופיק, יו"ר בנק הפועלים "מדינת ישראל בפרשת דרכים"

כנס הדו"ח השנתי של המפקח על הבנקים ע"ש ד"ר יוסי בכר ז"ל נערך ע"י מכון ספרא לבנקאות ותיווך פיננסי בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב. דני חחיאשוילי, המפקח על הבנקים ״מערכת בנקאות איתנה, מסייעת למשק בשעת משבר. עם זאת, הדרך הנכונה לשיפור המערכת ולהגברת התחרות היא המשך קידום צעדים תשתיתיים נכונים"

 

 

 
פרופ׳ יעל שטיינהרט ודני חחיאשוילי, צילום: חן גלילי 	פרופ׳ יעל שטיינהרט ודני חחיאשוילי, צילום: חן גלילי
 

מיכאל לוי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
25/05/2024

המכון לבנקאות ותיווך פיננסי ע"ש ויקי וג'וזף ספרא בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב, ערך ביום שלישי בערב (21.5) מפגש מיוחד בין כל ראשי המערכת הבנקאית לבין ראשי חטיבת הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל שמהלכו הציג המפקח על הבנקים, דני חחיאשוילי, את הסקירה השנתית של החטיבה ליו"רים, המנכ"לים וחברי ההנהלה של הבנקים. 

הכינוס הוקדש לזכרו של ד"ר יוסי בכר, שכיהן בעבר כיו"ר בנק דיסקונט, מנכ"ל משרד האוצר ושימש כמרצה בפקולטה לניהול. מכון ספרא הכריז על מלגה מיוחדת על שמו של בכר והיא הוענקה  ע"י אורית בכר אלמנתו, לסטודנט מצטיין  יצחק מור, הלומד לתואר שני Msc  במסלול לניהול פיננסי של הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב. אורית בכר איחלה הצלחה לסטודנט והמשך הצטיינות, והתייחסה לכך שהמלגה מיועדת לשמר ולהוקיר את זכרו של יוסי שהיה סטודנט מצטיין וכן מרצה בפקולטה לניהול. 

דני חחיאשוילי, המפקח על הבנקים
״למשק הישראלי יש יסודות כלכליים חזקים, אחד מהם היא מערכת בנקאות איתנה, שמסייעת למשק בשעת משבר. עם זאת, יש מה לשפר, והדרך הנכונה לשיפור המערכת ולהגברת התחרות היא המשך קידום צעדים תשתיתיים נכונים שיביאו עוד שחקנים, עוד מוצרים פיננסיים ועוד חדשנות. מה שעומד לנגד עינינו בפיקוח כל העת הוא הלקוח של המערכת הבנקאית – גם בצעדים הצרכניים וגם בשמירה על יציבות המערכת וכספי הלקוחות.״

זהבה בוכהולץ, מ"מ מנהלת היחידה הכלכלית בפיקוח על הבנקים
"מערכת הבנקאות הוסיפה לשמור על חוסנה ועל יציבותה גם במהלך שנת 2023, זאת על אף האתגרים שזו הציבה. תרמו לכך, בין היתר, יחסי ההון הגבוהים של המערכת, שאפשרו למערכת להמשיך ולתמוך במשק ולסייע ללקוחות, גם בזמן מלחמה. לא ניתן להתעלם מכך שרמת הסיכון עלתה במהלך שנת 2023, וצפויה להמשיך ולהיות גבוהה גם במהלך שנת 2024. אנחנו בפיקוח על הבנקים נמשיך, כתמיד, לנטר את הסיכונים הגלומים בפעילות המערכת, לפקח עליהם ולפעול במידת הצורך בכלים העומדים לרשותנו."

פרופ' יעל שטיינהרט, דיקנית הפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב "בימים מורכבים אלה, בהם עדיין לא חזרנו לשגרה, חשוב לנו לארח את הכנס העוסק בדוח המפקח על הבנקים ומתייחס לנושאי הליבה של המערכת הבנקאית המשפיעה על התנהלות המשק כולו. כנס מרכזי זה לזכרו ד"ר יוסי בכר לציון פועלו ומורשתו. הכנסים שאנו עורכים בפקולטה לניהול מבטאים את החיבור בין האקדמיה לתעשייה ולאקו סיסטם הישראלי ובעלי חשיבות לחיזוקו של המשק הישראלי,  על ידי כך שמקדמים הפרייה הדדית  בעלת ערך מוסף של שילוב ידע וחשיבה, בדיונים מקצועיים ומשמעותיים".

ראובן קרופיק, יו"ר בנק הפועלים "מדינת ישראל בפרשת דרכים, המלחמה והתסיסה החברתית שלפניה קטעו רצף של שנות צמיחה גבוהה. אי הוודאות היום גדולה מאוד והאיומים מתגברים. אנו נהנים מיחס חוב תוצר של 67% הרבה מתחת לארה"ב והממוצע באירופה, עודף נכסים על ההתחייבויות מול העולם, עצמאות אנרגטית, שוק עבודה הדוק. אבל לא תהיה צמיחה מחודשת ארוכת שנים בלי יציבות כלכלית. אתגר משמעותי נוכח האינפלציה העקשנית, ריביות גבוהות, תהליך גלובליזציה בנסיגה.

הבנקים מאפשרים פרויקטים שמבשרים תקווה ומעוף, דוגמת תחנת אשכול, פיתוח הרכבת הקלה ותשתיות משמעותיות אחרות, פרויקטים המצריכים היקף מימון גדול מאוד בשיתוף מספר גורמים פיננסיים. בנוסף, הבנקים מתגייסים לפרויקטים חברתיים של שיקום ותרומה לחברה, בצד היחלצות לעזרה לפרטיים שבחברה. 

הרגולציה צריכה לאפשר התרחבות התחום העסקי של הבנקים להיקפים אחרים. כך ייוצר איזון ותחרותיות בריאה. מדיניות מרחיבה כזו תאפשר פעילות של רכישת חברות, ו- M&A  שתהווה ייעוד ומגוון למקורות ההון ויאזן את השימושים בו. הטלת מס מפלה כמו המס שהושת על הבנקים הוא סיכון רגולטורי שאת נזקיו אי אפשר למדוד היום, ובוודאי מנוגד לרציונל של איזון, מיצוב, ורציונל כלכלי. 

מנגד, אציין לטובה בהקשר זה את דבקותו של בנק ישראל במדיניות מונטרית המכוונת להשגת היעד המרכזי, יציבות מחירים. כמו כן, עמידה איתנה של הבנק מול הצעות חקיקה מומרצות ע"י אינטרסים זרים".

x