בניגוד לנבואות הזעם: מדד תשומות הבנייה ירד ב-0.1%

בניגוד לנביאי הזעם, החרם הטורקי והתחבורה הימית המאוימת, מדד תשומות הבנייה לחודש אפריל לא רק שלא עלה, אלא ירד ב-0.1%

 

 

 
Photo-Dumrongsak-Songdej-Dreamstime.comPhoto-Dumrongsak-Songdej-Dreamstime.com
 

מוטי קפלן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
28/05/2024

מדד תשומות בבנייה למגורים הוא מדד חשוב לכל רוכש דירה במיוחד דירה חדשה מקבלן, שעתידה להימסר לאכלוס במועד רחוק, למשל 3 שנים ויותר. לפי התיקון לחוק המכר שאושר לפני כשנתיים ביוני 2022 וניכנס לתוקף, רק 40% ממחיר דירה חדשה יוצמד למדד תשומות הבנייה, אבל המדד משמש אינדיקציה טובה להתייקרויות בענף הבנייה בדגש על חומרי גלם שכר עבודה וכיו"ב.

המדד זינק בעבר באופן חד למשל במשך שנה ב-21'-22' (ממאי 2021 עד מאי 2022), עלה המדד ב-6.6%, העלייה אז היתה בעיקר בסעיף "חומרים ומוצרים" מתוך המדד. 

מניתוח דו"ח הלמ"ס על תשומות בבנייה לחודש אפריל 24, מסתבר שדווקא עכשיו למרות כל מה שמתחולל מסביבנו בארץ ובחו"ל, בסעיף מחירי "חומרים ומוצרים" במדד, היתה ירידה של 0.4% בחודש אפריל.

ירידת מחירי הבטון והברזל 

מבין החומרים והמוצרים ירדו במיוחד מחירי הבטון המיובא ב-1.7% וברזל ב-1.2%, אותם חומרים חיוניים לענף הבנייה שטורקיה הטילה עליהם חרם ביצוא לישראל, שאגב ניתן לרכוש במדינות באירופה ובמדינות שכנות כמו יוון ללא בעיה, בינתיים.

בסעיף שכר עבודה למועסקים בענף הבנייה עלה המדד ב-0.4%, בהשפעת המחסור הגדול בפועלים בענף מאז פרוץ המלחמה, ויבוא עובדים זרים שרק מתחילים להגיע לישראל.



למרות עודפים של מאות אלפי מ"ר ומשרדים ריקים, ממשיכים לבנות משרדים...

שוק המשרדים במשבר מתמשך ולמרות זאת נידמה לפי מדד תשומות בבניה שזה לא מפריע ליזמים ולקבלנים להמשיך לבנות, השאלה עבור מי?

מדד מחירי תשומה בבנייה למסחר ולמשרדים עלה בחודש אפריל ב-0.2% מתחילת השנה עלה עלה המדד ב-0.5%. ב- 12 החודשים האחרונים (אפריל 23 – אפריל 24) עלה המדד ב-0.6% בעיקר בגלל עליית מחירי שכר עבודה ב-2.5% ומחירי שכירת ציוד ב-1.7%.


אם נציין את הנתון המדהים של הלמ"ס על התחלות בנייה למשרדים ומסחר ב- 2023, בהיקף של קרוב ל-4 מיליון מ"ר (!), נבין את עומק הבעיה בשוק זה.

רעיון מעניין שעלה בעבר וגם כיום במיוחד לאור המשבר בענף הבנייה למגורים והמחסור בדירות, הוא הסבת מבני משרדים ומסחר למגורים לדירות קטנות שיתאימו במיוחד לצעירים וחסרי דיור, כפתרון זמין במיוחד במגדלי המשרדים שרבים מהם עומדים ריקים משוכרים.

אין ספק שענף ההייטק שבמשבר גלובלי ובמיוחד בישראל בהשפעת המצב הביטחוני והכלכלי, שהיה אחד משוכרי המשרדים המוביל בישראל והנתח שלו ירד באופן דרמטי לאור קיצוצים וצימצומים, משפיע לשלילה על ענף המשרדים במיוחד באזור המרכז אבל לא רק.

למרות שתחזית גורמים בענף הבנייה על עליה של יותר מ-3% במדד תשומות בבנייה, נראית כיום תחזית רחוקה, כדאי במיוחד למי שרוכש דירה חדשה מקבלן, בוודאי לאיכלוס בעוד כמה שנים, לנסות להקטין את ההצמדה למדד, אם בהסדר לפטור ע"י הטבת הקבלן, או לתשלום מוקדם של תשלומים ע"ח הדירה, במיוחד אם המדד יתחיל לעלות בחדות.

x