מזרחי טפחות: ההחלטה להותיר את הריבית הייתה צפויה

תגובת האסטרטג הראשי של בנק מזרחי טפחות להורדת הריבית החא שההחלטה הייתה צפויה במידה רבה. פנינג: "הציפיות הנמוכות האלה, ראוי לציין, גם נמשכות עמוק אל תוך ההחלטות של השנה הקרובה"

 

 

 
Photo-Nataliia-Mysik-Dreamstime.comPhoto-Nataliia-Mysik-Dreamstime.com
 

יוני פנינג, אסטרטג ראשי, חדר עסקאות מזרחי טפחות
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
28/05/2024

בנק ישראל מותיר את הריבית ללא שינוי על 4.5%, בהתאם לציפיות

ההחלטה להותיר את הריבית הייתה צפויה, במידה רבה, כאשר השוק הבין־בנקאי ייחס הסתברות של אחוזים בודדים להורדה. הציפיות הנמוכות האלה, ראוי לציין, גם נמשכות עמוק אל תוך ההחלטות של השנה הקרובה. חשוב להדגיש שתוואי הציפיות הזה שונה באופן מהותי, אם נזכר לרגע, ממה שראינו לפני חודש וחצי בלבד; בהחלטה בתחילת אפריל, לא מעט מהציפיות בשוק, כולל שלנו, היו דווקא להורדת ריבית.

בחודש וחצי האחרונים, מספר גורמים נטו לאותו הכיוון והביאו את השוק לגילום ציפיות הריבית הגבוהות הנוכחיות. המצב הגיאופוליטי, היווה כמובן לכשעצמו שיקול, לעניין הזה, ולא בכדי זה מאוזכר בראש רשימת הגורמים שבנק ישראל מציין בהחלטת הריבית היום. להערכתנו היחלשות השקל היוותה לכשעצמה גורם משמעותי נוסף להחלטה שלא להוריד את הריבית בתחילת אפריל. בפרט, המסע של הדולר/שקל צפונה במהלך החודש, על רקע עליית המתיחות מול איראן לווה בצורה דיי מתואמת עם התמתנות ציפיות השוק להורדת ריבית בהמשך השנה. מאידך, לאחר שעברנו את שיא חולשתו של השקל, בסביבות שלהי אפריל, לא ממש זכינו לתיקון בחזרה בציפיות ולתוואי ריבית נמוכה יותר. על המהלך הזה נוספו, באופן מתואם, גם דיווחים רבים על העלאות מחירים, אשר הגדישו את מפלס החששות ליציבות אינפלציונית. ועל זו נוספה גם התמתנות בציפיות להורדות ריבית בעולם, בארה"ב בעיקר.

אל מול מצב חריג זה, מעבר לרמת הריבית עצמה, כנראה שאותה התנועה שראינו בשבועות האחרונים הביאה את השוק לרמת הציפיות שבנק ישראל מעוניין בה, בשלב זה. וניכר כי גם ברטוריקה של ההודעה היום בנק ישראל בחר להימנע מהכוונה מהותית של ציפיות השוק לכאן או לכאן. ההצהרה המלווה את הודעות הריבית מאז תחילת המלחמה, לפיה "מדיניות הוועדה המוניטרית מתמקדת בייצוב השווקים והפחתת אי הוודאות" היא רכיב מהותי להערכתנו בתפיסה הזו. סביר שנראה תיקון בציפיות הריבית קדימה. אבל נצטרך לחכות ליותר יציבות בשווקים, לפני שזה יקרה.
x