130 כלכלנים ישראלים בכירים מזהירים: סכנה לקיום המדינה. ההיסטוריה לא תסלח

שורה ארוכה של כלכלנים בכירים בישראל פרסמו מכתב אזהרה לגבי עתידה של מדינת ישראל: "הכבדת נטל המילואים והמשך הפטור מגיוס לאלפי צעירים חרדים במקביל להמשך תקצוב מוסדות חינוך שאינם מלמדים לימודי ליבה מובילים את המדינה לעבר תהום"

 

 
ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו / אילוסטרציה AI פאנדרראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו / אילוסטרציה AI פאנדר
 

דניאל דותן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
28/05/2024

130 כלכלנים ישראלים בכירים מתריעים בצורה הברורה והנחרצת ביותר: הכבדת נטל המילואים והמשך הפטור מגיוס לאלפי צעירים חרדים במקביל להמשך תקצוב מוסדות חינוך שאינם מלמדים לימודי ליבה מובילים את המדינה לעבר תהום ומסכנים את קיום המדינה.

הכבדת הנטל הכלכלי והביטחוני על חלקים מהציבור בישראל, וההשתמטות של חלק הולך וגדל של האוכלוסייה מנשיאה בנטל אינם תהליכים ברי קיימא, במיוחד במציאות הביטחונית הקשה והמורכבת שבפניה ניצבת מדינת ישראל. ללא שינוי בתוואי הקיים, תהליכים אלה מסכנים את קיום המדינה.

רבים מהנושאים בנטל יעדיפו להגר מישראל. האוכלוסייה שתישאר בישראל תהיה פחות משכילה ופחות יצרנית

רבים מהנושאים בנטל יעדיפו להגר מישראל. האוכלוסייה שתישאר בישראל תהיה פחות משכילה ופחות יצרנית, וכך יגבר הנטל על האוכלוסייה היצרנית שנשארה – מה שיעודד הגירה נוספת מישראל. תהליך זה של "ספירלת קריסה" שבה מעגלים הולכים וגדלים מעדיפים להגר, כאשר מצבם של הנשארים הולך ונעשה גרוע, יפגע קשות באוכלוסיות שאין להן אפשרות קלה להגר, ובכלל זה המגזר החרדי. מרגע שהאוכלוסייה הנושאת בנטל תסיק שמדינת ישראל עלתה על מסלול שאינו הפיך, הקריסה הלאומית בוא תבוא. כדי למנוע את הסכנה לקריסה לאומית, חובה על קברניטי המדינה לראות את המציאות נכוחה ולאמץ ללא דיחוי אסטרטגיה אשר תחזיר את ישראל לתוואי בר קיימא.

הסכנה ברורה וניהול סיכונים בסיסי מחייב אימוץ מיידי של אסטרטגיה אשר תחזיר את ישראל לתוואי בר קיימא. הכלכלנים קוראים לציבור, לדרגים המקצועיים ולדרגים הפוליטיים להציב את הסוגיות הללו בראש סדר העדיפויות הציבורי. זוהי אזעקת אמת. ההיסטוריה לא תסלח לקברניטי המדינה בהווה ובעתיד – מכל קצות הקשת הפוליטית – אם יעמדו מנגד.

בין החותמים על המכתב: פרופ' איתן ששינסקי, פרופ' מנואל טרכטנברג, פרופ' אבי בן בסט, פרופ' דני בן דוד, ד"ר מיכאל שראל,  פרופ' מומי דהן, פרופ' איתי אטר, פרופ' עומר מואב, פרופ' ליאו ליידרמן,  פרופ' אמיר ברנע , פרופ' יוסי שפיגל, וכן בכירים לשעבר בשירות הציבורי: דוד ברודט, קרן טרנר, שאול מרידור, פרופ' אודי ניסן, פרופ' מישל סטרבצ'ינסקי, רוני חזקיהו, ורבים אחרים.
 

x