הצרכנים בארה"ב מתחילים להראות חולשה

הבריאות של הצרכנים בארה"ב מידרדרת, וההוצאות המדשדשות האלה יוצרת סביבה מאתגרת יותר

 

 

 
Photo-Aphirak-Thila-Dreamstime.comPhoto-Aphirak-Thila-Dreamstime.com
 

עמית י.
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
05/06/2024

הכירו את-GDPNow של אטלנטה הפד שנותן לנו הצצה בזמן אמת לכלכלת ארה"ב. הוא מעריך את קצב הצמיחה הנוכחי על ידי כך שהוא מחבר בין הנתונים העדכניים ביותר. הקריאות שלו יכולות להיות די עגומות לפעמים, אבל הוא בולט בשקיפות שלו וביכולת הטובה שלו לתת למשקיעים תובנות על מסלול הכלכלה של ארצות הברית.

איזו תמונה הוא מציג? הוא מצייר תמונה מעניינת לאחרונה. לפני מספר שבועות, GDPNow חזה צמיחה ורודה של 4% ברבעון הנוכחי. אבל היום, הוא צופה רק 1.8%. זו צניחה חדה הרבה יותר מכפי שרוב שחקני השוק התכוננו אליה. 

אומדן התמ"ג הריאלי של אטלנטה Fed GDPNow לרבעון הנוכחי ירד לאחרונה מ-4% ל-1.8%. מקור Atlanta Fed

השינוי בא בעקבות תוצאות פושרות במכירות קמעונאיות (הכסף שחברה מרוויחה ממכירת סחורות/שירותים ללקוחות שלה, לא כולל את העלות לחברה של ייצור עצמו), נתוני התחלות דיור, ייצור תעשייתי, פעילות ייצור, הכנסה והוצאות אישיות, ועדכון כלפי מטה של נתוני הצמיחה הכלכלית הרבעוניים. כשמסתכלים מקרוב בגורמי הליבה של כל האינדיקטורים הללו, דבר אחד ברור: הבריאות של הצרכנים בארה"ב מידרדרת, וההוצאות המדשדשות האלה יוצרת סביבה מאתגרת יותר.

מכאן הדברים יכולים גם להחמיר. אינדיקטורים אחרונים בשוק העבודה רמזו על האטה, מה שמצביע על כך שמעסיקים עשויים להמשיך עם הנסיגה בעליית השכר ועם האטה בגיוס עובדים. וכשהמחירים עכשיו גבוהים בהרבה ממה שהיו פעם בגלל הריביות, יש סיכוי שזה יפגע עוד יותר בהוצאות של הצרכנים בארצות הברית. זו מגמה שכבר באה לידי ביטוי בשיחות דוחות הרווחים - הרבה חברות הבחינו בכך שהלקוחות שלהם עוברים מרכישת מוצרים שנחמד שיהיו אך לא חייבים אותם... שרכשו בעבר לרכישת דברים בדרך חסכונית יותר. והאמת היא שזה היה חייב לקרות מתישהו כי משקי בית רבים שרפו את החסכונות שלהם מתקופת המגיפה והם מרגישים הרבה פחות אופטימיים. אמנם חלק מהם השתמשו המון באשראי שעזר להם להמשיך הלאה אבל זה רק מעין פלסטר ובוודאי לא מהווה פתרון לבעיות האמיתיות.

נתוני שוק העבודה החלשים חיזקו את הציפיות להורדת הריבית של הפד

אי אפשר להתעלם מכך שנתוני שוק העבודה החלשים שפורסמו חיזקו את הציפיות להורדת הריבית של הפדרל ריזרב.

המשרות הפנויות בארה"ב ירדו לרמה הנמוכה ביותר מזה למעלה משלוש שנים, מה שאותת על התקררות בשוק העבודה ועל צמיחה כלכלית. בעקבות הנתונים הללו ראינו ירידה בתשואות של משרד האוצר האמריקאי וזה חיזק את התחזיות להורדת הריבית על ידי הפדרל ריזרב בספטמבר – רמת הציפייה לכך זינקה ל-65% מ-50% שהיה רק בשבוע שעבר (לפחות על פי הכלי FedWatch של CME). נתוני העבודה החלשים, יחד עם נתוני ה-PMI של התעשייה, השפיעו על עליות בשוק האג"ח, אפילו כשאי הוודאות בשוק המניות גדלה.

איך זה השפיע על השווקים?

המגזרים שעלו כללו נדל"ן ומוצרי צריכה, בעוד שענפי החומרים והאנרגיה ספגו ירידות. מניות טכנולוגיות ענקיות כמו אמזון, מטא ומיקרוסופט ראו עליות לאחר ירידות קודמות. לעומת זאת, ענקיות הנפט אקסון מוביל ושברון ירדו ב-1.8% ו-0.9%, בהתאמה, זאת בגלל חששות ממחירי הנפט הגולמי. 

התמונה הגדולה יותר: אותות כלכליים וסנטימנט מעורב בשווקים

כפי שאפשר להבין, שוק העבודה שהמתקרר הוא רק חלק אחד בפאזל כלכלי גדול יותר, המצביע על הפחתת ריבית פוטנציאלית של הפד. הירידה של 4% של Paramount Global הגיעה לאחר שהכריזה על חיפושים אחר אפשרויות אסטרטגיות עבור שירות הסטרימינג שלה, ו-Bath & Body Works ירדה ב-12.5% בעקבות עדכון תחזית הרווחים כלפי מטה. אקסוס פיננסית ירדה ב-7.2% עקב הפוזיציה בשורט שנחשפה של Hindenburg Research. ואילו מדד S&P 500 רשם 16 שיאים חדשים של 52 שבועות אך גם 6 שפלים חדשים, כל זה משקף שהסנטימנט בשוק – הוא מעורב. 

אבל לא הכל אבדון וקדרות..

אחרי הכול, הכלכלה בראצות הברית עדיין צומחת ונראה שהיא על קרקע דיי יציבה. אבל בכל הקשור למשקיעים, ההאטה בהוצאות הצרכנים וההאטה בכלכלה באופן כללי היא מגמה ששווה לעקוב אחריה. אם זה יתדרדר, זה עלול לפגוע בשוק העבודה שהוא מאד חשוב, ולגרום לשורה של הורדות ריבית שאכן...עשויות לעודד את השווקים. אבל אם ההאטה תעורר שוב את החששות מפני מיתון, זה משהו שעלול להפתיע את המשקיעים ולגרום לירידה משמעותית בשוק. ומסיבות אלו, כנראה שהגיע הזמן למשקיעים להפוך את המיקוד שלהם משאלות על האינפלציה לכל מה שקשור לצמיחה.

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי על סמך הפרשנות המופיעה בכתבה, כולל רכישה/קנייה/החזקה של סוגי ניירות ערך כאלה ואחרים. ככלל, חובה על הקורא לעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

x