הגירעון בסוף השנה צפוי להיות גבוה מ-6.6% כפי שתוכנן בתקציב

דוחות 'אומדן ראשוני לביצוע תקציב' ו'הכנסות המדינה ממסים' לחודש אוקטובר 2024 פורסמו היום •• מהנתונים עולה, בין היתר, כי הגירעון בסוף שנה צפוי להיות גבוה מ- 6.6% כפי שתוכנן בתקציב, לנוכח ההנחות בתכנון התקציב למשך זמן המלחמה ועיתוי קבלת כספי הסיוע האמריקאי

 

 
 הגירעון בסוף שנה צפוי להיות גבוה מ- 6.6%  / תמונה: Image-by-Ri-Butov-from-Pixabay הגירעון בסוף שנה צפוי להיות גבוה מ- 6.6% / תמונה: Image-by-Ri-Butov-from-Pixabay
 

דניאל דותן, עורכת אתר פאנדר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
11/11/2024

החשב הכללי במשרד האוצר מפרסם את דוחות 'אומדן ראשוני לביצוע תקציב', ואגף הכלכלן הראשי מפרסם את דוח 'הכנסות המדינה ממסים' לחודש אוקטובר 2024

הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים קטן בכ-0.6% נקודות אחוז ועמד על כ- 7.9% מהתוצר.

בהתאם לצפי, עם תחילת הרבעון האחרון לשנת 2024 החלה מגמת ירידה גירעון ב-12 החודשים האחרונים אשר עמד על 7.9% מהתוצר, בהשוואה ל- 8.5% בחודש הקודם.

עם זאת, הגירעון בסוף שנה צפוי להיות גבוה מ-6.6% כפי שתוכנן בתקציב, וזאת לנוכח ההנחות בתכנון התקציב למשך זמן המלחמה ועיתוי קבלת כספי הסיוע האמריקאי.

הגירעון החודשי עמד על כ- 11.2 מיליארדי שקלים, בהשוואה לחודש אוקטובר 2023 בו פרצה המלחמה, שהסתיים בגירעון של כ-22.9 מיליארדי שקלים. 

מתחילת השנה נרשם גירעון מצטבר של כ-104.1 מיליארדי שקלים. ב- 12 החודשים אחרונים נרשם גירעון מצטבר של כ-154.1 מיליארדי שקלים.

בחודש אוקטובר נרשמו הכנסות של כ- 41.3 מיליארדי שקלים.

הכנסות המדינה מתחילת השנה

הכנסות המדינה מתחילת השנה הסתכמו בכ-398.6 מיליארדי שקלים, ביחס לכ-371.1 מיליארדי שקלים בתקופה המקבילה אשתקד (גידול של כ- 7.4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד).
החודש נרשמו הוצאות של כ-52.5 מיליארדי שקלים. 

הוצאות הממשלה מתחילת השנה עמדו על כ-502.7 מיליארדי שקליפ לעומת כ-398.0 מיליארדי שקלים בתקופה המקבילה אשתקד (גידול של כ- 26.3% למול התקופה המקבילה אשתקד).

מימון הגירעון מתבצע באמצעות שלושה אפיקים מרכזים:

גיוס הון מקומי נטו: הנפקת איגרות חוב ממשלתיות בשוק המקומי (גיוס הון מקומי ברוטו) בניכוי החזרי החוב (פירעונות קרן מקומי).

גיוס הון חו"ל נטו: הנפקת איגרות חוב ממשלתיות בחו"ל (גיוס הון חו"ל ברוטו) בניכוי החזרי החוב (פירעונות קרן חו"ל).

הפרטות: מכירת נכסים של המדינה.

אומדן ראשוני לביצוע  תקציב, עודף/גירעון הממשלה ומימונו - אוקטובר 2024. מתוך דוח הכלכלן הראשי במשרד האוצר

הוצאות המלחמה

אומדן הוצאות המלחמה מתחילת השנה עמד על כ- 81.0 מיליארדי שקלים ומפרוץ המלחמה כ- 106.2 מיליארדי שקלים. 

בנוסף, מפרוץ המלחמה שולמו כ-17 מיליארדי שקלים מקרן הפיצויים. 

שיעור הגידול בנטרול הוצאות המלחמה (ללא קרן הפיצויים (עמד על כ- 6.9%.

הכנסות המדינה ממסים

בחודש אוקטובר 2024 הסתכמו הכנסות המדינה ממסים ב- 36.6 מיליארד שקל.

בשיעורי מס אחידים, עלו הכנסות המדינה ממסים בחודש אוקטובר 2024, במונחים ריאליים, ב-41% לעומת החודש המקביל אשתקד. 

הגביה ממסים עקיפים עלתה ב-2%1 .הגביה ממסים ישירים עלתה ב-15% לעומת אשתקד, והגביה מאגרות נותרה ללא שינוי. 

חלק מהעלייה המרשימה בהכנסות ממסים הישירים מוסבר ע"י גביה נמוכה בהכנסות ממס חברות.

סיבות נוספות לעלייה בהכנסות ממסים הישירים הן המשך העלייה בהכנסות ממיסי מקרקעין בהשוואה לרמה הנמוכה ב- 2023 וירידה בהחזרי המס, בעיקר כתוצאה ממספר ימי עבודה נמוך באוקטובר 2024 בעקבות החגים. 

העלייה בהכנסות ממסים עקיפים נובעת ברובה מעלייה בהכנסות ממע"מ נטו ועלייה בהכנסות מבלו כתוצאה מהפחתה בשיעור הבלו על בנזין באוקטובר ,2023 וכתוצאה מנסועה נמוכה בשנה שעברה בעקבות המלחמה.

בהשוואת הכנסות המדינה ממסים בחודש אוקטובר 2024 לאוקטובר 2022, מדובר בעלייה מתונה של 1% בלבד. ההכנסות ממסים ישירים ירדו בכ-4% והכנסות ממסים עקיפים עלו ב-9%.

מס הכנסה מעצמאים ומחברות

מס הכנסה מעצמאים ומחברות (ברוטו) – באוקטובר 2024 הסתכמה הגביה בסעיף זה ב-8.6 מיליארד שקלים, לעומת 6.6 מיליארד שקלים באוקטובר 2023. 

בשיעורי מס אחידים, עלו ההכנסות ב- 20%. 

בגביה מעצמאים (כולל בעלי מניות) נרשמה עליה של 7%, ובגביה מחברות נרשמה עלייה של 24%. 

חלק מהעלייה מוסבר, כאמור, על ידי הקטנת מקדמות באוקטובר 2023.

בתקופה ינואר–אוקטובר 2024 עלו הכנסות בסעיף זה בשיעור מתון של 3% בלבד.

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, מתייחס לנתוני התקציב: "חוץ מההתכווצות הראשונה מאז תחילת 2023 של הגירעון התקציבי במונחי תוצר, ניתן לשאוב עידוד נוסף מנתוני חודש אוקטובר. 

"הירידה עצמה הייתה צפויה וזאת משיקולי מדידה (הוצאות המלחמה הכבדות יותר התמקדו ברבע האחרון של השנה שעברה, כשפרצה המלחמה), אך בחינה של הנתונים מצביעה על התאוששות גדלה והולכת של צד ההכנסות.

"מדובר בגידול של 7.4% שרשמו ההכנסות הכוללות לעומת התקופה המקבילה ב-2023. ההכנסות עברו מהתכווצות לצמיחה לפני חמישה חודשים וקצב צמיחתן גדל בעקביות מאז. לא זו בלבד, ההכנסות ממסים עקיפים צמחו פעם נוספת יותר מההכנסות הכוללות (ואף השיגו צמיחה דו ספרתית של 11.2% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד), מה שמעיד לחיוב על צמיחת הפעילות הכלכלית במשק.

"גם בצד ההוצאות ניתן למצוא נקודת אור. שיעור הגידול של ההוצאות בניכוי הוצאות המלחמה עמד על 6.9% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. גם בהיבט זה יש שיפור עקבי. בחודש שעבר צמחו ההוצאות הללו בשיעור חד יותר של 8.3% ועד חודש מאי השנה קצב צמיחתן עוד היה דו ספרתי.

"סביר להניח כי בהמשך הרבע האחרון של השנה ימשיך הגירעון להאט, במונחי תוצר. אמנם נראה כי לא יושג הגירעון המתוכנן בשיעור של 6.6% תמ"ג לשנת 2024 (שבינתיים עודכן ל-7.7%), מה גם שמסגרת ההוצאות הוגדלה שוב לאחרונה. אולם, נקודת הפתיחה לשנת 2025 תוכל בכל זאת להיות משופרת יותר.

"עדיין, מדובר בהיקפי גירעון גדולים שמשמעותם היקפי הגיוסים גדלים. כמו כן, לפנינו הוצאות שתיגזרנה ממסקנות הוועדה היושבת כעת על צרכי הביטחון של המדינה. אלו, יחד עם הריבית הגבוהה, שעשויה להישאר על רמתה הגבוהה הנוכחית, 4.5 אחוזים, זמן לא קצר, ימשיכו לאתגר את שוק איגרות החוב המקומי. 

"בהקשר זה, תהיה חשיבות לחלוקה בין הגיוס בחו"ל לגיוס בארץ. המשך שיפור בנתונים ומחויבות למשמעת תקציבי יוכלו לבלום את תהליך הירידה בדירוג החוב ואם כך יהיה – יקל הנטל על השוק המקומי לטובת הגיוס בחו"ל".

x