איגוד המוסכים עתר לבג"ץ: "התנהלות רשות שוק ההון מעלה חשש כבד"

איגוד המוסכים עתר לבג"ץ נגד רשות שוק ההון, משרד התחבורה ואיגוד חברות הביטוח, בעקבות חוזרי הממונה על הביטוח להגדלת הפער בהשתתפות העצמית למבוטחים הבוחרים במוסך שאינו הסדר. איגוד המוסכים: "התנהלות רשות שוק ההון מעלה חשש כבד כי היא מנסה לחסל מאות מוסכים בישראל"

 

 
איגוד המוסכים עתר לבגץ נגד רשות שוק ההון, משרד התחבורה ואיגוד חברות הביטוח / צילום: Dreamstimeאיגוד המוסכים עתר לבגץ נגד רשות שוק ההון, משרד התחבורה ואיגוד חברות הביטוח / צילום: Dreamstime
 

עידו אסיאג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
12/11/2024

איגוד המוסכים בישראל הגיש עתירה לבג"ץ נגד רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ואיגוד חברות הביטוח בישראל, בדרישה להפסיק את הנוהל במסגרתו פועלות חברות הביטוח להשפיע על מבוטחיהן לפנות למוסכים המצויים איתן בהסדר כספי, כחלק מתיקון הרכב במסגרת פוליסת הביטוח – מוסכי הסדר. בעתירה מציינים באיגוד המוסכים כי ההסדר שמקיימות חברות הביטוח, בהכוונת ובהעלמת העין של הרגולטורים, פוגע בתחרות החופשית ובזכויות הצרכנים ומביא להגבלות לא הוגנות על בחירת המוסך – מה שמחליש את איכות התיקונים ופוגע בצרכן.

בעתירה, שהוגשה באמצעות משרד עו"ד שבולת ושות', נטען כי המגבלות הקיימות כופות על הצרכנים להשתמש במוסכים שבהסדרים עם חברות הביטוח בלבד, ולמעשה נשללת מהם האפשרות לבחור מוסך בהתאם לשיקוליהם האישיים, נוחות או אמון במוסך אחר. העתירה מצביעה על כך שמדיניות זו פוגעת בתחרות בענף הרכב, מסייעת להוזלת עלויות עבור חברות הביטוח על חשבון הצרכנים, ומובילה לכך שלבעלי הרכב לא ניתנת האפשרות לבחור במוסכים לא מוסדרים, גם אם אלו מספקים שירות טוב יותר. כמו כן, נאמר כי חברות הביטוח פועלות בניגוד להנחיות הרגולטור ומפעילות לחץ על הצרכנים במטרה להשיג את מבוקשן.

עוד נטען בעתירה כי רשות שוק ההון ומשרד התחבורה פעלו לאורך השנים בשיתוף עם איגוד חברות הביטוח ליצירת תשתית המגבילה את שוק התיקונים. בין היתר, מתייחס האיגוד למדיניות הקיזוזים, במסגרתה חברות הביטוח מקזזות סכומים מהפיצויים שמגיעים לצרכנים ומפחיתות את התשלומים למוסכים – דבר המביא לפגיעה כלכלית במוסכים. החברות למעשה מקזזות, לאחר תיקון הרכב, סכומים המגיעים למוסך בגין העבודה שבוצעה במסגרת התיקון או בגין עלות החלפים שבהם נעשה שימוש בתיקון בטענה כי היה על המוסך אותן מחברת הביטוח עצמה:

"התנהלות רשות שוק ההון מעלה חשש כבד כי היא מנסה להיטיב עם חברות הביטוח על חשבון המבוטחים, ומלמדת כי ההשקפה כי הרגולטור הינו גורם המייצג בהכרח נאמנה את האינטרס הציבורי, היא השקפה תמימה למדי", נכתב בעתירה. 

בעתירתו, מבקש איגוד המוסכים מבית המשפט להורות לרשות שוק ההון ולמשרד התחבורה לאפשר לצרכנים חופש בחירה אמיתי, להרחיב את האפשרות לשימוש במוסכים שאינם בהסדרי הביטוח, ולהבטיח כי גם מוסכים שאינם חלק מהרשת המוסדרת של חברות הביטוח יקבלו הזדמנות שווה לספק שירותי תיקון. בכך ניתן יהיה להבטיח שוק פתוח ותחרותי שישרת טוב יותר את הצרכנים.

לדברי רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים: "רשות שוק ההון ומשרד התחבורה, בשיתוף פעולה עם חברות הביטוח, עושים יד אחת נגד בעלי הרכבים בישראל, ומגבילים את זכויותיהם באופן שמשרת אך ורק את האינטרסים הכלכליים ושיקולים זרים של חברות ביטוח בכל הקשור למוסכים וספקי חלקי חילוף. נחוצה תחרות אמיתית ושוויון בין מוסכים, כך שהצרכנים יוכלו לבחור את המוסך שבו יקבלו שירות בהתאם לשיקוליהם האישיים ולא בהתאם לשיקולים עלומים של חברות ביטוח, על גב הציבור הישראלי. לא יעלה על הדעת, שהרגולטור, שמתפקידו לדאוג לציבור, משמש הלכה למעשה כמשרתם של בעלי ההון ומשתף פעולה לחיסול עסקים קטנים ובינוניים על לא עוול בכפם ובתקופת מלחמה".

מרשות שוק ההון נמסר בתגובה: "הרשות תלמד את העתירה לאחר שתתקבל ותתייחס בדרכים המקובלות".

x