יותר משנה עברה מאז אירועי 7 באוקטובר ומפרוץ מלחמת 'חרבות ברזל'. חברת אל על מחבקת את אנשי ונשות המילואים ואת בני משפחותיהם. כולנו מייחלים לשובם של כל החטופות והחטופים במהרה לביתם, ונושאים תפילה לשלומם ולבריאותם של משרתי צה"ל ואנשי כוחות הביטחון.
גם ברבעון זה, וביתר שאת נוכח המציאות הביטחונית המשתנה והמאתגרת, ביטולי הטיסות המתמשכים מצד החברות הזרות ממשיכים לחייב אותנו להתמודד עם ביקושים חסרי תקדים ועם עודף ביקוש על היצע. על אף האתגרים, אנו פועלים כל העת לתגבור לוח טיסותינו ככל הניתן, תוך ביצוע התאמות מסחריות, מבצעיות ותפעוליות.
ברבעון הנוכחי, בדומה לרבעונים הקודמים, אחוז התפוסה במטוסי החברה (LF) הגיע לנתון שיא של כ-94%, לעומת כ-88% ברבעון המקביל אשתקד, מה שמייצג רמות ביקוש גבוהות במיוחד לטיסות החברה נוכח התקופה, בנוסף לביקושים שגרתיים של רבעון קיץ וחופש גדול. הודות למאמצים לתגבור לוח הטיסות ולאור רמת הביקוש יוצאת הדופן, היצע המושבים הזמינים (ASK) עלה בכ-15%. ההכנסה הממוצעת לנוסע לק"מ (RRPK) המשקפת את רמת המחיר הממוצעת לנוסע, עלתה בכ-16% ברבעון בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, ואף בשיעור נמוך יותר במחלקת תיירים.
החברה ממשיכה לנהל מדיניות מחירים מוקפדת, במסגרתה נקבעו מחירים אחידים לארבעה יעדים מרכזיים בעלי קישוריות גבוהה – לרנקה ב-199$, אתונה ב-299$, וינה ודובאי ב-349$ - מהם ניתן להגיע למאות יעדי המשך. הוצעו ליעדים אלה עשרות אלפי כרטיסים, והביקוש הגבוה בשילוב המחיר הנוח, הביאו לכך שמרבית הטיסות התמלאו מראש, מה שלא מאפשר להזמין טיסות ליעדים אלה בסמוך למועד ההמראה. ביתר היעדים של החברה נקבעו מחירי "גג" במחלקת התיירים, וזאת על מנת להבטיח רמת מחיר הוגנת גם בעת רכישת המושבים האחרונים. מחירי ה"גג" חלים גם בתקופות השיא ותקפים לחודשים הקרובים.
אל על מעדכנת מעת לעת מדיניות ביטולים ושינויים מקלה בהתאם לאירועים הביטחוניים, זאת במטרה לאפשר לנוסעים גמישות ואפשרות לביטול הכרטיס וקבלת שובר בשווי מלא למימוש עתידי או ביצוע שינויים ללא דמי שינוי. בנוסף, החברה האריכה את תוקף השוברים שהונפקו בתקופת המלחמה בשנה נוספת, וכן ממשיכה להעניק הטבות למשרתי צה"ל בסדיר ובמילואים, ונרתמת לסייע למחזיקי צו 8 המבקשים לשוב לארץ לטובת גיוס למילואים. החברה ממשיכה גם בביצוע פעולות לסיוע במאמץ המלחמתי, בין היתר באמצעות תרומות לעמותות שונות ובאמצעות הפעלת טיסות החילוץ מאמסטרדם, בהיקף של מיליוני שקלים.
מנכ"לית אל על, דינה בן-טל גננסיה: "לאורך כל חודשי המלחמה ובייחוד ברבעון הנוכחי, אנחנו ממשיכים לחוות ביקוש מוגבר לטיסות אל על, שגבוה משמעותית ביחס לקיבולת המושבים שביכולת החברה להציע. אנו עושים כל העת מאמצים תפעוליים להגדלת היצע המושבים ככל הניתן, זאת על מנת למצוא פתרונות ולתת מענה מיטבי לציבור הנוסעים מישראל ואליה. אנחנו ממשיכים לנהל מדיניות מחירים מוקפדת ולפעול באופן אקטיבי להגבלת מחירי הכרטיסים, באמצעות קביעת מחירי גג לנוסעים עבור טיסות הלוך חזור לכלל יעדי אל על, זאת בנוסף לארבעת היעדים שהגדרנו במחיר קבוע ואחיד – לרנקה, אתונה, דובאי ווינה. מהלך זה חידד לנו את ההבנה כי קביעת מחיר אחיד בשילוב גמישות בביטול הכרטיס מייצרת זמינות ונוחות עבור הצרכן להזמנה מראש, אך מביאה ל"סתימת" הטיסות מראש, מה שלא מאפשר לנו לנהל את מלאי המושבים בצורה מיטבית.
מאז תחילת הלחימה אל על נרתמה למשימות לאומיות ככל שהיה צורך, זאת הודות להירתמות המדהימה של כלל אנשי אל על שפועלים כל העת לביצוע משימתנו ללא הפסקה. לפני כשבועיים נוכחנו פעם נוספת בחשיבות חוסנן של חברות התעופה הישראליות, לאחר שהשבנו לארץ כ-2,000 נוסעים ישראלים שחוו אירועים אנטישמיים באמסטרדם ואל על נחלצה לעזרתם והפעילה 6 טיסות חילוץ בשבת על חשבונה – ללא עלות נוספת עבור הנוסעים.
חברת אל על פועלת במתכונת חירום כבר יותר משנה, כאשר מטרתנו היא להבטיח שהשמיים יישארו פתוחים בין ישראל לעולם. זהו מהלך חיוני להמשך הפעילות העסקית, הכלכלית והדיפלומטית במדינה. תעופה מהווה עורק מרכזי לחיים בישראל, ובשעה שיתר חברות התעופה הזרות טרם שבו לפעול, השוק ימשיך להיתקל באתגרים, וביקושי הנוסעים לא יתייצבו. אנו ממשיכים לצעוד למימוש התוכנית האסטרטגית, תוך מיקוד רשת הנתיבים שלנו ביעדי ליבה דוגמת ארה"ב, תאילנד, לונדון ופריז, אליהם אנו פועלים בתדירויות יומיות ובשיעורי תפוסה גבוהים במיוחד. תהליך ההתייעלות שעברה אל על בקורונה ממשיך לבוא לידי ביטוי בהתנהלות האחראית של החברה, שבונה את חוסנה הפיננסי לשנים הבאות".
סמנכ"ל כספים באל על, ינקלה שחר: "אנו מסכמים רבעון שבו היקף ההכנסות חצה את רף מיליארד הדולר. הגידול נובע בין היתר מעלייה בהיקפי הפעילות ומאחוז התפוסה שמוסיף להיות גבוה גם ברבעון הנוכחי, לצד ניהול מוקפד של רשת הנתיבים ושימור תוכנית ההתייעלות. אנו מעריכים כי חיזוק האיתנות הפיננסית עם המשך שיפור בהון העצמי החיובי, תוך הקטנת החוב הפיננסי נטו שעומד על כ-376 מיליון דולר, יחד עם היקף מזומן של כ-1.25 מיליארד דולר, יתמכו בצמיחת החברה בשנים הבאות".
תוצאות עיקריות לרבעון השלישי לשנת 2024:
הכנסות החברה ברבעון הסתכמו לכ-1,004 מיליון דולר, צמיחה של כ-20% לעומת כ-839 מיליון דולר ברבעון הקודם (Q2). היצע המושבים המשוקללים ק"מ (ASK) עלה בכ-15% ביחס לרבעון המקביל עם המשך מתיחת יכולות החברה לקצה במטרה לתגבר את לוח הטיסות ככל הניתן ולאפשר את השמיים בין ישראל לעולם. בניית כושר הייצור לאחר היציאה ממשבר הקורונה והוספתם של מטוסים החכורים בחכירה רטובה לפעילות בשירות החברה, אפשרה את העלייה המשמעותית ב-ASK. ההכנסה למושב משוקלל ק"מ (RASK) עלתה בכ-23% ביחס לרבעון המקביל בעיקר בשל עליה ניכרת וחריגה בשיעור התפוסה (LF) אשר זינק לכ-94% לעומת כ-88% ברבעון המקביל וכן מעלייה בהכנסה לנוסע ק"מ (RRPK) שעלתה ב-16% לעומת רבעון מקביל וכ-2% בלבד לעומת רבעון קודם. הצמיחה נובעת מאחוזי תפוסה חריגים ומביקושים גבוהים לטיסות החברה על רקע צמצום טיסות של חברות זרות לישראל.
ה-EBITDAR (רווח תפעולי תזרימי) ברבעון השלישי לשנת 2024 הסתכם לכ-360 מיליון דולר, לעומת כ-172 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.
הוצאות המימון נטו ברבעון הסתכמו לכ-24 מיליון דולר, לעומת כ-33 מיליון דולר ברבעון המקביל. הירידה נובעת בעיקר מגידול בהכנסות ריבית מפיקדונות על רקע העלייה המשמעותית ביתרות הנזילות של הקבוצה וירידה בהיקף החוב הפיננסי.
הרווח הנקי ברבעון הסתכם לכ-187 מיליון דולר, ביחס לכ-52 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הגידול נובע מעלייה בהיצע המושבים המשוקללים ק"מ (ASK), מעלייה בשיעור התפוסה (LF), מעלייה בהכנסה למושב משוקלל ק"מ (RASK), מעלייה בהכנסות ממטען, מההתייעלות המשמעותית שעשתה החברה לאחר הקורונה, וממיקוד רשת הנתיבים של אל על והסטת המטוסים מהיעדים בהם הייתה ירידה ניכרת בביקוש לטובת יעדים מבוקשים מאוד.
תזרים המזומנים של החברה מפעילות שוטפת הסתכם ברבעון בכ-320 מיליון דולר לעומת כ-93 מיליון דולר ברבעון המקביל. הגידול נובע מעליה ברווחיות ושיפור בהון החוזר של החברה המושפע בעיקר ממכירה מראש של כרטיסי טיסה לעונות הביקוש.
ההון העצמי של החברה ליום 30 בספטמבר 2024 הסתכם לכ-371 מיליון דולר לעומת גירעון בהון העצמי בהיקף של כ- 209 מיליון דולר ליום 31 בדצמבר 2023. הגידול בהון והמעבר להון עצמי חיובי נובע מהרווח הנקי שנרשם בתשעת החודשים הראשונים של השנה, גיוס הון בהיקף של כ-135 מיליון דולר ומימוש כתבי אופציה בהיקף של כ-39 מיליון דולר.
חוב פיננסי ברוטו ליום 30 בספטמבר 2024 הסתכם לכ-1,626 מיליון דולר. חוב פיננסי נטו ליום 30 בספטמבר 2024 הסתכם לכ-376 מיליון דולר.
מנכ"לית אל על, דינה בן-טל גננסיה: ״חברת אל על פועלת במתכונת חירום כבר יותר משנה, כאשר מטרתנו היא להבטיח שהשמיים יישארו פתוחים בין ישראל לעולם. זהו מהלך חיוני להמשך הפעילות העסקית, הכלכלית והדיפלומטית במדינה. תעופה מהווה עורק מרכזי לחיים בישראל, ובשעה שיתר חברות התעופה הזרות טרם שבו לפעול, השוק ימשיך להיתקל באתגרים, וביקושי הנוסעים לא יתייצבו".
116 קרנות נאמנות שמחזיקות סה"כ 99.74 מיליון באל על
קרנות נאמנות שמחזיקות את אל על. לרשימה המלאה
שם קרן |
אחוז מהקרן |
בשקלים |
6.41% |
617387.8 |
|
3.38% |
6419200 |
|
2.98% |
998498.3 |
|
2.91% |
3537811.1 |
|
2.76% |
6018000 |
|
2.55% |
44480.1 |
|
2.29% |
5285585.8 |
|
2.05% |
767000 |
|
1.98% |
272214.2 |
|
1.91% |
2719900 |