"מי שקנה גנרטור, שימכור את זה ביד 2" מנכ"ל חברת החשמל בוועידת תשתיות ותעשייה

בכירי התעשייה הישראלית בוועידת ישראל ה-11 לתשתיות ותעשייה: עדי נוב, מנכ"לית בסס"ח: "ברמת המאקרו, ישראל היא השקעה טובה."

 

 
בכירי התעשייה הישראלית בוועידת ישראל ה-11 לתשתיות ותעשייה / צילום: Dreamstimeבכירי התעשייה הישראלית בוועידת ישראל ה-11 לתשתיות ותעשייה / צילום: Dreamstime
 

מורן שקד
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
14/12/2024

מאיר שפיגלר, מנכ"ל חברת החשמל: "הפאניקה לא היתה במקומה, לא כי לא צריך להתארגן אלא כי החברה ידעה לתת מענה, לא הודות לרגולטורים, אלא למרות הרגולטורים. מי שקנה גנרטור, שימכור את זה ביד 2"

אורלי שטרן, מנכ"לית נתיבי איילון שלקחה גם חלק בפאנל: "נתחיל מהיסוד: אין מהנדסים. הפקולטות לא מספקות את מה שזקוק בארץ. אם אנחנו רוצים שמישהו יהנדס לנו לפרויקטי תשתיות, אין לנו כאלה. גם אין לנו מהנדסות. הנדסה צריך להיות מקצוע מועדף"

צחי גולן, מנכל סימנס בע"מ וסימנס מוביליטי ישראל: "אני קורא מפה לחברות הממשלתיות, לקחת בחשבון, כשהן בוחרות את הספקים שלהן, לתת עדיפות לחברות יציבות וחזקות שפיתחו ידע מקומי, ולא נשענות רק על ידע זר"

כל בכירי ענף התשתיות והתעשייה נפגשו היום על במה אחת בוועידת ישראל לתשתיות ותעשייה שהתקיימה ביוזמת SE SUMMIT EXPERTS זו השנה האחת עשרה ברציפות.

בפאנל מנכ"לים שהתקיים בתחילת היום אמר עוזי יצחק, יו"ר נמלי ישראל: "מדינת ישראל עברה בצורה טובה מאוד את התקופה המאתגרת. צריך לזכור שהישגי המשק הישראלי בזמן המלחמה היו לא פחות חשובים. הרציפות התפקודית המשיכה גם תחת טילים. לא ראינו פה כל מחסור. ברבעון הראשון של שנת 2025 נראה גאות כלכלית גדולה מאוד. מניסיון עבר, צפויה פעילות רבה מאוד במשק ובנמלים בראש ובראשונה. רוב החומרים עובר דרך הנמלים וזה אתגר גדול". ניסן לוי, מנכ"ל נמל אשדוד הוסיף: "בנמל אשדוד זיהינו  שהולכת להיות פה צמיחה ערה ואנחנו נערכים בהתאם. אנחנו קונים ציוד, קונים מנופים, משפצים את הרציפים ואף, מגייסים  עובדים זמניים כדי להגדיל את כוח העבודה".

עדי נוב, מנכ"לית בססח: "ברמת המאקרו, ישראל היא השקעה טובה. הורדת הדירוג מעלה את מחיר הכסף אבל לא את היכולת שלנו לגייס כסף. מצד שני, אצל חברות מסחריות זה יותר מורכב. חברות שצריכות להחליט להכניס צוות, סחורות והשקעה לישראל, מהססות. אנחנו רואים שחלק מהמכרזים מתעכבים כי יש קושי לגייס שחקנים זרים. יותר קשה לשכנע גופי מימון לשים פה את הכסף. הם מעדיפים לדבר איתנו אחרי המלחמה. פה נכנסים לתמונה שחקנים שכבר פעילים בישראל כדוגמת בססח, שמבטחת ומנפיקה ערבויות בפרויקטים, שיכולים לתת את הביטחון לחברות זרות  ולמזמינים הישראלים גם, ולאפשר מימון וביצוע העסקאות״.

גיל מילר, מנכ"ל אלאלוף ושות' ספנות בע"מ: "כדי לעמוד בביקושים שנראה אותם רק הולכים וגדלים, אנחנו חייבים הסדרה של הנמלים על מנת לתת מענה ללקוחות, כולל במטען הכללי. אני קורא למשרד התחבורה לא לחכות ליום שאחרי, ולעשות זאת כבר היום. כחברה שהביאה לארץ באמצעות חברת גרימלדי האיטלקית, אותה אנחנו מייצגים בארץ, מאות קרונות של סימנס וקטרים החשמליים, אנחנו רואים הרבה מאוד בקשות בתחום התשתיות שרק ילכו ויגדלו לטובת שיקום הצפון והדרום".

צחי גולן, מנכל סימנס בע"מ וסימנס מוביליטי ישראל: "חוסר היציבות העולמית היא כאן להישאר, והיא מתרחשת בהרבה מאוד זירות: אוקראינה, סין, קוריאה, ארה"ב, וכמובן המצב במזה"ת. בסימנס נשענים בכל העולם וגם בארץ על ידע שמגיע ממומחים זרים שמגיעים לארץ, והיכולת להישען עליהם נעשית קשה עם חוסר היציבות. יש עליהם לחץ מאוד כבד מהחברות והמשפחות. לכן, הבנו שאנחנו חייבים להישען ככל הניתן על כח אדם וידע מקומי. אני קורא מפה לחברות הממשלתיות, לקחת בחשבון, כשהן בוחרות את הספקים שלהן, לתת עדיפות לחברות יציבות וחזקות שפיתחו ידע מקומי, ולא נשענות רק על ידע זר. בנוסף, להורדת דירוג האשראי יש משמעות גדולה על ההחלטות של השחקנים הבינלאומיים, כשהם בוחנים את סדרי העדיפות שלהם בפרויקטים הבינלאומיים. חשוב שהממשלה תיתן לזה עדיפות גבוהה כדי שהדירוג יעלה".

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל וסגן נשיא אסטרטגיה - אפריקה, מזרח תיכון ומרכז אסיה: "במהלך המלחמה, 20-25% מהעובדים שלנו גויסו למילואים. עדיין, באף אחד מהפרויקטים שלנו– ויש לנו 7 פרויקטים גדולים בישראל - לא הורדנו את הרגל מהגז, כאשר רק בשנה האחרונה התווספו 3 פרויקטים משמעותיים: הסגירה פיננסית של הקו הירוק, המשך הצטיידות ברכבת ישראל וחתימה על הסכם פרויקט נופית. בסופו של יום, עקביות המדינה בהמשך השקעה בפרויקטי תחבורה ותשתיות, מבלי להתעלם כמובן מאפקט המלחמה ומהצורך לבצע התאמות לגישור על הפערים, הם מרכיבים שישמרו על האמון בשוק וימשיכו לבצר את המעמד שלו כשוק אטרקטיבי ואסטרטגי לארגונים בינלאומיים מובילי שוק."

עוד דיבר בוועידה מאיר שפיגלר, מנכ"ל חברת החשמל שאמר: "הפאניקה לא היתה במקומה, לא כי לא צריך להתארגן אלא כי החברה ידעה לתת מענה, לא הודות לרגולטורים, אלא למרות הרגולטורים. מי שקנה רגולטור, שימכור את זה ביד 2. לגבי עלויות החשמל, קודם כל, אנחנו לא מעלים את מחיר החשמל. זה לא חברת החשמל, זה רשות החשמל, ויש לנו הרבה הסתייגויות לגבי תפקודה. מצד שני מה האלטרנטיבה. רוצים לבטח את הרשת, לכל הפרויקטים, יש צורך בתשתיות. הדבר הזה כרוך בלא מעט עלויות. לגבי אנרגיה גרעינית: אנחנו בעד כל אנרגיה, שתספק חשמל ללקוחות באופן שוטף, מעבר לזה, כל דבר שיקבל אישור, אנחנו שם".  

יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר, שפתח את הוועידה אמר: "כבר למעלה משנה שאנחנו מתמודדים עם אתגרים חסרי תקדים. שוק הבניה חווה קשיים, יש מחסור בעובדים, האטה בצמיחה, הגירעון העמיק. בגלל העליה בסיכונים הגיאופוליטיים כל חברות הדירוג הורידו את דירוג האשראי של מדינת ישראל. יחד עם זאת, יש למדינת ישראל שרירי ליבה חזקים והמשק מפגין גמישות. לפני תקופה קצרה חזרתי מסבב פגישות עם משקיעים גדולים של מדינת ישראל. מדובר על קרנות ההשקעה הגדולות ביותר בעולם. הגעתי לפגישות כשברקע אנחנו עדיין במלחמה בעצימות גבוהה, הליך הגיבוש התקציב עדיין היה בתהליכים, והורדה בדירוגים, למרות כל זאת, קיבלנו רוח גבית מדהימה מכל העולם. והשאלה היא למה? התשובה היא שהם יודעים לנתח את הכלכלה הישראלית, הם יודעים לזהות את הפוטנציאל דווקא עכשיו. אמנם יש אי ודאות, אבל הבעת הרצון שלהם להשקיע היתה יוצאת דופן". 

מלי ציבור פרנס, מנכ"לית ובעלים, פירמת הייעוץ TEFEN: "בעידן של אי-וודאות כלכלית וטכנולוגית, המפתח להצלחה עסקית טמון ביכולת לשלב בצורה אינטגרטיבית בין הון אנושי מוכשר, טכנולוגיות מתקדמות, חשיבה אסטרטגית וכלים עסקיים חדשניים. בזמנים של משבר גלובלי, צמצום תקציבים וטלטלות בשוק ההייטק, החברות המצליחות הן אלה המסוגלות לייצר ערך מתמשך דרך חדשנות ארגונית. המודלים של Tefen מאפשרים בדיוק את זה- הם מייצרים לארגונים יתרון תחרותי בסביבה עסקית דינמית ומורכבת, תוך מיקוד בהון האנושי כמנוע הצמיחה המרכזי."

בפאנל בנושא תחבורה אמר ניסים פרץ, מנכ"ל נתיבי ישראל: "מלחמה לא צריכה להזכיר שצריך לשקם את העוטף או את הצפון. לא יתכן שהרכבת לשדרות עדיין לא פתוחה. התשתיות מעולם לא היו באופן שמשרת את האוכלוסיה החשובה הזאת". 

אורלי שטרן, מנכ"לית נתיבי איילון שלקחה גם חלק בפאנל: "היקף הכבישים במדינת ישראל הוא לא בהלימה למספר הרכבים. נדרשת תחבורה ציבורית שכל אחד פה יבחר לנסוע בה. עיקר ההשקעה שלנו זה בתחבורה ציבורית, הרשת חייבת להיות מלאה. נתחיל מהיסוד: אין מהנדסים. הפקולטות לא מספקות את מה שזקוק בארץ. אם אנחנו רוצים שמישהו יהנדס לנו לפרויקטי תשתיות, אין לנו כאלה. גם אין לנו מהנדסות. הנדסה צריך להיות מקצוע מועדף". 

שרון זייד, סגן נשיא ומנכ"ל אוניברסיטת חיפה: "אנחנו מחוברים לתעשיה, וההשפעה היא הדדית. התפקיד שלנו היה לאפשר לעובדים שלנו לעזור למשקי הצפון. לגבי המילואימניקים: אנחנו הצלחנו השנה להפוך 40% מהכיתות להיברידיות". שלומי בסון, משנה למנכ"ל בזן הוסיף "זו הזדמנות פז לקדם את האנרגיות המתחדשות". 

x