רשות ניירות ערך מפרסמת לראשונה דו"ח על פעילותן של חברות הנותנות שירותי מידע פיננסי. חברות אלו פועלות מכוח חוק שירות מידע פיננסי, התשפ"ב 2021 אשר נכנס לתוקף בחודש יוני 2022.
נכון לסוף נובמבר 2024, בישראל 19 חברות בעלות רישיון למתן שירותי מידע פיננסי אשר נותנות שירותים לכ-156,073 לקוחות ביניהם לקוחות יחידים (אנשים פרטיים, משקי בית ועוסקים מורשים) וחברות.
נותן שירות מידע פיננסי, אשר קיבל את הסכמתו המפורשת של הלקוח, יכול לרכז עבורו את המידע הפיננסי שנוצר ונצבר מפעילותו הפיננסית השוטפת של הלקוח במקום אחד, ולהציג לו תובנות והצעות ערך. כיום המידע אותו ניתן לאסוף עבור הלקוח מצוי בבנקים ובחברות כרטיסי האשראי והלקוחות יכולים לקבל תובנות על התנהלות הצרכן בכספו הנזיל, בצריכה ותשלומים, בחסכונותיו ובהלוואותיו.
סוגי הלקוחות שמקבלים שירות מבעלי הרישיון הינם מגוונים וכוללים יחידים, עוסקים מורשים ותאגידים. יש ציפייה כי בעתיד נראה גידול במספר הלקוחות וזאת בשל העמקה והרחבה של השירות והתועלת שהלקוחות יוכלו להפיק ממנו כגון השוואת עלויות בתחומים שונים כמו חשבונות חשמל וטלפון, ריביות על הלוואות וכדומה
על מנת להבטיח את אבטחת המידע של הלקוח, החוק אוסר על שימוש בטכנולוגיות ישנות לאיסוף מידע משום שאלה חשופות לפרצות שונות. חלף זאת, מחייב החוק שימוש בסטנדרט טכנולוגי אחיד המכונה ממשק API.
עיקרי הממצאים המפורטים בדוח:
1. המידע הפיננסי אותו מציגים נותני שירותי מידע משפר את יכולותיו של יחיד ותאגיד כאחד, ואולם, קיימים קשיים ביישומה של הרפורמה באופן מלא גם עבור יחידים ובאופן משמעותי יותר עבור תאגידים.
נכון לנובמבר 2024 בעוד שכמעט ביחס לכל הלקוחות היחידים (99.2% מתוך 86,786) נמשך מידע פיננסי בממשקי ה- API, רק ביחס למיעוט מהלקוחות התאגידים (1.2% מתוך 61,583) המידע נמשך באופן זה.
נותני שירות מידע פיננסי מדווחים על קשיים מול הבנקים וחברות כרטיסי האשראי בחיבור חשבונות של תאגידים לממשקי API.
2. עיקר הגידול במספר הלקוחות בתחום בחודשים יוני-נובמבר 2024 הוא בחשבונות של יחידים. בתקופה זו חל גידול של 4,921 לקוחות בממוצע בכל חודש. 85% מהם לקוחות המנהלים חשבונות כיחידים.
3. הדוח מצביע על ריכוזיות של נותני שירותי המידע בענף שנמצא עדיין בתחילת דרכו. כ- 90% מכלל הלקוחות בענף, מרוכזים בחמש חברות בלבד. כ-85% מהלקוחות בעלי חשבונות של יחידים מקבלים שירות משלוש חברות וכ- 94% מהלקוחות בעלי חשבונות של תאגידים מקבלים שירות משתי חברות בלבד.
4. מספר דרישות למידע באמצעות ממשקי API לפי הסטנדרט, ממקורות המידע עבור לקוח מסוים המוגדרות כ"קריאות", עומד על סך של כ- 65 מיליון קריאות בחודש בממוצע, אשר כאמור, רובן המוחלט מבוצע עבור לקוחות יחידים.
5. מהדוח עולה שהמידע הפיננסי השימושי ביותר עד כה הוא מידע הנוגע להוצאות הלקוחות. לעומתו, במידע הפיננסי הנוגע לחסכונות, הלוואות ותפעול ההשקעות, עדיין לא מתבצע שימוש נרחב.
כך נמצא שסל המידע כרטיסי אשראי וסל חשבונות עו"ש, מהווים יחד כ- 89% מהקריאות למידע.
לעומת זאת, סל מידע פיקדונות וסל מידע ניירות ערך אשר מציעים ללקוחות אפשרות לשפר את החסכון ולספק לו תובנות ביחס להכנסותיו, עומדים רק על כ-3.4% מסך הקריאות למידע.
לחברות בעלות רישיון למתן שירותי מידע פיננסי יש פוטנציאל להוסיף פעילויות תוך הוצאת רישיונות מתאימים נוספים, לשם הרחבת והעמקת שירותים פיננסים המוצעים לצרכן.