מה שמסתמן כמאבק בין רשויות – משרד הבריאות שאחראי על קופות החולים, ורשות שוק ההון שהיא הרגולטור בתחום ביטוחי הסיעוד של הקופות, מאיים להחזיר את המשבר בביטוח הסיעודי בשירותי בריאות כללית בפרט ובקופות החולים בכלל.
מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, הורה לקופות החולים ולהפסיק תפעול וניהול הביטוח הסיעודי שלהן החל מה-1 בינואר 2026 למעט המשך טיפול במבוטחים שכבר הוכרו כסיעודיים. הוראת משרד הבריאות מנוגדת בעצם להוראות בתקנות רשות שוק ההון, שהתחייבה למצוא פתרון ארוך טווח לביטוח הסיעודי בקופות החולים בתוך שנתיים. בנוסף הורה בר סימן טוב לקופות להפסיק למכור פוליסות סיעוד חדשות כבר ב-1 ביולי 2025.
לטענת מנכ"ל משרד הבריאות בפנייתו לקופות: "להחלטה לשחרר את חברות הביטוח מאחריותן עשויות להיות השלכות משמעותיות על קופות החולים. מהלך זה יוצר חשיפה משפטית וכלכלית ובכך מהווה סיכון משמעותי לקופות ולמשאביהן הכלכליים, זאת בנוסף לקשב הניהולי המשמעותי שיידרש מהנהלת הקופה לנושא הביטוח הסיעודי. כל זאת מעלה חשש כבד כי יקשה על קופות החולים לעמוד במחויבותן לספק שירותי בריאות לתושבי ישראל לפי הוראות חוק ביטוח בריאות ממלכתי".
הסכם בין כללית להראל בסוף 2024
ממש לקראת סיום 2024, לאחר משבר ממושך שהביא לחשש כי הכללית לא תוכל להמשיך למכור ולתפעל ביטוחי סיעוד, מה שכונה "משבר הביטוחים הסיעודיים", חתמה הקופה על הסכם עם קבוצת הראל ביטוח להמשיך את ההתקשרות ביניהן בשנתיים מה-1 בינואר 2025 עד סוף 2026.
ההסכם בין הראל לכללית התבסס על תקנות חדשות בתחום שפרסם הממונה עמית גל. מדובר בשתי תקנות החדשות של רשות שוק ההון;
1. החמרת התנאים לפיהן יוגדר מבוטח כסיעודי – במקום 3 מתוך 6 פעולות שהמבוטח לא יכול לבצע במבחן הקרוי ADL, יידרשו 4 פעולות שאחת מהן היא אי שליטה בסוגרים.
2. התקנה השנייה והחשובה בעיקר בעיני חברות הביטוח בכלל והראל בפרט, היא ביטול ההמשכיות. מדובר בחובת המעבר להמשכיות הפוליסה במקרה בו לא נמצא מבטח שיתקשר עם קופת החולים במועד סיום ההתקשרות. תקנה זו תיכנס לתוקף החל מ 1.1.2027, ורשות שוק ההון התחייבה במסגרת פרסום התקנות החדשות, לפעול עד אז לקידום פתרון ארוך טווח ובר קיימא לביטוח הסיעודי בישראל.
מרשות שוק ההון נמסר בתגובה כי "הרשות למדה על כוונת משרד הבריאות להגבלת שיווק הביטוחים הסיעודיים מהתקשורת. הרשות תלמד את ההצעה והמשמעויות הנלוות לה ותמשיך לפעול באופן שישרת את ציבור המבוטחים על הצד הטוב ביותר". בתגובה ניתן לראות שיש תרעומת מצד הרשות שלא קיבלה מידע על מכתבו של בר סימן טוב לקופות החולים, אלא "למדה על כך מהתקשורת".