דו"ח של הרשות לניירות ערך חושף פערים בדיווחי הרווח הגולמי של רשתות המזון

הממצאים מצביעים על שונות בסיווג סוגי העלויות הנזקפות לסעיף עלות המכר כדוגמת עלויות מערך האונליין ועלויות הובלה אשר משפיעות על חישוב הרווח הגולמי

 

 
דוח ריכוז ממצאי ביקורת רוחב בנושא רווח גולמי בענף קמעונאות מזון / תמונה: Dreamstimeדוח ריכוז ממצאי ביקורת רוחב בנושא רווח גולמי בענף קמעונאות מזון / תמונה: Dreamstime
 

נטלי גרין
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
28/01/2025

הרשות לניירות ערך פרסמה היום (יום שני) דוח מקיף המסכם ביקורת רוחב בענף קמעונאות המזון, במטרה לבחון את איכות הדיווח על הרווח הגולמי בדוחות הכספיים של רשתות המזון.

הדוח חושף פערים משמעותיים בסיווג רכיבים, גילוי נתונים וביאור המדיניות החשבונאית, העלולים לפגוע בשקיפות וביכולת המשקיעים להשוות בין חברות.

דיווח כספי של תאגידים מדווחים הוא כלי מרכזי עבור ציבור המשקיעים להערכת ביצועי החברות וקבלת החלטות השקעה מושכלות. דיווח איכותי ושקוף מאפשר למשקיעים להבין את מצבם הפיננסי של הגופים בהם הם משקיעים ובונה אמון בין החברות הציבוריות למשקיעים.
הרווח הגולמי, המשקף את הפער בין הכנסות החברה ממכירת מוצרים לעלות המכר שלהם, הוא מדד מרכזי להערכת ביצועי חברות. עם זאת, ממצאי הביקורת מצביעים על הבדלים מהותיים בין חברות בענף באשר לאופן סיווג והצגת רכיבי הרווחיות. כך, למשל, נמצא קיבוץ יתר של רכיבים תחת סעיף "עלות המכר", פערים במדיניות החשבונאית והיעדר גילויים כמותיים ואיכותיים מספקים, מה שעלול להוביל להערכות שגויות מצד המשקיעים.

הממצאים המרכזיים בדוח:

פערים בגילוי: בחלק מהחברות נמצאו ליקויים בגילוי בנוגע לסך פדיון קופה ופיצול בין מכירות ברוטו למכירות נטו וכן, וליקויים במידע שנכלל בביאורים למדיניות החשבונאית, לרבות אי-פירוט הסיבות לזקיפת רכיבים לעלות המכר.

העדר פירוט כמותי: חלק מהחברות לא הציגו נתונים כמותיים עבור רכיבי עלות המכר המרכזיים, כמו קניות, פחת ושכר עובדים. 

השפעת הפעילות המקוונת:  נמצאה שונות בסיווג הוצאות פעילות אונליין, כגון עלויות ליקוט והפצה, המשפיעות על חישוב שיעורי הרווחיות הגולמית.

בעקבות ממצאים אלו מפרסמת הרשות לניירות ערך בדו"ח עמדות סגל ודרישות שנועדו לשפר את איכות ההצגה והגילוי בדוחות הכספיים של החברות, ולהבטיח עד כמה שניתן אחידות בדיווח בין החברות.

בין הדרישות:

הבחנה בין סך המכירות בקופה לבין ההכנסות המוכרות בדוחות הכספיים: חברות נדרשות להציג במסגרת פרק תיאור עסקי התאגיד או דוח הדירקטוריון סך מכירות (פדיון קופה) בנוסף לנתון ההכנסות המוכר בהתאם לכללי החשבונאות. בנוסף, במסגרת ביאור ההכנסות בדוחות, חברות נדרשות לפצל בין הכנסותיהן כסוכן לשאר הכנסותיהן. 

גילוי מדויק ומפורט של מדיניות חשבונאית וביאור עלות המכר בדוחות הכספיים: חברות נדרשות להציג ביאור מלא של רכיבי עלות המכר לפי מהותם והסברים ברורים על הסיבות לסיווגם בעלות המכר. 

שקיפות ואחידות בסיווג עלויות :עלויות הובלה לסניפים ועלויות סידור מוצרים על המדף ייכללו בעלות המכר, בעוד שהוצאות אתרי אינטרנט, סניפים פיזיים, סניפים היברידיים וככלל גם מרכזי שילוח יסווגו תחת הוצאות מכירה ושיווק.

סיווג הוצאות פעילות אונליין: נדרש גילוי ברור ומפורט לגבי עלויות ליקוט ומשלוחים, תוך הפרדה מהרכיבים הקיימים.

הרשות מדגישה את החשיבות של דיווח שקוף, מפורט ואחיד בסעיף הרווח הגולמי, העומד בדרישות התקינה החשבונאית ותורם לחיזוק אמון המשקיעים. החברות נדרשות ליישם את מסקנות הדוח, והרשות תבצע פיקוח ומעקב אחר יישום ההמלצות לשיפור איכות הדיווח והשקיפות.

לדוח המלא לחצו כאן

x