רבעון ראשון קטסטרופלי של טסלה

הרווח של טסלה ברבעון הראשון ירד ב-71% - הרבעון הגרוע ביותר מזה שנים, כאשר ירידה בסנטימנט הצרכנים, בין היתר, פגעה בשורה התחתונה של החברה

 

 
רבעון ראשון קטסטרופלי של טסלה / תמונה: Dreamstimeרבעון ראשון קטסטרופלי של טסלה / תמונה: Dreamstime
 

עמית י.
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
27/04/2025

טסלה תפסה כותרות רבות השנה ולא מסיבות הכי טובות. המכירות דשדשו או כמעט נעצרו בכמה שווקים מרכזיים. מחאות פרצו ברחבי יבשות נגד מאסק והמותג (בחודשים האחרונים היו הפגנות וחרמות מאורגנות וגם ונדליזם כלפי הסוכנויות ותחנות הטעינה של החברה בארה"ב וברחבי אירופה), והמחיר של טסלה ירד לאחרונה בכ-50%. אז כשהחברה גם פרסמה תמונת רווחים עגומה השבוע (עם ירידה של 71% ברווח בתחום הרכב), החדשות הרעות האלה לא היו לגמרי הפתעה. אבל הן כן גרמו לכמה אנליסטים להעריך מחדש את השווי ההוגן של החברה. 

התוצאות הרבעוניות של טסלה

סך ההכנסות של טסלה ברבעון הראשון הסתכמו ב-19.3 מיליארד דולר, זו ירידה של 9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הרווח התפעולי שלה כלומר, הרווח לאחר הוצאות תפעול ירד ב-66%, ועמד על 400 מיליון דולר בלבד, עם שולי תפעול כלליים מאכזבים של 2.1% בלבד. ירידה חדה במחירי הרכבים, ירידות במסירות הרכב לצד עליה בהוצאות התפעול הקשורות לבינה מלאכותית ופרויקטים אחרים - כל אלה השפיעו על התוצאות.

בתחום הרכב (שהוא עדיין החטיבה הגדולה ביותר), ההכנסות ירדו ב-20% והסתכמו בקצת פחות מ-14 מיליארד דולר, והרווח הנקי צנח ב-71% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. בנוסף, ירידות משמעותיות באחוזים במכירות בשווקים חשובים כולל ארה"ב, סין וגרמניה היו בעיקר הגורם לאכזבה. 

אך יחד עם זאת, החברה המשיכה לרשום צמיחה בחטיבת ייצור ואחסון האנרגיה הקטנה שלה, עם הכנסות של 2.7 מיליארד דולר שמהווה עלייה של 67% לעומת השנה שעברה, וביחידות השירות והיחידות האחרות שלה, עם הכנסות של 2.6 מיליארד דולר שזה עלייה של 15%.

איך נראית הדרך הלאה?

החברה לא נתנה הנחיות רשמיות, והפנתה אצבע מאשימה לחוסר הוודאות בכל הקשור לתכנית המכסים של טראמפ. זאת לאחר שבעבר היא חזתה צמיחה מוגברת במכירות רכב לשנה זו. אך כעת החברה אומרת שתבחן מחדש את התחזית שלה לשנה כולה בעדכון הרבעון השני שלה.

בינתיים, בשיחת ועידה עם משקיעים מאסק אמר כי הזמן שהוא מקדיש לניהול משרד היעילות הממשלתית ירד ליום או יומיים בשבוע. הוא אמר שזה ייתן לו יותר זמן להתמקד בטסלה (וכנראה גם בחברות השונות האחרות שלו). עכשיו נשאר להמתין ולראות מה המשמעות של כל זה עבור טסלה בהתחשב בהתנגדויות של הצרכנים כלפי מאסק עצמו וכלפי טסלה.

טסלה גם אמרה שהיא עדיין מתכננת להתחיל את פעילות המוניות הרובוטיות שלה באוסטין ביוני, אם כי בסדר גודל קטן, עם עשרה עד עשרים כלי רכב בלבד. השקת שירות המוניות שאמורה להיות שילוב בין אובר לAirbnb -  תכלול בהתחלה מפעילים אנושיים מרוחקים שיוכלו להתערב למקרה שתצוץ בעיה כלשהי, ולאחר מכן, זה צפוי להתרחב דיי מהר, לדבריו.

למעשה, טסלה אמרה שהיא צופה ששירות המוניות הרובוטיות המלא שלה לנהיגה עצמית יהיה זמין לשימוש אישי במקומות רבים בארה"ב עד סוף השנה. היא שואפת שמיליוני טסלות יפעלו באופן אוטונומי לחלוטין במחצית השנייה של השנה הבאה.

החברה גם דיברה על התוכניות שלה להתחיל לייצר דגמי רכבים חשמליים חדשים בעלות נמוכה יותר ברבעון זה, משהו שהיא מקווה שיגביר את הביקוש של הצרכנים. וכדי לחסוך כסף, היא משפצת קווי ייצור קיימים במקום לבנות קווי ייצור חדשים לגמרי. מה שעדיין לא ברור הוא מה תהיה המשמעות של המכסים של הבית הלבן עבור החברה. טסלה מתכננת להרחיב את הייצור בארה"ב, אבל זה כרוך בציוד שהיא צריכה להביא מחוץ לארה"ב, וסביר להניח שהדברים הללו יהיו כפופים למסי יבוא חדשים. למשל, תחום האנרגיה של טסלה יכול לספוג מכה דיי גדולה כי סוללת הליתיום שלה מגיעה מסין, והרי המכסים על סין הם משמעותיים. אמנם החברה עובדת על איתור ספקים שאינם מסין, אבל זה משהו שלוקח זמן.

מהי ההזדמנות כאן?

הרבה מהכותרות טסלה התמקדו במיקוד מחדש של מאסק בטסלה ובאופן לא מפתיע. כך או אחרת, מאסק, שהוא אדם שנוי במחלוקת, כנראה יהיה זה שיגדיר את החודשים הבאים עבור טסלה ומחיר המניה שלה. לאחר פרסום הדוחות האחרון, ההערכות של אנליסטים ומחירי היעד ירדו בגלל לסביבת התפעול החלשה ולפגיעה במותג שראינו לאחרונה. ל-41 אנליסטים שמציעים תחזית מחיר לשנה אחת לטסלה יש אומדן מקסימלי של 480$ ואומדן מינימלי של 115$. 
 


מחירי היעד של האנליסטים נעים כעת בין 115 דולר ל-480$ דולר.


לסיום, אין ויכוח על כך ששווי המניה גבוה באופן אובייקטיבי  אך עם זאת, השקעה היא כולה מבט קדימה, במיוחד כשמדובר בטסלה, הכל קשור להבטחות שלה לגבי העתיד, וזו כנראה גם הסיבה שלמרות דוח הרווחים העגום משקיעי טסלה גילו מידה של אופטימיות לגבי השקת הרובוטקסי המתוכננת של אילון מאסק ביוני והעלו את מחיר המניה. ואם החברה תבצע את התוכניות שלה לרובוטקסיה והומנואידים, אז מחיר המניה שלה כנראה ייסחר גבוה בהרבה מהמקום שהיא נמצאת בו כיום.

אין בכתוב כל המלצה לביצוע פעולה כלשהי, כולל רכישה/קנייה/החזקה של סוגי ניירות הערך המופיעות בכתבה. ככלל, חובה על הקורא לעשות מחקר מעמיק בהתייחס לכל רעיון השקעה שהוא.

61 קרנות נאמנות שמחזיקות סה"כ 129.88 מיליון ב-TESLA INC
קרנות נאמנות שמחזיקות את TESLA INC. לרשימה המלאה

שם קרן

אחוז מהקרן

בשקלים

אי.בי.אי. מחקה אינדקס רכב חשמלי גלובלי

11.34%

1414148.61

הראל מחקה אינדקס Top10 Tech

10.94%

5159376.8

ATF מחקה אינדקס מניות ארה"ב Large Cap מומנטום ענפי

8.2%

12251549.85

ATF מחקה אינדקס מניות ארה"ב Large Cap מומנטום ענפי מנוטרלת מט"ח

8.2%

15867841.72

אקליפטוס DIGITAL ECONOMY

5.76%

1411270.8

MTF מחקה אינדקס Global Manufacturers מנוטרלת דולר 

5.72%

502899.54

קסם אקטיב מניות בלוקצ`יין

5.68%

1563143.6

אי.בי.אי. מחקה BlueStar Global GreenTech

4.88%

647608.53

הראל מחקה S&P Kensho Electric Vehicles מנוטרלת מט"ח

4.17%

134679.65

מגדל מניות חו"ל טכנולוגיות חדשניות - מנוטרלת מט"ח

3.95%

1690659.43

x