לוקחים את החוק לידיים - הצעת חוק להוזלת חלפי הרכב ופוליסות הביטוח

חברי ועדת הכלכלה יזמו בעצמם הצעת חוק להוזלת חלפי הרכב ופוליסות הביטוח

 

 
לוקחים את החוק לידיים / Image-by-fabrikasimf-on-Freepikלוקחים את החוק לידיים / Image-by-fabrikasimf-on-Freepik
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
04/06/2025

לאחר שנים של הבטחות להסדרת תחום תיקוני הרכב לאחר תאונות, ורפורמה מלפני יותר משנה בתחום, כולל "מחירון שוק לשמאים" של משרד התחבורה והאוצר שעד היום לא נחתמה בידי שרת התחבורה, החליטו חבריה לקחת את הסדרת הנושאים האלה לידיהם.

מדובר ביוזמה יוצאת דופן שבה חברי ועדת הכלכלה בכנסת בראשות ח"כ דוד ביטן הניחו על שולחן הכנסת הצעת חוק שמטרתה לאזן את פערי הכוחות בענף הרכב, להביא להוזלה במחירי מוצרי התעבורה, השירותים בענף הרכב ופוליסות הביטוח. 

על הצעת החוק רשומים כל חברי הוועדה מהסיעות השונות - היו"ר ח"כ דוד ביטן, וחברי הכנסת - שלום דנינו, אברהם בצלאל, דן אילוז, משה פסל, ששון ששי גואטה, אוהד טל, אלי דלל, יסמין פרידמן, אליהו ברוכי,  רון כץ, אלון שוסטר ושלי טל מירון.

"בשנים האחרונות עסקה ועדת הכלכלה של הכנסת רבות בנושא זה, וקיימה דיונים ממושכים בהשתתפות נציגיהם של כלל הגורמים הרלוונטיים, ובכללם הרגולטורים בענף הביטוח ובענף הרכב, במטרה להגיע להסכמות שיביאו לאיזון בשוק," מסבירים המציעים את הצעת החוק. 

עם זאת, לדעת המציעים, "הוראות הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון בעניין ענף רכב רכוש, שפורסמו בין השאר בעקבות אותם דיונים, אינן נותנות מענה מספק לבעיות הקיימות בשוק. הסמכות לקבוע הוראות אלה, המשפיעות באופן משמעותי מאוד על ענף הרכב, נתונה באופן בלעדי לרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, מבלי שישנה חובה לקבל את הסכמת הרגולטור במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים ואף ללא חובת היוועצות עמו. כמו כן, הוראות אלה אינן נתונות לפיקוח פרלמנטרי כלשהו". 

הסדרת תחום התיווך בין חברות ביטוח לשירותי רכב

"נוסף על כך, מציינים המציעים, התפתחה בשוק פרקטיקה של פעילות מתווכים, העוסקים בתיווך בין חברות ביטוח ובין בעלי הרישיונות לשירותים בענף הרכב. פעילותם של מתווכים אלה אינה מוסדרת היום בחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב ,ולפיכך אינה מפוקחת בידי הרגולטור במשרד התחבורה". 

הצעת החוק כוללת שני תיקונים עיקריים: התיקון הראשון הוא בחוק הרישוי, שבמסגרתו מוצע להסדיר את תחום התיווך במתן שירותי רכב, לקבוע את תנאי הזכאות לקבלת רישיון עיסוק בתחום, להסדיר את אחריותו של מתווך במתן שירותי רכב כלפי הלקוח שעמו הוא התקשר – המבטח, יחד ולחוד עם אחריותו כלפי בעל הרכב המבוטח וכלפי בעלי הרישיון למתן שירותים בענף הרכב לפי החוק העיקרי, בהם המוסכים. 

לעניין הסכם התיווך בין המתווך למבטח - הוא ייערך בכתב ולא יוכל למנוע ממוסך להתקשר עם מתווכים נוספים או יגביל אותו לסוג לקוחות מסוים. כמו כן, מוצע להסמיך את שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ככל שיראה לנכון, לקבוע בתקנות הוראות לעניין פרטים נוספים שחובה לכלול בהסכם תיווך כאמור. 

תיקון נוסף בסעיף 16 לחוק הרישוי, נועד להקנות לרגולטור במשרד התחבורה סמכות לדרוש נתונים מבעלי הרישיונות המוסדרים לעניין עמלה, מחיר או רווח. בהתאם לכך, תוטל חובה על בעלי הרישיונות למסור למנהל לפי חוק הרישוי, לפי דרישתו ולשם ביצוע ההוראות לפי החוק האמור, פרטים לעניין עמלה, מחיר או רווח. מידע זה נדרש למשרד התחבורה לשם בקרה על התנהלות השוק ולשם גיבוש מדיניות בנושא.

כמו כן, כדי למנוע ריכוזיות בענף הרכב וכן למנוע ריכוז כוח שוק בידי חברות הביטוח, מוצע להגביל את שיעור ההחזקה של מבטח בהון המניות של מתווך וכן את שיעור ההחזקה של מתווך בהון המניות של מוסך. 

פיקוח פרלמנטרי על מחירי מוצרי תעבורה

נוסף על כך, מוצע להבהיר כי סמכות שר התחבורה והבטיחות בדרכים להתקין תקנות לפי סעיף 153 לחוק הרישוי, העוסקות בהוראות מקצועיות לעניין שמאי רכב, כוללת גם סמכות לקבוע הוראות לעניין מחיר מוצר תעבורה שיצוין בשומת הרכב, ולקבוע כי התקנות לעניין מחיר מוצר תעבורה כאמור יהיו באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, לטובת פיקוח פרלמנטרי בעניינן. יובהר כי הסמכות לקבוע את מחיר מוצר התעבורה שיצוין בשומת הרכב קיימת גם היום לפי סעיף 153 לחוק הרישוי, והתיקון המוצע נועד לאפשר החלה של פיקוח פרלמנטרי על התקנות בעניין זה בלבד.

לאסור על מבטח להחזיק במניות יבואני חלפים או תיווך בשירות רכב

התיקון השני בהצעת החוק הוא בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), התשמ"א–1981, שבמסגרתו מוצע לקבוע הוראות בנוגע להתנהלות המבטחים בענף הרכב. כדי למנוע ריכוזיות בענף, מוצע לאסור על מבטח להחזיק, בכל שיעור שהוא, בהון המניות של בעל רישיון לסחר במוצרי תעבורה או של בעל רישיון תיווך בשירות רכב לפי חוק הרישוי. כמו כן, מוצע לקבוע כי הוראות הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון לפי חוק הפיקוח, לעניין תנאי ביטוח שיש בהן כדי להשפיע על מי שמחזיק ברישיון למתן שירותי רכב, ייקבעו בהסכמת המנהל במשרד התחבורה שהוא הרגולטור המפקח על ענף הרכב, וכן יובאו לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, וזאת כדי להבטיח שהן ייקבעו בהתחשב בנותני השירותים בענף הרכב כמו גם בציבור בעלי הרכב. כמו כן, מוצע לקבוע כי גם הוראות בתכנית ביטוח בנושא ענף רכב רכוש יהיו טעונות באישורים האמורים וכן באישור הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, מאותם הטעמים כאמור לעיל. 

עוד מוצע לקבוע כי תהיה חובה לכלול בתוכנית הביטוח בענף רכב רכוש התייחסות לכמה נושאים, כדי  למנוע הפליה של מוסכים קטנים, לעודד את התחרות בתחום ולהביא לצמצום פערי הכוחות בין המבטחים לנותני השירותים בענף ולבעלי הרכב המבוטחים. לפיכך, מוצע לקבוע כי ההוראות יכללו, בין היתר, תנאים הנוגעים להתקשרות מבטח עם מוסכים באופן שיאפשר לכל מוסך שירצה להיכלל ברשימת המוסכים שבהסדר עמו ולפי אותם התנאים, תנאים בנוגע למחיר שמבטח יגבה בעד שירותים הניתנים לבעל הרכב, תנאים בנוגע לאספקת חלקי רכב ובכלל זה חובת המבטח לאפשר למוסך לספק את מוצרי התעבורה בעצמו אף אם הם לא אושרו על ידי שמאי הרכב שמטעמו והתייחסות לאחריות המוסך בשלהם, וכן תנאים הנוגעים להשפעת מחיר השוק של מוצרי תעבורה על המחיר שישלם המבטח למוסך שעמו הוא מצוי בהסדר בעד הטיפול. 

הגבלת השתתפות עצמית

כמו כן, מוצע כי הוראות אלה יכללו תנאים הנוגעים לפוליסת ביטוח, לרבות הטלת חובת המבטח לאפשר לבעל רכב מבוטח לתקן את רכבו בכל מוסך בעל רישיון לפי חוק הרישוי, גם בכזה שאינו מצוי בהסדר עם המבטח ולקבוע הגבלה על שיעור ההשתתפות העצמית שייגבה מבעל הרכב בעד השירות. בנוסף, מוצע לקבוע כי תנאי בפוליסת ביטוח, הקובע 

הקובע סכום השתתפות עצמית מעבר לתקרת השיעור שנקבעה בתוכנית הביטוח כאמור – יתבטל. 
 

x