נְגִישׁוּת

גודל טקסט

גדול קטן רגיל

ניגודיות גבוהה במיוחד

הפעל רגיל

גופן קריא

הפעל רגיל

טקסט מודגש

הדגש רגיל

הדגשת קישורים

הפעל בטל
דווח

מהמרות על כל הקופה: האם בולמוס החובות של ה-AI יוביל לקריסת ענקיות הטכנולוגיה?

 

 
אנטולי זיימן, צילום: ניקי וסטהפלאנטולי זיימן, צילום: ניקי וסטהפל
 

אנטולי זיימן מחלקת מסחר בבורסה לני״ע
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
06/05/2026

JPM:

מלכודת החוב של ה-AI: האם ענקיות הטכנולוגיה עפות קרוב מדי לשמש?

הנרטיב סביב מהפכת הבינה המלאכותית משתנה. בזמן שהיינו מרוכזים ב"קסם" של המודלים השפתיים, מציאות פיננסית אפלה יותר מתחילה לצוף. ענקיות הטכנולוגיה כבר לא רק משקיעות בעתיד; הן מהמרות על כל הקופה.

1. קריסת תזרים המזומנים

בשנת 2024, ענקי הדיגיטל ישבו על הר של זהב, עם תזרים מזומנים חופשי (FCF) שהגיע לשיא של 300 מיליארד דולר. אם נריץ קדימה ל-2026, ההר הזה נמחק. אנחנו חוזים במסלול שמוביל לעבר אפס מזומנים נטו.

2. ה"חור השחור" של הוצאות ההון (Capex)

לאן נעלם הכסף? תשתית ה-AI היא המיזם היקר ביותר בתולדות התאגידים.

תחזית הוצאות הון ל-2026: כ-715 מיליארד דולר.

צמיחה שנתית: עלייה של 70% משנה לשנה.

התוצאה: ה-AI בולע כמעט כל דולר של תזרים מזומנים תפעולי.

3. שחיקת המרווחים

העידן של "מכונת טכנולוגיה רזה ויעילה" חלף מהעולם. ככל שעלויות האנרגיה והדרישה לחומרה נוסקות, שולי הרווח נלחצים לתהום.

4. עידן המינוף החדש

כדי להשאיר את האורות דולקים ואת המעבדים הגרפיים (GPUs) עובדים, ענקיות הטכנולוגיה פנו לדבר אחד שהן נהגו להימנע ממנו: חוב עתק.

בולמוס ההלוואות: כ-175 מיליארד דולר בחובות חדשים צפויים להיכנס למאזנים ב-2026.

הקפאת הרכישות העצמיות (Buybacks): העידן שבו חברות ניפחו את מחיר המניה שלהן באמצעות רכישה עצמית מסתיים, כשהכסף מופנה להקמת חוות שרתים.

הסיכון המבני: ללא רכישות עצמיות ועם חוב הולך וגדל, הרצפה שתמכה בשווי השוק של הטכנולוגיה הופכת לשברירית מתמיד.

בשורה התחתונה:

אנו עדים לשינוי יסודי. בום ה-AI לא ממומן על ידי שגשוג נוכחי; הוא מסובסד על ידי חוב עתידי. ה-AI אולי יהיה האדריכל של המחר, אבל כרגע הוא פושט את הרגל של היום.

החשבון הגיע. מי הולך לשלם אותו?

x