סקטור האנרגיה, שבעבר נתפס בעיקר כהשקעה מחזורית התלויה במחירי הנפט, הופך כיום לכלי מרכזי לניהול סיכונים בתיקי השקעות. כך לפי ניתוח עדכני של State Street Investment Management, זרוע ההשקעות של בנק סטייט סטריט. את הדו"ח כתבה רבקה צ'סוורס, אסטרגית מניות בכירה בסטייט סטריט.
לפי הדוח של State Street Investment Management, המתיחות הגיאופוליטית היא ששינתה את כללי המשחק, שכן היא הפכה את מחירי האנרגיה לגורם המרכזי שמניע כיום את השווקים, האינפלציה והחשש הכלכלי.
הדו"ח מסביר, כי בעוד שסקטורים שונים יורדים על רקע המתיחות הגיאופוליטית, הרי שסקטור האנרגיה דווקא מתחזק, שכן חברות האנרגיה מרוויחות מעליית מחירי הנפט והגז. העובדה הזו היא שהופכת את האנרגיה כיום לכלי דפנסיבי בתיק ההשקעות, שיכול לאזן את הפגיעה בסקטורים האחרים של התיק.
בנוסף, ב־State Street מציינים כי השווקים כבר אינם רואים איום על אספקת האנרגיה כאירוע נדיר וקצר טווח, אלא כסיכון קבוע יותר.
למרות תנודתיות גבוהה, סקטור האנרגיה ממשיך להציג ביצועי יתר ביחס לסקטורים אחרים. במדד S&P 500, הפער בתשואות מתחילת השנה בין סקטור האנרגיה לבין הסקטור החלש ביותר (סקטור הפיננסים) עומד על יותר מ-50%.
כתוצאה מכך, משקיעים מוסדיים מגדילים חשיפה לסקטור האנרגיה לא רק כדי לייצר תשואה — אלא כדי להגן על התיק בתקופה של אי־ודאות גבוהה. במקביל, קרנות סל (ETF) בתחום האנרגיה רשמו זרימות הון משמעותיות.
ב-State Street מעריכים, כי גם בטווח הארוך סקטור האנרגיה צפוי להמשיך לשחק תפקיד מרכזי בתיקי השקעות, בעיקר בזכות תרומתו לפיזור ולחיזוק עמידות התיק. עם זאת, מציינים שם, כי כל התקדמות בפתרון מתחים גיאופוליטיים עשויה להוביל לירידה זמנית במחירי הנפט – וליצור הזדמנויות כניסה למשקיעים ארוכי טווח.

ממנוע צמיחה, לכרית בטחון בתיקי השקעות / קרדיט: אילוסטרציה – AI


