האם פישר חושש לפספס את יעד האינפלציה מלמטה?

ממוצע האינפלציה בישראל בשנים הקרובות עשויה להיות נמוך מ--2%.

 

 
סטנלי פישרסטנלי פישר
 

יניב חברון
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
25/01/2012

האם פישר חושש לפספס את יעד האינפלציה מלמטה? – בנק ישראל מציין כי קצב עליית המחירים הואט משמעותית במחצית השנייה של השנה והוא מגלם קצב שנתי נמוך מגבול היעד התחתון של הממשלה. גם בהשוואה היסטורית ניתן לראות כי קצב האינפלציה הואט משמעותית והוא עומד על אפס לעומת ממוצע של 2% בשנים האחרונות. בניגוד לקודמיו בתפקיד, פישר כבר התבטא בעבר ואמר כי פיספוס יעד האינפלציה מלמטה, גרוע בדיוק כמו פיספוס יעד האינפלציה מלמעלה..

האינפלציה בחצי השנה האחרונה הושפעה מהמחאה החברתית כאשר האינפלציה המקומית מסתכמת ב- 0%. כמו כן, המחצית הראשונה של השנה (חודשי החורף בעיקר) הם יחסית נמוכים ושנה קודמת הם היו יחסית גובהים.

האינפלציה הכללית נמצאת בקו מגמה יורד ולהערכתנו צפויה להמשיך כך בחודשים הקרובים. בשליש האחרון של שנת 2011, הפתיעו 3 מתוך 4 מדדים כלפי מטה לעומת התחזיות המוקדמות. גם בשנת 2011 הסעיף שתרומתו לאינפלציה היתה הגבוהה ביותר היה סעיף הדיור. אנו מעריכים כי תחול השנה התמתנות בקצב העלייה של סעיף הדיור (קצב עלייה נמוך מ- 2% לעומת תחזית של בנק ישראל לעלייה של 4%) כאשר מחירי הדירות מתמתנים ומחירי השכירויות צפויים להגיב בפיגור. תהליך שעשוי להתרחש משך מספר שנים. בבנק מציינים "כי ככל הנראה חלה תפנית (כלפי מטה) של המחירים בשוק הדיור וכרגע המחירים יורדים בקצב מתון".
 
יוקר המחיה, וההשפעה על האינפלציה – בקטע מתוך סקירת "התפחויות כלכליות" שמפרסם בנק ישראל, עולה הטענה כי רמת מחירי הצריכה הפרטית בישראל בשנת 2010 הייתה גבוהה יחסית בהשוואה לשאר חברות ה- OECD, וזאת בעוד שרמת ההכנסה לנפש בישראל נמוכה מממוצע החברות ב- OECD.  בנק ישראל מציין כי הפער במחירי המזון בין ישראל למדינות ה- OECD נובע, בין היתר, ממבנה שוק לא תחרותי במוצרים מסוימים וכן מהמע"מ הגבוה (בהשוואה בינלאומית) על מוצרי מזון.

מנגד, מציין הבנק כי החשיפה ליבוא של מוצרי הביגוד וההנעלה והתחרות בענף תורמת לרמת המחירים התחרותית בהשוואה בינלאומית ברכיב זה של הצריכה הפרטית. דוח מסוג זה עשוי לעודד את הלחץ על המחירים בשוק המקומי כאשר בראיה אינפלציונית לטווח הבינוני (2-4 שנים), המודעות המתגברת למחירים כיום תימשך ואף עשויה להוביל להורדת המכסים והתרת הכשלים שיגבירו את התחרותיות. מהלכים אלו עשויים לתרום להוזלה של המחירים במשק, כאשר החברות תמשכנה לחשוב פעמיים לפני שהן מבצעות העלאות מחירים חדות.

בסך הכל עברו חודשים ספורים מאז המחאה החברתית שפקדה את מדינת ישראל שהשפעותיה על רמת המחירים במשק ניכרת (קצב אינפלציה של אפס במחצית השניה של השנה) ואנו מעריכים כי המחאה תחזור בהמשך.
 
בנוסף ל"תירוצים" המקומיים, תחזיות האינפלציה הגלובליות מתמתנות. האינפלציה בשווקים מתעוררים מתמתנת וצפויה להמשיך לרדת. תחזיות האינפלציה באירופה וארה"ב במגמה דומה. התמתנות באינפלציה הגלובלית תגיע גם לישראל.

בטווח הקצר, אומנם קיים סיכון לעלייה חדה במחירי האנרגיה בעקבות המתיחות במפרץ הפרסי, עלייה שתוביל להאצה בלחצים האינפלציוניים, אבל היא תהיה זמנית. חשוב לציין כי פתרון והסכמות באזור תוביל לירידה חדה במחירי האנרגיה.
 
למרות האמור לעיל, בנק ישראל לא שינה את תחזיות חטיבת המחקר והוא עדיין צופה כי האינפלציה ב-12 החודשים הבאים תעמוד של 2.1% וכי הריבית בסוף שנת 2012 תעמוד על 2.2%. אנו ממשיכים להעריך כי האינפלציה הממוצעת בשנים הקרובות תסתכם מתחת למרכז היעד.

נכתב ע''י יניב חברון,
אקסלנס בית השקעות
 


הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או  או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

x