איש הנצח

 

 
 

אלמוג עזר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
02/03/2013

אלמוג עזר

האמונה הבלתי מתפשרת בחיי נצח, מלווה את האדם בערך מהרגע שבו האבולוציה "העניקה" לו את התבונה והמודעות. הרדיפה אחרי חיי הנצח היא בעלת שני פנים. הפן הראשון והחיובי, הוא המרוץ הטכנולוגי שמטרתו היא הארכת ושיפור חיים ככל שניתן. הפן השני הוא הפן המכוער יותר והוא הצד של מלחמות דת ורדיפה אחרי האל "שמבטיח" חיי נצח אם תדבק בתורתו ותתנגד לתומכים באלים אחרים.

ההתפתחות האחרונה בחיפוש אחרי חיי נצח, מקורה בעולם הטכנולוגיה ובמה שמכונה כיום תחום הסינגולריות. על פי וויקפדיה סינגולאריות מגודרת כ"נקודת זמן עתידית שבה ישיגו המחשבים יכולות אינטלקטואליות הגבוהות במידה משמעותית מאלו של בני האדם. בעקבות הישג זה של המחשבים, מניחים שיהיו פיתוחים רבים אשר ישנו את העולם בצורה קיצונית שלא ניתן לחזות באופן אמין על ידי אנשים החיים לפני נקודת הסינגולריות." הכינוי סינגולריות מגיע מתחום הפיסיקה, והוא ביטוי המתאר את המקום בו ישנה תלישות ואי ציות למימדי זמן ומרחב.

בספר " הסינגולריות מתקרבת", ריי קורצוויל מנסה להביא את בשורת הסינגולאריות אל הקהל הרחב. בתוך כך מחפש לפנות אל הקורא בכמה מישורים. המישור הראשון והפשוט יותר להבנה, הוא רמת המאקרו של הרעיון. כלומר בהסבר על מהו תחום הסינגולארית,מה הביא אותנו לנקודה שבה אנו מאמינים שהיא צריכה להתרחש ולאיזה כיוון העולם הטכנולוגי מצעיד את העולם, החומר קריא, מעניין ופשוט להבנה. כאשר קורצוויל, מבקש להיכנס לפרטים הקטנים יותר שמכילים את עולם הסינגולאריות ומאפשרים את קיומו, שם מונחים מונחים לא ידועים ומסבוכים להבנה והקורא הממוצע יכול בקלות ללכת לאיבוד. רוב הספרים של מדע פופולארי מתחמקים בצורה ברורה מלהיכנס למרכיבים המדעיים העמוקים של התחום בו הם עוסקים, אך לא קורצוויל. הוא אינו מוותר לקורא ומכניס אותו אל נבכי העולם המדעי ויש שייטענו לשווא. עם זאת אם קורצוויל צודק בהביט המקרואיסטי, ניתן להניח שהרובוטים העתידיים שיהפכו סימביוטיים עם בני האנוש בשנת 2,045 כבר יבינו למה קורצוויל התכוון. 

לטובת קורצוויל יאמר כי פרט להיותו מדען הוא איש עסקים. לכן הוא מחפש לבחון גם את האספקט הכלכלי של העולם הסינגולארי. קורצוויל יודע להצביע על השינויים שקרו בעולם, בשלושים השנים האחרונות כאשר מחיר של מעבד של מחשב ירד מ – 10$ אל 1 סנט. אז לטענתו העולם העתידי יהיה משוחרר מתלאות כלכליות. אשרי המאמין.

הסינגולאריות, כמו שהיא פופולארית, היא גם קונטרוברסלית. אך קורצוויל כל כך משוכנע בה שהוא יוצא מנקודת הנחה, שהדרך אל מחשבים בעלי יכולות לעבד פעולות בסך של 10 בחזקת 24 לשנה, או לשינוי המבנה האטומי של אבן, כמעט והסתיימה. המיזוג בין אדם ומכונה הוא עיקרה של הסינגולריות – פרק הזמן שבו תיעשה בינתנו יותר ויותר לא-ביולוגית, ואדירה פי מיליארדים מכפי שהיא כיום.  ועדיין לא צריך תואר בפילוסופיה בכדי שהקורא יישאל את עצמו את השאלה האפיסטמולוגית המרכזית; האם החיבור של "האני" עם מכונה הוא ה"אני",. האם שילוב מלאכותי שלי עם מחשב לא הופך אותי יותר למחשב ולאו דווקא לאדם או לחלופין לאדם אחר? התודעה שלי מתעצבת על פי החוויות שאני עובר. בנקל ניתן לשחזר את אותן חוויות ואת המבנה המוחי שלי. אך האם למן הרגע שבו המכונה מחליפה את התודעה שלי – זה עדיין אני?

"שגר אותי סקוטי"

אין זו הפעם הראשונה שהפנטזיות העתידיות של מדענים מעלות את שאלות אפיסטמולוגיות. בעבר, פיסיקאים היו ממוקדים בחיפוש דרך העברת חומר פיזי ממקום אחד לאחר וביטול מימד המרחב על ידי כך. השאלה שנשאלה דרך פנטזיה זו היא האם ביכולת שחזור מדויק של חומר, גם ביולוגי, ובנייתו בנקודה גיאוגרפית אחרת יוצרת את אותה דמות בדיוק? הפנטזיה משתנה אבל השאלות נותרות דומה.

ושאלה/ מחשבה לסיום, האם האדם יוכל אי פעם לחשוב רציונאלית ולהבין שהוא וישותו הם כנראה בהגדרה ברי חלוף?

"הסינגולאריות מתקרבת" מאת ריי קורצוויל, תרגום עמנואל לוטם. הוצאת מאגנס


הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או  או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש. 

x