71% מהגיוס בכספיות – מ-4 קרנות

4 המגייסות הגדולות הן קרנות כספיות שיחד גייסו מעל 2 מיליארד שקל | הראל פיא כספית שקלית עם גיוס של 854 מיליון שקל

 

 
 

אלמוג עזר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
20/04/2013

גיוסים פדיונות בקרנות – מרץ 2012

המגייסות

בחודש האחרון, שני נושאים העיקו על שוק ההון העולמי. הראשון הוא איום המפולת הפיננסית בקפריסין, למרות שכלכלת האחרונה מהווה פחות מ-1%, הסכנה שנתונה בחילוץ שלה על ידי העמקת החוב האירופי גרמה לאי נוחות של ממש ביבשת. האיום השני נוגע לחשש גיאופוליטי של צפון קוריאה, בעלת היכולת הגרעינית שמאיימת על כל העולם ואחותו. תוסיפו לנתונים אלו את העובדה שכלכלת אירופה עדיין במשבר עמוק וכלכלת ארה"ב לא ממש ממריאה ובנקל ניתן להבין מדוע רוב הקרנות המצטיינות בגיוס לחודש מרץ הן קרנות מגייסות. למעשה ארבע הקרנות המגייסות ביותר שייכות לקרנות הכספיות. כאשר אלו משמשות שמקלט למשקיעים שמבקשים להשקיע את כספם באפיקים נטולי סיכון עד אשר יעבור זעם.

שיאנית הגיוס היא קרן נאמנות מבית הראל, הראל פיא כספית שקלית עם גיוס של 854 מיליון שקל. קרן כספית זו גובה מהמשקיעים 0.1% דמי ניהול וכיום הקרן מנהלת כבר 2.68 מיליארד שקלים. לא תמיד הקרן הייתה מאסיבית כל כך. בחודש אפריל של שנת 2012, הקרן עוד ניהלה פחות מ- 600 שקלים בלבד. נכון לתחילת השנה, הקרן עוד החזיקה כמה אג"ח קונצרני פרט לאג"ח הממשלתי והם האגרות של פועלים, כיל, חשמל ושטראוס.

סגנית המגייסות היא כאמור גם קרן כספית לבית מיטב בית השקעות – מיטב פקמ ג'מבו כספית. הקרן גייסה 577 מיליון שקלים. הקרן קיימת במדיניות ההשקעה העכשווית מאז שנת 2011 וכיום היא מנהלת יותר מ- 3.64 מיליארד שקלים. הקרן ממשיכה מהלך גיוס מרשים מתחילת השנה של מעל ל- 2.8 מיליארד שקלים. בדומה לקרן הכספית של הראל פיא, גם הקרן הכספית של מיטב רכשה אג"ח של פועלים, כיל, חשמל ושטראוס.

הקרן השלישית בטבלת המגייסות גם היא כספית, והיא הקרן של אלפא פלטיניום. קרן זו היא ללא דמי ניהול או עלות נלוות אחרות. מחירה הזול של הקרן הפך אותה לאופציה אטרקטיבית ממש בקרב רוב בתי ההשקעות והמוסדיים שמעדיפים לרכוש את הקרן על פני מק"מ. כיום היא מנהלת כבר כמעט מיליארד שקלים. לא רע בהתחשב שהיא קיימת רק מתחילת השנה.  
הקרן הרביעית היא קרן הנאמנות הכספית של בית ההשקעות אקסלנס, אקסלנס כספית שקלית. הקרן גייסה בחודש מרץ 292 מיליון שקלים.

שאר הקרנות אינן קרנות כספיות ולרוב הם קרנות אג"ח. תחום פופולארי מבין קרנות האג"ח הוא תחום ה- 90/10. כלומר קרנות שמתחייבות להשקיע 90% מהונן בתחום האג"ח הממשלתי והשאר בתחום אחרים, לרוב אג"ח קונצרני או מניות. מבין קרנות אלו בטבלה ניתן למצוא את הקרן בניהולו של בית ההשקעות אלטשולר שחם – אלטשולר שחם 90/10, שגייסה 190 מיליון שקלים וכיום היא מנהלת יותר משני מיליארד שקלים.  

קרנות נוספות שמופיעות ברשימה הן קרנות אג"ח שמשלבות בין השקעה באג"ח קונצרני לאג"ח ממשלתי. מבין קרנות אלו ניתן למצוא בטבלת המגייסות החודשית את הקרן מגדל אפיקים אג"ח, עם גיוס של 133 מיליון שקלים, את קרן הנאמנות מור נבחרת אג"ח עם גיוס של 102 מיליון שקלים, כלל תיק סולידי ללא מניות עם גיוס של 30 מיליון שקלים, אפסילון ללא מניות פרימיום עם גיוס של 34 מיליון שקלים ופורסט אג"ח מדורג עם גיוס של 11 מיליון שקלים.

הפודות

בקרב הקרנות הפודות לחודש נובמבר ניתן למצוא תמהיל של קרנות כספיות, לקרנות אג"ח ממשלתי וקרנות המנהלות אג"ח קונצרניות.

קרנות כספיות: הקרן הפודה ביותר היא הקרן של בית ההשקעות אקסלנס- "אקסלנס כספית פרימיום" עם גיוס של 90 מיליון שקל. אמנם החודש הפדיונות היו צנועים, אך זוהי עוד טבעת בשרשרת פדיונות ארוכה יותר של הקרן, כאשר בשנה המקבילה הקרן עוד ניהלה 4.04 מיליארד שקלים וכיום היא מנהלת 3.4 מיליארד שקלים. קרן כספית נוספת שמופיעה בטבלה היא הקרן בניהולה של הראל פיא, כספית פלטיניום, עם פדיון של 35 מיליון שקלים.

קרנות אג"ח קונצרני: הקרן השנייה בטבלת הפדיונות היא קרן אג"ח בדירוג גבוה. הקרן מבית מגדל, מגדל אג"ח AA ומעלה 0-3 שנים, פדתה בחודש מרץ 81 מיליון שקלים. הקרן הניבה מתחילת השנה תשואה בת 0.84%. כנראה שהמשקיעים במגדל שינו השנה את טעמם, משום שזהו החודש השני ברציפות בו הקרן פודה סכום גבוה ובתוך חודשיים היא פדתה 152 מיליון שקלים. גודל הקרן כיום הוא 632 מיליון שקלים. קרן קונצרנית נוספת בטבלת הפודות, היא קרן הנאמנות של אלטשולר שחם, אג"ח גלובלי ללא מניות עם פדיונות של 29 מיליון שקלים. הקרן הינה נוף זר בטבלת הפדיונות, מתוקף היותה "קרן חול"ית", אך מזה שנים בית ההשקעות של אלטשולר שחם ממותג ככזה אשר בעל יתרון יחסי בהשקעות חו"ל (הפעם זה כנראה לא עזר לו). כמו כן ניתן להזכיר באותה הנשימה את קרן אג"חית נוספת, הקרן של אפסילון, אפסילון תיק סולידי פרימיום עם פדיונות של 19 מיליון שקלים.

קרנות אג"ח ממשלתי: קרן בולטת בטבלת הפודות היא קרן האג"ח הממשלתי מבית כלל פיננסים, כלל ממשלתי ללא חברות. הקרן פדתה סכום נכבד של 79 מיליון שקלים בחודש מרץ. כמו כן קרן ממשלתית נוספת היא אילים ממשלת ישראל דולרית.
קרן אחת אסטרטגית מופיעה בטבלת הפודות - מיטב אסטרטגיות ממונפת עד 40% בטוחות. הקרן מזה זמן מה מדממת ואינה מצליחה לשנות את מהלך הפדיונות. כיום הקרן מנהלת כ- 250 מיליון שקלים וזה אחרי שעוד לפני שנה ניהלה מעל ל- 440 מיליון שקלים.
 




מאת: אלמוג עזר

 

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או  או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי וביןבהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

x