יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ ברוורמן ביקש לברר מדוע כ-150 גנרטורים של חברת החשמל לא הופעלו בסופה

 

 
חכ אבישי ברוורמן חכ אבישי ברוורמן
 

עומר רגב
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
18/12/2013

הוועדה קיימה היום דיון שעסקת בהיערכות חברת החשמל בסופה; יו"ר החברה: 50 גנרטורים הופעלו ומה שמנע את הפעלת יתר הגנרטורים היו דרכים לא מפולסות ושיקולי בטיחות; על המהנדסים שיצאו להשתלמות אמר רון טל: ההנהלה הודיעה להם על כוונה לפטרם – מקומם לא בחברה.

ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה הבוקר, ביוזמת היו"ר ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן, לישיבת דיווח ראשונית של חברת החשמל על היערכותה ופעילותה במהלך הסופה הגדולה בסוף השבוע האחרון. היו"ר ברוורמן אמר בפתח הדיון כי הוועדה מפקחת על חברת החשמל והתכנסה כדי לקבל דיווח על תפקודה. הוא הוסיף כי הציבור מאוד מודה לעובדים המסורים של החברה, על תפקודם במהלך הסערה. היו"ר ביקש דיווח על מספר המנותקים וכיצד יש עדיין מקומות שלא חוברו לחשמל. "הסערה בסוף השבוע הביאה לתוצאה חריגה בחומרתה של עשרות אלפי משפחות שנותקו מזרם החשמל לשעות ארוכות וחלקן גם לימים, הייתי רוצה לוודא שהתוצאה הייתה הכרחית וחברת החשמל אכן התכוננה כראוי לתנאי מגז אוויר קשים, אך לא היה ביכולתה למנוע את הפסקות החשמל הרבות", אמר ח"כ ברוורמן. הוא ביקש אף לדעת האם ובאיזה מידה נתקלה החברה בקשיי תיאום עם יתר הגורמים שפעלו בשטח.

יו"ר חברת החשמל, יפתח רון טל, אמר כי הוא מבקש להתנצל בפני אלה שנותק להם החשמל וכי החברה פעולת להחזיר את החשמל לכולם. "בשיא הסערה היו מנותקים כ-60 אלף משפחות, ועכשיו למעט מספר מאות משפחות שלא מחוברות לחשמל חיברנו חשמל לכל היישובים. שיקום הרשת יארך עוד מספר חודשים. כרגע חלק גדול מהרשתות זה אלתור, למשל יש עכשיו 50 גנרטורים, יש כ-60 קילומטר של כבלים שנקרעו. מבחינת האזרח היום כולם צריכים לקבל חשמל, רובם ככולם באמצעות הרשת. מצב החירום בחברה נמשך, צוותי החיבור מסתובבים בירושלים ובכל היישובים, עוברים מבית לבית ומוודאים איפה יש בעיות חשמל. היום יגיע החשמל לכל המשפחות. אנחנו אחרי המשבר בחלק הראשון. עד היום פינינו 6,000 עצים שנפלו על עמודי חשמל ואני רוצה להודות לעובדי החברה וההנהלה". עם זאת, ליו"ר ברוורמן התברר כי ברשות חברת החשמל קיימים 200 גנרטורים, מתוכם הופעלו רק 50, והוא ביקש לבדוק לעומק מדוע לא הופעלו כל הגנרטורים. בהתייחס לכך אמר רון טל לח"כ ברוורמן כי מה שמנע את הפעלת יתר הגנרטורים היו דרכים לא מפולסות בחלק מהמקומות, סדרי עדיפויות מבחינת החיבור ושיקולי בטיחות.

באשר למהנדסים שיצאו להשתלמות באילת אמר היו"ר רון טל כי "בל ניקח קבוצת פורעי חוק וסדר ונחיל אותם על הכלל. הנהלת החברה הודיעה לשני ראשי ועד המהנדסים על כוונה לפטר אותם, מקומם לא בחברה". יו"ר ועד העובדים בחברה, מיקו צרפתי, הצטרף לדברים ואמר: "ההתנהגות של אותם גורמים כלפי 12,900 עובדי החברה, שכבר כמה ימים לא ישנים ונמצאים במלחמה על החשמל, היא רעה. אין לי ספק שצריך טיפול משמעתי של ההנהלה וזה יטופל במלוא החומרה".

רון טל הוסיף כי עדיין לא ניתן להציג לקחים, מאחר שהחברה עדיין מטפלת בנזקי הסופה. הוא הוסיף כי גיזום העצים עליו דובר לא היה רלוונטי, שכן העצים הם שקרסו ולא הענפים. "בצפת קרסו עצים בני 100 שנה, אז נשאלת השאלה האם לא נכון לעשות תוכנית לעקירת עצים", אמר. באשר להטמנת קווי המתח ציין יו"ר חברת החשמל כי מדובר בהשקעה של מיליארדים והחברה תבצע תבחן את הסיכונים מול התועלת. מנהל מינהל החשמל במשרד האנרגיה והמים, יהודה ניב, ציין כי כמחצית מקווי המתח הגבוה והנמוך בארץ מוטמנים, והעלות של הטמנת יתר הקווים עומדת על בין 25 ל-30 מיליארד שקל. יו"ר חברת החשמל התייחס גם לציוד של החברה ואמר כי החברה השקיעה 200 מיליון שקל בציוד חדיש, וההשקעה הוכיחה את עצמה ולא היו תקלות שנבעו מציוד מיושן.

ח"כ מנחם אליעזר מוזס, שציין כי משפחתו נמצאת בלי חשמל מספר ימים, שיבח את עובדי חברת החשמל שפעלו לדבריו "בחירוף נפש". עם זאת הוא ביקש לדעת מדוע חברת החשמל לא יעלה לרכוש או להפעיל טרקטורים משלה, לפילוס הדרכים. לקראת סוף הדיון אף התבשר ח"כ מוזס כי אספקת החשמל לבית משפחתו חודשה. ח"כ יעקב אשר הוסיף כי צריך לבחון אפשרות שחברת החשמל תתקשר, אך ורק בעתות חירום, עם חברות מורשות שיוכלו לפעול ככוח משלים. ח"כ איציק שמולי הצטרף לדברי ח"כ אשר, אך הדגיש כי לא מדובר בהצעה להפריט את החברה. "אסור לתת רוח גבית לדיבורים על הפרטה, ניסיון העבר ברווחה ובבריאות מוכיח שההפרטות לא הביאו לשיפור השירות לאזרח.

ח"כ אורי מקלב התייחס לפעולת מוקד 103 של החברה, ואמר כי המוקד קרס, וגם כאשר היה מענה המוקדנים לא ידעו לתת צפי לחיבור החשמל. לדבריו, אנשים נטו לחשוב שאספקת החשמל תחודש בכל רגע, אם הם היו יודעים שזה ייקח ימים רבים היו מתפנים מבתיהם. ח"כ נחמן שי אמר כי מה שמטריד אותו בתוצאות האירוע הוא ההיערכות למצבי משבר אחרים, כמו מלחמה ועימות צבאי. הוא הוסיף כי חברת החשמל היא רק גורם אחד בשורה של גורמים שפועלים בשטח, ואין אחראי אחד שמרכז את הטיפול במשבר. ח"כ ג'מאל זחאלקה ביקש לדעת מדוע לא חוברה עדיין אספקת החשמל ליישובים באזור אבו גוש. ח"כ חנין זועבי אף טענה כי מתוך כ-3,250 בתי אב שלא היו מחוברים לחשמל עד אתמול, 2,700 מהם היו ביישובים ערבים.

רון טל התייחס בתגובה לפעולת מוקד 103 והודה כי בשלבים הראשונים של הסופה היה עומס רב שגרם לבעיות. עם זאת הוא ציין כי החברה נתנה מענה חלופי באינטרנט, בפייסבוק ובאמצעות מוקדי המשטרה ומד"א. "נלמד את הלקחים מפעולת המוקד ונמצא פתרונות שיאפשרו תפקוד טוב יותר גם בעתות משבר", אמר.

היו"ר ברוורמן סיכם את הדיון ואמר כי מהדיווח עולה שלא היה גורם אחד שריכז את הטיפול הכללי, הן בפינוי ובחילוץ והן בפילוס הדרכים, על מנת לאפשר לעובדי חברת החשמל להגיע לכל מקום. "הוועדה ממליצה לממשלה למנות גוף אחד או אדם אחד שיהיה אחראי להפעלת כוחות בעת חירום", אמר ח"כ ברוורמן. הוא הוסיף כי "הוועדה מבקשת מחברת החשמל להעביר בעוד כחודש דיווח על הלקחים מהמשבר וכן נתונים באשר לאפשרות להטמנת קווי החשמל, ומציעה לבחון תוכנית להטמנה לטווח ארוך. כמו כן ביקשה הוועדה דיווח ממרכז השלטון המקומי, על פעולת הרשויות בפתיחת הדרכים". היו"ר ברוורמן אף ציין כי ביום ראשון תצא הוועדה לסיור בחברת החשמל, שתוכנן עוד קודם לסופה, ותמשיך גם בסיור לבחון את הטיפול במשבר.
 

 



הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או  או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי וביןבהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
 

x