חוות דעת שנייה בייעוץ השקעות >> 5 עקרונות שיסייעו לך לקבל את הייעוץ האופטימאלי בבנק

 

 
אילן רוזנברגאילן רוזנברג
 

אילן רוזנברג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
07/01/2014

רובנו נעזרים בשירותי ייעוץ ההשקעות מהבנק וזה מצוין.
יחד עם זאת, מאחר והייעוץ הבנקאי הנו אחד ממקורות ההכנסה של הבנק, כדאי לשים לב למספר עקרונות שיסייעו לנו לקבל את הייעוץ האופטימאלי עברונו.

מי יזם את שיחת הייעוץ ?

במרבית המקרים היועץ בבנק הינו זה שיוזם את השיחה. היו קשובים לתוכן ההמלצה ונסו להבין את יתרונות ביצוע הפעולה על פני הישארות במצב הקיים. מומלץ שלא לקבל החלטה בדבר ביצוע פעולות בזמן השיחה עצמה, אלא, לבקש כי ישלח אליכם העתק מלא של פרוטוקול הייעוץ, הכולל את עיקרי ההמלצה ואת הנימוקים לביצוע הפעולות (זו חובת היועץ ע"פ חוק). מניסיוני, עצם הדרישה לקבל את הפרוטוקול, תגרום ליועץ להתייחס בכובד ראש להמלצותיו ולנמק כנדרש את הסיבות לייעוץ. בנוסף, תוכלו להראות את הפרוטוקול לאדם בעל רקע פיננסי ולקבל חוות דעת נוספת בגין נחיצות ביצוע הפעולות. זכרו, לא אתם יזמתם את השיחה, כך שככל הנראה לא מדובר בביצוע פעולות דחופות. קחו את הזמן להבין את תוכן ההמלצה, התייעצו עם גורם נוסף וכך תבטיחו לעצמכם כי הפעולות שיבוצעו אכן יתרמו, בסופו של יום, לשיפור תשואת התיק ולא רק להגדלת הכנסות הבנק מעמלות.

חלופות השקעה 

האם היועץ הסביר לכם את חלופות ההשקעה השונות לפעולה שהוא ממליץ ?

למשל, היועץ המליץ להגדיל חשיפה למניות על ידי רכישת קרן נאמנות מנייתית. האם הוסבר לכם כי ניתן לרכוש מניות באופן ישיר, או אף לרכוש תעודת סל או קרן מחקה ? האם הוסברו לכם היתרונות והחסרונות של כל אחד ממכשירי ההשקעה הללו ? חשוב לזכור כי ישנם מוצרי השקעה אשר בגינן מתוגמל הבנק הרבה יותר מאשר מוצרים אחרים. עליכם לוודא כי המלצת היועץ הנה מהשיקולים הנכונים עבורכם. למשל, בגין רכישת קרן מנייתית יתוגמל הבנק ב 0.35% משווי הרכישה לשנה. לעומת זאת, בקרנות מחקות ובתעודות סל אין עמלת הפצה ואתם משלמים עמלת פעולה בלבד. במידה ומוצע לכם להשקיע בפיקדון מובנה (סטרקצ'ר) בקשו לקרוא את עלון המוצר וודאו כי אתם מבינים היטב את התרחישים השונים המצוינים בו, את מנגנון ההצמדה, את מנגנון חישוב הרווח ואת המשמעות של סגירת הכספים לתקופה ארוכה.

היבטי מיסוי 

היועץ מציע לכם למכור נייר ערך ברווח, האם הובהר לכם כמה מס תשלמו בגין הפעולה ?

לעיתים, תשלום המס מקטין באופן משמעותי את כדאיות ביצוע הפעולה. זכרו, כל עוד לא מכרתם אתם למעשה דוחים את תשלום המס. היה והחלטתם לבצע את הפעולה, בדקו באם ניתן למכור במקביל נייר ערך אשר בהפסד וכך לקזז את תשלום המס. כשאני מבצע זאת עם לקוחותיי, בהוראת הרכישה החוזרת, אני נותן הוראה עם תוקף לחודש בהגבלת שער נמוכה במקצת משער המכירה, על מנת לנסות ולכסות את הוצאות הפעולה.

גילוי נאות 

האם הוסברה לכם העלות הכוללת של הפעולה ?

האם אתם לקוחות שמודעים לאפשרות לשלם עמלת פעולה בניירות ערך בגובה 0.1% ? האם עמלה זו תקפה לכלל המכשירים הפיננסיים ? נתקלתי במקרים בהם ללקוח הוזנה עמלה של 0.1% בניירות ערך, ואולם בבואו לרכוש קרן מחקה, שילם, ללא כל הצדקה, עמלה של 0.25%. או עמלה בגובה 0.5% בעת פדיון אגרת חוב, למרות שעמלת מכירת אגרת חוב הנה 0.1% בלבד. היו מודעים לעלות ביצוע הפעולות ועמדו על זכותכם לבקש ולקבל פטור מעמלת דמי שמירה או ניהול פיקדון ניירות ערך. במידה והבנק מסרב, שקלו אפשרות לעבור לבנק מתחרה או לאחד מחברי הבורסה. במקרים בהם אינכם מעוניינים לעבור בנק, בקשו לשלם סכום קבוע ולא נגזרת באחוזים משווי התיק.

חוות דעת שנייה 

במידה ואתם חשים כי הייעוץ שאתם מקבלים לא מתאים לכם מכל סיבה שהיא, צרו קשר עם יועץ אחר בצוות ובקשו ממנו חוות דעת נוספת. לכל יועץ תפיסת עולם שונה לגבי מבנה התיק המומלץ ויתכן שדווקא היועץ השני, יקלע יותר לטעמכם הפיננסי.

לסיכום ייעוץ השקעות אינו פעולה חד צדדית של היועץ בבנק. ככל שתגלו יותר מעורבות בביצוע הפעולות, תשאלו יותר שאלות ותגלו יותר הבנה פיננסית, כך תזכו לייעוץ מקצועי יותר המותאם באופן מיטבי לצרכים הפיננסיים שלכם, ואף תחסכו בתשלום עמלות מיותרות.


אילן רוזנברג הינו מנכ"ל "ארביטראז' פמילי אופיס" המתמחה בניהול פיננסי אישי ללקוחות אמידים.  www.arbitrage.co.il 




הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או  או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניניים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש. 

x