רשות ניירות ערך >> הצעות חקיקה בנושא הקלות ופיתוח שוק ההון >> הקלה בחובות גילוי המוטלות על התאגידים הבנקאיים

 

 
 

עידו אסייג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
16/04/2014

17. הקלה בחובות גילוי המוטלות על התאגידים הבנקאיים

17.1. דברי הסבר

סעיף 16א קובע את חובות הגילוי המוגברות החלות על משווק השקעות בנוגע ל"זיקה" שלו לנכסים פיננסיים. סעיף 16א(א)(1) לחוק קובע בין היתר דרישת גילוי באמצעות "שלט בולט וברור" בדבר עיסוקו של המשווק בשיווק השקעות ולא בייעוץ השקעות, וכן בדבר הגופים המוסדיים שהוא בעל זיקה לנכסים פיננסיים שלהם. שלט כאמור חייב להיות בכל מקום שהמשווק מנהל בו את עסקיו. עמידה בכל דרישות הגילוי כלפי הלקוח המפורטות בסעיף 16א(א), לרבות לעניין "השלט", מאפשרת למשווק, במסגרת עיסוקו בשיווק השקעות, להעדיף נכס פיננסי שיש לו זיקה אליו על פני נכס פיננסי אחר הדומה מבחינת התאמתו ללקוח לאותו נכס פיננסי ושאין לו זיקה אליו.

חובת קביעת שלט חלה גם על התאגידים הבנקאים, שברגיל עיסוקם הוא בייעוץ השקעות, כאשר הם עוסקים בשיווק השקעות לגבי מוצרים מובנים, אופציות או חוזים עתידיים המוצאים על ידי אותו תאגיד בנקאי, מכוח חריג שנקבע בחוק ומתיר להם זאת. סעיף 9(ג1) לחוק קובע כי בעיסוקם בשיווק יחולו על הבנקים הוראות פרק ג' וסעיף 25(ב1) לחוק החלות לגבי משווק השקעות, ולפיכך חובת קביעת השלט חלה גם בבנקים.

במסגרת הערות הציבור למתווה ההקלות שפרסמה רשות ניירות ערך נטען על ידי הבנקים כי הכיתוב הנדרש בדבר עיסוק בשיווק השקעות ולא בייעוץ השקעות יש בו כדי להטעות את הלקוחות, שהרי עיסוקו העיקרי של הבנק הינו בייעוץ ולא בשיווק הנכסים הפיננסיים המיוחדים.

17.2. הצעת החקיקה
לנוכח האמור, ביחס לתאגידים בנקאיים העוסקים בשיווק בנכסים הפיננסיים הספציפיים, מוצע להוסיף פטור מהחובה הקבועה בסעיף 16א(א)(1), ולקבוע כי אינם כפופים לדרישה בעניין "השלט". מובן כי אין בתיקון המוצע כדי לגרוע מחובות גילוי אחרות החלות בקשר עם שיווק הנכסים הפיננסיים האמורים.

17.3. ריכוז הערות ציבור
לא התקבלו הערות ציבור ביחס להצעת התיקון בעניין זה.



לפרסום המקורי ולנוסח החוק



 

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או  או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי וביןבהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

x