עולם הפיננסים 2020 >> מה מחכה לנו ?

 

 
דן דוברי יור איגוד המתכננים הפיננסיםדן דוברי יור איגוד המתכננים הפיננסים
 

דן דוברי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
10/07/2014

ה"עתיד שלנו תלוי במה שאתה עושה היום"
Ourfuture depends on what you do today
Gandhi

ב -2008 ו 2009 אם היית אומר למשהו שהעתיד הכלכלי הוא ורוד רוב אנשי המקצוע בתחום הפיננסי – פנסיוני לא היו שותפים שלך לתחושה.
גם אחרי ההתאוששות של 2010 – 2012 עדיין לרובם אין אמונה גדולה בעתיד אך ממחקר שפורסם על יד PwC – שנקרה A Brave New World וכולל תחזיות ומגמות הם טוענים ששווקים שמשתנים מייצרים הזדמנויות מהותיות רבות (Huge Opportunities) עבור ממשלות, מוסדות פיננסים ואנשי מקצוע בתחום הפיננסי – פנסיוני מכוון שהצרכים המשתנים של האזרחים תייצר שוק עולמי עם הר של כסף שאמור לממן חיים ארוכים יותר מאשר אי פעם בהיסטוריה.

מה יהיה?
 

תעשיית ניהול הנכסים וחיסכון ארוך טווח נמצא על הקצה של שינויים יסודיים שישנו לכולנו את העתיד.

אין ספק שעד שנת 2020 הדרך שנפעל, הדרך שנעניק ייעוץ, והפתרונות שנציע יהיו שונים באופן קיצוני ומשמעותי מהיום.

 

 

עד 2020 נכסים תחת ניהול יעברו את ה 100 טריליון דולר בניהול מוסדי.
 

מוצר

2004

2007

2012

2020

קרנות פנסיה גמל ונאמנות

16

25

37

65

מתוך זה ניהול אקטיבי

15

23

25

47

מתוך זה ניהול פסיבי

1

2

12

18

ניהול תיקים

19

29

30

37

מתוך זה ניהול אקטיבי

18

26

26

28

מתוך זה ניהול פסיבי

1

3

4

12

סה"כ

37

59

63

102

 


המשבר של 2008 – 2009 היה אירוע משמעותי שהשפיע על מאות מיליוני אנשים ברחבי העולם אך שש שנים לאחר מכן  ולאחר שהאווק נשק אנו עדים לעולם שונה עם נוף חדש.
ב 2004 היו בעולם 37 טריליון דולר נכסים תחת ניהול מתוך 121 טריליון דולר נכסי ציבור , כיום אנו חצינו את גבול ה 70 טריליון מתוך כ- 200 טריליון  וב 2020 לפי התחזית של המומחים של PwC יהיו יותר מ 100 טריליון דולר בניהול מתוך סך נכסי הציבור שתגיע ל מעל 280 טריליון דולר.

המשמעות זה שבתקופה של 21 שנים נהיה עדים לגידול של נכסי ציבור ב – 231% ונכסים תחת ניהול בחיסכון ארוך טווח גידול של מעל 270%.
ב 2004 30.5% מנכסי הציבור היו חיסכון ארוך טווח וב 2020 36% מנכסי הציבור יהיו בחיסכון ארוך טווח.
מה שמניע את הגידול של המצבירה זה בעיקר כספי פרישה, אך גם כספי מדינות ולקוחות mass affluent  (ההמון עם כסף)  ועד HNW ישפיעו.

נישת שוק

2004

2007

2012

2020

HNW

38

50

52

77

Mass Affluent

42

55

60

101

 

עיקרי הדברים שיגדירו מחדש את כל תעשיית החיסכון ארוך טווח

1. ניהול נכסים יתפוס במה מרכזית בעבודה של אנשי המקצוע בתחום הפיננסי – פנסיוני  אך יהיה מותאם באופן אישי ליעדי חיים של לקוחות ע"י מתכננים פיננסים אישיים מוסמכים ותצמח זן חדש של מתכננים בינלאומיים.
2.  כל עולם ההפצה תעבור הגדרה מחדש – לאנשי מקצוע יהיו כלים וידע בתחום הבינלאומי.
3.  כל המודלים של דמי ניהול ישתנו (מעמלה לשכ"ט).
4.  נכסים אלטרנטיבים כגון השקעות בנדל"ן יעלו על הבמה המרכזית, ניהול פסיבי תהיה "השקעת המקור". (core investments).
5. תורת ניהול השקעות ונכסים תכנסנה למאה העשרים ואחד ותהיה מבוססת בעיקרה על תורת פיזור סיכונים ולא על תורה של נכס חסר סיכון והשקעות לווין.

יחס הזקנים (מעבר לגיל 75)  בעולם יעלה מ11.7% בשנת 2010 ל25.4% בשנת 2030.

המשמעות של מציאות שבו אנשים חיים יותר הוא שיהיה הרבה יותר כסף לניהול בעולם אך המוסדיים חייבים להתעורר ולהבין שהזדמנות גדולה יותר מגיעה עם  אחריות גדולה יותר.
לא יתכן מציאות שמדינות מעבירות את האחריות לעתיד האזרחים שלהם לשוק הפרטי והמנהלים של המוסדות הפיננסים הפרטיים יהיו היחידים שיצאו לפרישה בכבוד!
אנו חייבים להחליט היום, האם אנו מבינים את האחריות שיש לנו כלפי הציבור שמעניק בנו אמון? כל משתתפי התעשייה חייבים לעבוד יחד לייצר שוק הוגן והגיוני ולשים את הפוקוס על טובת הלקוח ולא רק טובת בעלי המניות.
הצורך בהשקעות מחוץ לבורסה יעלה באופן לא פרופורציונלי – אין אפשרות שנשלח את ההורים שלנו (ואת עצמנו בעתיד הקרוב)  להשקיע בבורסה ולהיות חשופים לעולם המשוגע של היצע וביקוש. חייבים לייצר אלטרנטיבות יצירתיות וזה מתחיל בחקיקה שתכריח את משתתפי השוק להיות יצירתיים.

מודלים של תגמול ערוצי הפצה יעברו מהפיכה

היום רוב המודלים בעולם מערבבים בין תגמול של ערוץ שיווק והייעוץ המקצועי ובין התפעול וניהול ההשקעות.

ב- 2020 רוב מדינות העולם יפרידו בין תגמול אנשי המקצוע ובין תגמול המנהלים המוסדיים.

העולם לומד – מיד עם מעבר מעולם הזכויות (קרנות פנסיה מבטיחות זכויות) לעולם צבירה (שבו המדינה מחייבת אותנו לחסוך אך לא אחראים לתוצאה) הרגולטורים היו חייבים לוודא שהכסף הרב שעובר לניהול פרטי ינוהל באופן שתטיב עם הלקוח ולכן חוקקו חוק שמחייב למכור לצרכן את "המוצר הטוב ביותר" אך התוצאה לא הביא את התוצר הראוי מכוון שהחוק התייחס למוצר ולא למשפחה. כיום רגולטורים ברחבי העולם הבינו שערוצי ההפצה ויועצים נאמנים אך ורק למי שמשלם להם (זה הטבע ושם חוק לא ישנה את המציאות) וחייבים לעסוק במשפחה (איך יוצאים לפרישה) ולא רק למוצר (איזה מוצר כדאי לרכוש).

הסיבה לשינוי היא מאוד פשוטה ומובנת מעליו מודל התגמול של ערוצי ההפצה חייבת ליישר את האינטרסים שלה עם האינטרסים של הלקוח.  
כל ניסיון של הפועלים בשוק למנוע את האבולוציה של החקיקה בכוון זה תהיה חסרת תוצאות ותפגע בציבור שאנו נאמנים עליו.

המעבר לניהול נכסים אלטרנטיביים

התפקיד שלנו בעתיד תהיה לייצר עובר הלקוחות שלו תזרימי מזומנים בר קיימה ממקורות שונים שיוכל לאבטח את העתידם ולא רק למכור להם מוצר פנסיוני.  
חייבים להבין שקצבה של חברת ביטוח או קרן פנסיה (שבהחלט מהווה פתרונות ראויים) לא מהווה פתרון שניתן רק עליה לבנות, וחייבים לייצר פתרונות אלטרנטיבים שתפזר את החשיפה לסיכון של הלקוח ולחפש פתרונות יצירתיים לייצור מקורות הכנסה לפורשים כגון השקעות בנכסים אלטרנטיבים.

מבין כל הנכסים האלטרנטיבים נדל"ן הוא האטרקטיבי ביותר והקל ביותר להבנה על ידי לקוחות ולכן לקראת 2020 תווצר שוק גדול מימדים של ציבור שרוכש נכסי נדל"ן כנכס פנסיוני.

בכל העולם אנשי מקצוע שעוסקים בתכנון פיננסי ותכנון פרישה מציעים ללקוחות לפזר סיכונים ולרכוש נכסים מניבים כמקור נוסף להכנסות.

כל יום אנשי מקצוע יצירתיים בונים מודלים חדשים שנשנים על נדל"ן כמקור לוודאות ללקוחות שלהם בעולם של תנודתיות קיצונית.

סיכום

בשנים הבאות תהיה בתעשייה סכומי כסף ללא תקדים שתהווה הזדמנות עסקית יוצאת מן הכלל לפועלים בתחום.

אך כל הפועלים בתחום חייבים להבין שמדובר בכסף קדוש ושכל הזדמנות ענקית מגיעה עם אחריות ענקית. בעתיד נצטרך לא רק להיות הגונים עם לקוחות ולהיות שקופים עם דמי ניהול ועלויות ניהול אלא חייבים לייצר קהילה שמבינה את המשמעות של האחריות ש"נפל" עליהם לדאוג לגורלם בעצמם ולייצר קהילה של אנשי מקצוע מיומנים ונאמנים ללקוחות ששמים את טובת הלקוחות שלהם בקדימות.

הפועלים בתעשייה ובעיקר הרגולטורים חייבים להבין את החשיבות של ניהול אישי מותאם ליעדי חיים של לקוחות ושניהול קולקטיבי מתאים רק בתקופת הצבירה הראשונית. ניהול לפי יעדי חיים הוא קריטי בבנייה של אמון עם הלקוח וייצור מצאיות שללקוח שבו יש לו סיכוי לחיות את החיים שהוא חולם עליו.

בכל מקרה כל הפועלים בתחום חייבים להתאחד יחד ולמסור לציבור מסר חיובי של דאגה ואכפת ושאנו מבינים את האחריות שזכינו בו ושנעמוד באתגר העצום בכבוד וביושר.

אנו חייבים כולנו להבין את ההשלכות של השינויים שקרו ושנחבק כולנו את מה שצריך לעשות על מנת להתאים את עצמנו לצרכים של הציבור ולהזדמנות. התגובה לשינוי זה דורש מאיתנו מחשבה רבה – אין כדור כסף להיות מוצלח ב 2020.

שמדברים על העתיד העולם תמיד מתחלק לשלושה קבוצות של אנשים  – אילו שנותנים לזה לקרות, אלא שגורמים לזה לקרות ואלא שמופתעים מזה שזה קרה.

 

דן דוברי – יוני 2014


מתוך מחקר של PwC
www.pwc.com/gx/en/asset-management/publications/pdfs/pwc-asset-management-2020-a-brave-new-world-final.pdf

 

 

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או  או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי וביןבהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

x